Re Thomas
Det är inte en trivial ekvation som bara kan avgöras av specar på vilka frekvensband som stöds.
Det har du alldeles rätt i. Om så vore så skulle det inte hjälpa mig eftersom jag inte har kunskapen om hur tolka dessa specar.
Det jag först måste ta ställning till är vilken användning av en SPOT/EPIRB/PLB som skulle vara det optimala för mig. Där kommer skillnader i funktion in bilden.
De första frågorna måste bli:
Är det de funktioner som SPOT:en har, att kunna sända ett "jag är OK" och trackingfunktionen viktiga för mig? Eller är de bara "nice to have"?
Om (och det vet jag inte ännu!) det skulle vara bara nödfunktionen i skarpt läge som gäller.
Då måste jag undersöka minst två aspekter, dels dessa specar gällande frekvenser och hur de påverkar möjligheten att få iväg ett nödanrop till en mottagare, dels vem denna mottagare är och hur mitt nödanrop blir behandlat där, så det når någon fysisk hjälpinstans som kan hjälpa mig.
Alltså:
1 Vilken nödsändare har bäst sändförmåga och största sannolikheten att bli mottagen?
2 Vilken nödsändare har bäst mottagarorganisation vad gäller att snabbt få ut hjälp till mig?
Slutligen förlitar jag mig inte på teknik av den här sorten men om jag ska betala flera tusen kronor och ev abbonemang så måste jag väl åtminstone vara säker på att jag har valt det som jag tror är bäst för mig.
Ingen vill väl hamna i ett läge där man behöver trycka på en knapp och sen vänta och hoppas att det kommer någon innan man drunknar / fryser ihjäl / törstar ihjäl / blir dödssjuk av ormbett eller något annat hemskt.
Det känns tryggare med flytväst också men det är bara en hjälp i taskiga lägen ingen garanti för överleva.
thomas