Snabbaste "havskajaken"?!

Ser du er på jakt etter rask hav-/multisport kajakk. Jeg deltok på SKM med Ruahine Ocean X, en svært rask havkajakk. Ser på dine svar at Hans Friedel mener at Ocean X ikke kan utnytte sin lengde til høyere fart. Kan vel egentlig bare vise til diverse reultater med Ocean X, som svar på den påstanden.
Det er egentlig bare tre havkajakker som holder noenlunde samme fart. Det har vist seg å være CoarbonKayak of Sweden (Raven), Ruahine Ocean X og Reval Extreme. (Ennå ikke serieprodusert)
Skal du gå for en ren multisport kajakk vil du få raskere båter, men miste lastekapasitet, stabilitet og egenskaper i store bølger. Ruahine har to multisportbåter, som begge er raskere enn Ocean X. De heter Opus og F1. Har selv testet Opus, og var svært fornøyd med fart og stabilitet.

Ocean X er en båt jeg klarer og holde 11,6 km/t med på 1 times hard testpadling på nøytrale forhold. Til sammenligning padler jeg Seda Glider på samme testen med 10,8 km/t.

Håper dette kan hjelpe deg videre i jakten på den perfekte kajakk, om den fins da.....
 
Berak; sa:
Ser du er på jakt etter rask hav-/multisport kajakk. Jeg deltok på SKM med Ruahine Ocean X, en svært rask havkajakk. Ser på dine svar at Hans Friedel mener at Ocean X ikke kan utnytte sin lengde til høyere fart. Kan vel egentlig bare vise til diverse reultater med Ocean X, som svar på den påstanden.
Det er egentlig bare tre havkajakker som holder noenlunde samme fart. Det har vist seg å være CoarbonKayak of Sweden (Raven), Ruahine Ocean X og Reval Extreme. (Ennå ikke serieprodusert)
Skal du gå for en ren multisport kajakk vil du få raskere båter, men miste lastekapasitet, stabilitet og egenskaper i store bølger. Ruahine har to multisportbåter, som begge er raskere enn Ocean X. De heter Opus og F1. Har selv testet Opus, og var svært fornøyd med fart og stabilitet.

Ocean X er en båt jeg klarer og holde 11,6 km/t med på 1 times hard testpadling på nøytrale forhold. Til sammenligning padler jeg Seda Glider på samme testen med 10,8 km/t.

Håper dette kan hjelpe deg videre i jakten på den perfekte kajakk, om den fins da.....

Hej Kjetil

Nej det är helt riktigt för att kunna utnyttja vattenlinjelängden är det viktigt att vattenlinjelängden ligger just i vattenlinjen och inte någon annan stans. Det är därför den kallas vattenlinjelängd.

Så kajaken på bilden har antingen kört på grund eller så är helt enkelt paddlaren för lätt.

Och det var just det som jag ville påpeka att det är otroligt viktigt att man väljer en kajak med rätt deplacement.

Olympiska slätvattens kajaker finns nästan alltid i 3 olika vikt klasser för att man skall hitta en som passar ens egen vikt.

Sisson har skrivit en del kloka saker här. Även han har olika viktklasser på samma modell

http://www.sissonkayaks.co.nz/which.htm

Läs och begrunda

En annan rask kajak är Cobolts Interceptor

Hans Friedel
 
Hei Hans.

Det er interessant å lese dine betraktninger om riktig deplacement, vannlinjelengde etc. Siden du såvidt jeg forstår er kajakk-konstruktør, har du helt sikkert mye kunnskap på dette området. I forbindelse med dette lurer jeg på hvordan du ville konstruert en hav-racer, det vil si en havkajakk for bruk i maratonløp og lignende, som er innenfor reglene for deltakelse i klasse K1-lång (minimum vannlinjebredde 45 cm) og som padlere uten erfaring fra flattvanns
konkurransekajakker kan mestre under varierende forhold. Hva er for eksempel den ideelle skrog-/vannlinjelengden for å få en raskest mulig kajakk ?

Som de fleste padlere vet (???), finnes det ingen kajakk som er best på alle områder ("The Utopian Dream"). Det er også store forskjeller på hvilken båt som oppleves som den beste for ulike padlere. Jeg padlet i likhet med Kjetil Berakvam OceanX på Stockholm Kantomaraton, og føler at jeg behersker denne kajakken relativt bra under slike forhold som det var under løpet. Hadde jeg padlet for eksempel en Nelo FW 2000, hadde jeg neppe kommet meg over Baggensfjärden, fordi padleferdighetene mine ikke er gode nok til å padle i bølger i en så rank kajakk. Da ville det ikke ha hjulpet at kajakken er rask. Dette er vel kanskje også noe av grunnen til at raske kajakker som Sisson Defender, VKV 101 etc. ikke har hevdet seg spesielt bra i Stockholm Kanotmaraton verken i 2003 eller 2004 ?

Grunnen til at Kjetil ikke nevnte Cobolt Interceptor som en "rask havkajakk" er nok at den har vist seg å være nokså uegnet for padling under litt røffe forhold, og at den derfor knapt kan regnes som en "havkajakk". Men den er utvilsomt en rask
kajakk. Ellers finnes det flere havkajakker/hav-racere på New Zealand som virker å være nokså like som OceanX, Reval Extreme og Carbonkayaks Raven, men som i dag ikke importeres til Skandinavia.


Hilsen
Jan Erik Boge
 
En havskajak som inte nämnts i denna tråd är Eians Spitsbergen. Den har vunnit ASKR och kom två i fjolårets SKM. Titta på mellantiderna från SKM så ser ni att det inte är så stor skillnad mellan Kjetil (K-1 lång) och Niclas (K-1 lång) upp till Tollare. Förra året bjöd sträckan från Tollare och fram till mål på hårdare motvind vilket delvis kan förklara de sämre tiderna.
 
Det er måske upassende at påpege det, i og med at jeg er konstruktør til en model af denne type, men de såkaldte "turbåde" med bredde større end 47 cm 10 cm over bunden, kan, beroende på dækkets udformning, være meget sødygtige, samtidig med at fartresourcerne er gode. De har bl.a., iflg. oplysninger fra en portugisisk producent, været brugt i et løb rundt Madeira. Udvalget af modeller er stort, priserne er rimelige, og bådene er lette.
 
Staffan,
Nu har du kanske fått fler tips på kajaker än du kan hantera. Självklart är det också så att det finns EN kajak som är snabbast ens om vi kunde bortse från det subjektiva - det finns mycket i övriga förutsättningar som påverkar vilken kajak som är mest ändamålsenlig/snabb.

Jag har alltså en XP och den är av det debatt-triggande fabrikatet Point 65...

Jag fattar personligen inte riktigt varför P65-kajakerna alltid initierar så många infekterade debatter - möjligen är det bara för att de är så vanliga - samt att man klumpar ihop alla modellerna som en och samma - vilket leder till att ännu fler har "specifika" erfarenheter.

Det där bry jag mig inte mycket om, och om man jämför XP:n med de flesta kajakerna ovan så är den ju bred och har onödigt gott om lastutrymme. Fast vill du provpaddla mitt ex är det bara att säga till - bara du själv har väl klart för dig hur inriktningen på din nya kajak ska vara.
 
Många inlägg!

Tack så mycket för alla inlägg och synpunkter på ämnet som jag tror aldrig riktigt kommer att svalna. HAr fått upp ögonen för många nya modeller. JAg ska titta igenom det som nu kommit up och frhoppningsvis kan jag sedan bestämma mig efter det vad jag ska sattsa på. Sen som någon sa, är det ju ändå det som finns bakom spakarna som får det hela att gå frammåt!
Om det är någon som äger en Ocean X som är förbi i Stockholm så får ni gärna höra av er för jag skulle gärna vilja se och känna på denna skapelse!

Tack ska ni ha! /Staffan
 
QCC 700

Hej Bengt

Epicen är otroligt lik QCC 700 av någon märklig anledning. Men tillskillnad från Epicen är QCCn välbyggd och håller bra kvalite

Såg du träkajaken i Augusti numret av Sea Kayaker? Bra va :)

Hej Björn

Danska tur båtar verkar vara helt OK. Men jag har inte sett så många förutom Plastex Master.

Anders: Staffan paddlade nämda kajak i SKM och eftersom han bröt och nu letar efter en snabb kajak så tror jag inte han är sådär jätteintresserad.

Hans Friedel
 
Hans:
Om du tror att han bröt för att han inte hade rätt kajak drar du förhastade slutsatser (jag är bättre informerad tydligen).

Att han söker en "smalare" kajak har jag också förstått, fast å andra sidan vet jag personligen för lite om just multisport för att vara så säker som du...
 

Liknande trådar