Snabbaste "havskajaken"?!

olle11; sa:
ps: * låg framdrivningkraft har väl mindre med en långvattenlinjelängd att göra och mer med våt yta att göra. Kortare kajaker alltså kan vara mer energibesparande än långa för ett valt hastighetssegment (vilket kan vara bra för en viss paddlare, inte alla). Visst är det så, eller har jag missuppfattat saken??

Hm, det var därför det gick så trögt på SKM! Min kajak var ju våt på undersidan, översidan samt invändigt!!!

Dessutom var jag alldeles dyngsur innanför flytvästen!
 
Det jag menade var inte att xpn och de nya modellerna skulle vara bara kosmetiska skilnader vad jag menade var att de valde att göra rena ersättare till de gamla modellerna och de gjorde ju inga direkt stora utsvävningar typ volvo med sin xc90 utan gjorde en s60 och en s80 istället om du förstår vad jag menar och nog lär parallelimport varit ett stark skäl till varför de nya modellerna kom till.

Sedan som jag sa så GENERALISERADE jag en del. De point ägagare jag träffat och pratat med 3 stycken har alla varit första kajak köpare och vad jag menar är att xp är en lite snabbare lite roligare kajak och om det är det man vill ha så fine men det finns ännu snabbare och roligare kajaker och säger man att en XP är snabb som i snabb utan att specifisera vad man jämför med så spär man på fördomarna om ovetande.

Jag har gillat nästan alla mina kajaker när jag haft dem men det har hänt vid x antal tillfällen att jag kovänt och aldrig tittat tillbaka och ibland kan jag inte säga varför jag gillat den gamla kanoten men så länge man kör i den måste man tro på den och gilla den annars skall man byta . Detta var vad jag ville få fram.
 
Lite spännande tråd....

Hde nog inte väntat mig att det skulle bli så många inlägg som det blev. Visserligen var långt ifrån alla tips som det kanske jag var ute efter men ändå kul att läsa om vilka idér och tankar som finns.
Point som vanligt omdiskuterat. Körde ju en Point i SKM, tyvärr kunde jag inte fullfölja pga klantighet att ge mig ut när jag inte var frisk, men kanoten ger absolut en känsla av lite mer "riktig" kajak till skillnad från tidigare och har man teknik och fysik så går den nog att få upp i bra fart!
Nu har jag dock hittat en kajak som jag hoppas att jag kommer att vara nöjd med ett BRA tag framöver. Så nästa år så hoppas jag att vi ses där framme i toppen av fältet med Sjöhistoriska som mål.
Tack för alla bra inlägg!!
 
Nä, så där är det väl ungefär. Jag skulle inte tro att det finns någon havskajakägare (och då räknar jag med alla amatörer och nötter i största allmänhet) som tror att deras kajak är snabbare än en tävlingskajak.

Själv har jag lite funderingar på att skaffa en beg motions/tävlingskajak på "skoj" för att jag alltid varit så nyfiken på hur svårpaddlade de är. Och om man motionspaddlar så kan man ju lika gärna göra det i en sån kajak som i en havskajak, när vädret tillåter.

MÖJLIGEN kunde t ex en sån där Carbon Kayak var en kompromiss som gör att jag bara behöver en kajak; fast kmpromisser är ju alltid kompromisser...
 

Liknande trådar