Snabb hjälp med trangiakök?

Jag hoppas att jag som mossgrön amatör kan få litet proffshjälp här i expertforumet. Jag lägger nu sista handen vid packningen, och jag undrar om ni har något sista minuten-tips på hur man utan så mycket pengar gör ett trangiakök litet lättare. Jag vill inte såga i det i år, men vågar man lämna något hemma och ersätta med något billigt, enkelt åstadkommet och lätt? Jag har sett att ni brukar använda pajformar i aluminium till lock. Är det engångsformar som man köper på ICA som ni menar? Kan man steka i dem eller skall vi lämna pannkaksmixen hemma?

Jag hoppas att jag som mossgrön amatör kan få litet proffshjälp här i expertforumet. Jag lägger nu sista handen vid packningen, och jag undrar om ni har något sista minuten-tips på hur man utan så mycket pengar gör ett trangiakök litet lättare. Jag vill inte såga i det i år, men vågar man lämna något hemma och ersätta med något billigt, enkelt åstadkommet och lätt? Jag har sett att ni brukar använda pajformar i aluminium till lock. Är det engångsformar som man köper på ICA som ni menar? Kan man steka i dem eller skall vi lämna pannkaksmixen hemma?

Lämna pannkakorna hemma till förmån för en pajform,hur är du funtad människa!?!

Trangia är så optimerat det kan bli med bibehållen funktion,vill du ha lättare är byte av kök det enda.

peter

Fundera på om du behöver alla kastruller med som hör till. (Vet ju iofs inte hur många ditt innehåller, men ändå)

Sen gillar ju jag Trangia, så jag skulle inte få för mig att börja karva i vår gamla trotjänare. Då lämnar jag hellre något annat hemma. Har testat ett liknande kök från Clas Ohlson som är mycket lättare (och billigt), men för mig är pålitligheten och stabiliteten mer värd än grammen.

Jamen, locket väger 200 gram. Är det nödvändigt då?

Jag har tagit ur en kastrull och den kära kaffepannan (det var svårt, snabbkaffe på fjället är inte samma känsla :( ) och har bara en kastrull med. Den behöver jag. :)

Jamen, locket väger 200 gram. Är det nödvändigt då?

Jag har tagit ur en kastrull och den kära kaffepannan (det var svårt, snabbkaffe på fjället är inte samma känsla :( ) och har bara en kastrull med. Den behöver jag. :)

"Locket" är en stekpanna och en av delarna som håller allt på plats,ingen av de funktionerna kan ersättas av en pajform.Behövs de så behövs de.

Kokkaffe funkar i en kastrull,lite mer går till spillo om man inte vill sila sump mellan tänderna men det funkar.

peter

Jo,kanske hjälpligt,men varför bråka med Trangia.Den är gammal och har inget kvar att bevisa,den är oöverträffad som en enhet.

peter

Nu var ju frågan om hur man kan få det lättare. Och att ta bort locket var en ide. Vad du har emot att både för och nackdelar redogörs för detta fattar jag inte. Ingen tvingar dig att ta bort det.

Men till den ursprungliga frågan.

Nej du kan inte använda en lättvikts kakform att steka pannkakor i. Du får nog välja mellan att lämna både pannkakor och panna hemma eller ta med båda.

Det snabbaste och billigaste är väl att lägga ut 335kronor på ett Optimus Crux Lite och bara ta med ena kastrullen från Trangiat plus en pajform som lock. Då har du skalat bort gott och väl ett kilo på packningen. Sedan är ju frågan om man trivs med ett toppmonterat kök eller inte men för ett kilo mindrre packning så tvekar inte jag iaf.

/Janus82 (som bytte Trangia mot ett Crux Lite i våras)

Nu var ju frågan om hur man kan få det lättare. Och att ta bort locket var en ide. Vad du har emot att både för och nackdelar redogörs för detta fattar jag inte. Ingen tvingar dig att ta bort det.

Men till den ursprungliga frågan.

Nej du kan inte använda en lättvikts kakform att steka pannkakor i. Du får nog välja mellan att lämna både pannkakor och panna hemma eller ta med båda.

Jo,men en i mitt tycke en dum idé.Hur en (lättare ) paj- eller kakform skulle klara både att spännas fast och hålla emot så att sakerna ramlar ur fattar inte jag.Då kan man lika gärna skippa remmen också och bara hälla ner delarna i påsen om man gillar skrammel.Allt hänger ihop,ta bort en och du förlorar två.

peter

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg