Snabb hjälp med trangiakök?

:) Det är inte viktigt med pannkakor, jag ställde frågan mer för att veta, så jag inte släpar med mix i onödan.

Just sådana där minikök som är uppbyggda av några plåtbitar verkar så intressanta. Men hur funkar de i blåst? Han på filmen visade att han inte kunde blåsa ut det, men hur är det i riktig vind?

Det är klart men har man inte bra underlag tillgängligt känns det som att det skulle kunna välta i alla fall. Måste erkänna att jag gick igång lite på lösningen med lina. Den håller ju ner flaskan mot marken och väger väldigt lite.

för toppmonterade kök är tre tältpinnar runt om gasbehållaren, så är det klart.
//J

Bra att förankra det i marken så att det inte kan flyga iväg,för själva stabiliteten klarar ju trefoten (den i plast) lika bra.Men hur gör man för att minimera risken att kastrullen ramlar av?

peter

Jag har gjort ett vedkök enligt ritningar på Anders Jonssons hemsida. Vedköket + 3-liters gryta + stekpanna + packpåse väger 1074 gram. I och med att det är tänkt till fisketurer för 3-4 personer så innebär det att vikten per person blir 268-358 gram/person. För ensamturer kommer jag att göra en mindre variant.

Det förutsätter naturligtvis att man kan hitta en näve med pinnar men det finns i princip överallt även på kalfjället. Enda gången det inte funkar är väl på toppturer men då kan man ta med sig en påse pinnar.

Vedköket kokar 1 liter vatten på 6,5 minuter med en näve pinnar som ved.

Vandrande pinnar

Nä skäåmt åsido så finsn det ofta olika typer av vedväxter även på kalfjället. Sen ska man bara hitta tillräckligt många döda såna för att få sitt kaffe. tror jag håller mig till att bära med mig bränslet.

OK, jag trodde själva definitionen för "kalfjäll" var att det saknade vedväxter. Vad fel man kan ha, då. :)

Man får hålla sig mellan 700-1000 möh för att det ska funka som sådant kalfjäll med vedväxter, iaf om man inte ska behöva leta för länge.
Så det är inte bara på toppturer man går utan ved men med lite planering går det nog bra!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg