Snabb hjälp med trangiakök?

Vad jag har gjort för att lätta upp mitt Trangia-kök är följande:

Har endast 1 st kastrull med mig. Detta funkar om man är själv (och funkade faktiskt också för två personer på min och min kompis Kebnekaise-vandring förra veckan). Den rymmer ca 8 dl.

Gjort en egen brännare av ölburk. Den väger 10 g. Trangias mässingsbrännare väger ca 65 g, så detta är knappast någon stor viktbesparing. Dessutom kan man ju reglera lågan med ringen på Trangiabrännaren, den funktionen har inte min hemgjorda, men jag klarar mig utan den.

Jag använder bara det övre vindskyddet, det som har "upphängningsanordning" för kastrullen. Det undre, det som normalt håller brännaren, lämnar jag hemma. Ställer således min brännare på marken, placerar det övre vindskyddet runt brännaren, och sen i med kastrullen. Brännaren brukar få tillräckligt med syre, trots att vindskyddet inte har några "luftintag". Skulle det vara några problem med lufttillförsel får man fixa till ett glapp mellan marken och vindskyddet, några små stenar tex.

Använder pajform som lock för att snabba på kokningen. Steker aldrig något så jag klarar mig utan stekpannan.

Hoppas du kan använda något av dessa tips!

Ha det så skönt på vandringen!

Måste du ha stekpanna

Finns det en lätt i svartplåt hos Wildo.
//J

Toppmonterat, 3 tältpinnar för stabiliteten (de hör till tarpen), Ti gryta. Ryggsäcken och terrängen får vara vindskydd. Det är lättare än kontainermodellen.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg