Snabb hjälp med trangiakök?

Dom fjäderlätta....

borrar många och stora hål i bägge kastrullerna, kaffepannan och till sist stekpannan för att "lätta upp" sina kök;)

Håller du inte med om att effekten/koktiden är miserabel på toppmonterat vs Trangia? Jag har själv ett toppmonterat med en enkel fast bra brännare från Primus. Köpte precis ett Eta Express och fortsätter alltså med toppmonterat.

Vi körde med Crux Lite på midsommar och det tyckte jag var lite i rangligaste laget fast de har visst förbättrat konstruktionen har jag för mig.

Det snabbaste och billigaste är väl att lägga ut 335kronor på ett Optimus Crux Lite och bara ta med ena kastrullen från Trangiat plus en pajform som lock. Då har du skalat bort gott och väl ett kilo på packningen. Sedan är ju frågan om man trivs med ett toppmonterat kök eller inte men för ett kilo mindrre packning så tvekar inte jag iaf.

/Janus82 (som bytte Trangia mot ett Crux Lite i våras)

Håller du inte med om att effekten/koktiden är miserabel på toppmonterat vs Trangia? Jag har själv ett toppmonterat med en enkel fast bra brännare från Primus. Köpte precis ett Eta Express och fortsätter alltså med toppmonterat.

Vi körde med Crux Lite på midsommar och det tyckte jag var lite i rangligaste laget fast de har visst förbättrat konstruktionen har jag för mig.

Jag har aldrig använt det gamla/vanliga Crux köket som går att vika men av vad jag har förstår så ska det vara vingligare än Crux Lite. Det är nästan lite konstigt att Crux Lite är lättare, stabilare och billigare än den vanliga Crux-varianten, hur ofta händer det?

Jag har bara använt köket vid något enstaka tillfälle än så jag kan inte ge något välgrundat betyg men den första känslan är att effekten är sämre och allting känns lite vingligare än ett klassiskt trangia med gasbrännare. Jag kan tänka mig att effekten blir bättre om man lagar mat i tältet så att värmen inte blåses bort lika lätt och vad gäller vingligheten så finns det ju ganska många tips här på utsidan om hur man stagar köket med tältpinnar och liknande. Trots svagheterna jämfört med trangia kommer jag fortsätta att använda Crux Lite köket eftersom det spar in mer än ett kilo på min packning och så mycket är inte trangians stabilitet värd.

Håller med och jag kör också vidare med toppmonterat fast nu med värmeväxlarflänsar på kärlet och påhängsvindskydd. Trixet att fästa flaskan direkt mot marken med en slinga och två tältpinnar var en grymt bra idé om man är på mark som passar! Ska göra en slinga och ta med till Sarek nästa vecka.

Jag har aldrig använt det gamla/vanliga Crux köket som går att vika men av vad jag har förstår så ska det vara vingligare än Crux Lite. Det är nästan lite konstigt att Crux Lite är lättare, stabilare och billigare än den vanliga Crux-varianten, hur ofta händer det?

Jag har bara använt köket vid något enstaka tillfälle än så jag kan inte ge något välgrundat betyg men den första känslan är att effekten är sämre och allting känns lite vingligare än ett klassiskt trangia med gasbrännare. Jag kan tänka mig att effekten blir bättre om man lagar mat i tältet så att värmen inte blåses bort lika lätt och vad gäller vingligheten så finns det ju ganska många tips här på utsidan om hur man stagar köket med tältpinnar och liknande. Trots svagheterna jämfört med trangia kommer jag fortsätta att använda Crux Lite köket eftersom det spar in mer än ett kilo på min packning och så mycket är inte trangians stabilitet värd.

Köpa nytt med helt ny funktion nu känns läskigt, så det får bli någon annan gång. Jag hade kanske tänkt byta trangiat på sikt (det är mina föräldrars gamla från 60-talet, så det är litet rostigt och buckligt), men då vill jag ha något genomtänkt och bra och inte i första hand billigt. Trangiat väger enligt min våg totalt (underrede, brännare, vindskydd, en kastrull, "tamoj", rem och påse) 910 gram, så ett kilo tror jag inte att jag vinner, om det inte är för bränslet, jag har sprit nu.

Bra med litet diskussion angående pajform vs pannkakor, så jag får fundera på om det är värt att skippa pannkakorna, det finns ju trots allt annan mat att äta. Pajformen var tänkt för att använda som lock och för att hålla ihop allt. Lock funkar det onekligen som, så länge det inte blåser så mycket att det blåser bort, men det verkar råda delade meningar om det håller ihop grejerna tillräckligt bra. Det är nu ingen jättekatastrof om det inte gör det, så det är ändå något att tänka på.

Angående kaffet, så vet jag att det funkar att koka i kastrull, men det är faktiskt själva kaffepannan jag saknar mest. Särskilt om den är sotig och står på en öppen eld. Men den var svårdiskad också, så jag kalkylerade att det inte riktigt är värt det.

Jag tycker påsen funkar bra för att "hålla ihop" köket när det är nedpackat. Däremot blev vindskyddet till mitt trangia väldigt deformerat den enda gången jag skippade stekpannan. Det var trångt i ryggan (slarvigt packad) och jag tryckte lite lätt för att få ned köket. Det har aldrig varit sig likt sen.
Mitt råd alltså: skippa gärna en av kastrullerna, om du klarar dig utan den, men behåll stekpannan. Både för att kunna steka pannkakor och för att skydda köket.

/OJ

Bra med litet diskussion angående pajform vs pannkakor, så jag får fundera på om det är värt att skippa pannkakorna, det finns ju trots allt annan mat att äta. .

Om du HEMSKT gärna vill ha pannkakor så kan du ju ta med dig vacuumförpackade färdiga pannkakor hemifrån (eller hemstekta enligt farmors gamla recept) och bara värma dem lite i Trangiats kastrull med pajformen som lock. Äter du upp dem dag 1 så blir det ju inte så tungt heller sett till hela vandringen...

Pannkakorna

På kortturer hemmom har vi alltid dem färdiga pannkakor/creps beroende på vad de skall använas till. Paketmat som muffins, piroger, kåldolmar och rullade pannkakor, mm var en gång gammal fältmat...
Godare värmt lite i grytan eller pannan.
//J

Angående kaffet, så vet jag att det funkar att koka i kastrull, men det är faktiskt själva kaffepannan jag saknar mest. Särskilt om den är sotig och står på en öppen eld. Men den var svårdiskad också, så jag kalkylerade att det inte riktigt är värt det.

Alla gör vi våra egna prioriteringar,själv har jag en kaffepanna i rostfritt. :).

De senaste 20 åren har Trangiat inte använts vid mer än en handfull tillfällen,inte för att det är dåligt,utan det är lite för stort och otympligt för en (1).

peter

Ang UL-trangia

I mitt album hittar ni bilder och mått på ett DIY Westwind ställ för Trangias brännare jag hade tänkt tillverka. Gör man det i stål eller titan funkar det även som kastrullstöd i öppen eld och lägger man dit en liten plåt/folie kan man använda bränsletabletter. Nu var en annan deltagare vänlig och skicka mig ett original gratis så jag slapp! Fick bilderna av en deltagare i ett amerikanskt forum och måtten är i tum så du får konvertera:
http://mdmetric.com/tech/cvtcht.htm
Mer info:
http://hikinghq.net/stoves/trangia.html
http://www.youtube.com/watch?v=oyEkx7Ms-6w

Men kan man inte steka pannkakor i kastrullen?
Kanske lite trassligt att vända, men framför allt med en stekspade i plast borde det gå.

/Ulf

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg