Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt

Det enda jag tänker på är om 29 liter blir för lite... Jag bör väl ha med köket, lite käk, lite hundmat, nån extratröja, första-hjälpen, småpryttlar. Och är den vattentät den där REI?
Allt beror ju på hur skrymmande kök, tröja etc du råkar äga, för det kan uppenbart skilja väldigt mycket. Volymuppgifterna säger heller inte allt, det kan vara mer eller mindre lättpackat p g a något dimesionerande mått som stämmmer/inte stämmer med t ex ditt kök. Tror inte det går att resonera sig fram till detta, dessutom måste du väl ändå prova om ryggsäcken känns bekväm att bära. Varför inte helt enkelt ta hem de(n) tilltänkta på öppet köp och provpacka?

Innehållet i Stadiumsäcken på fotot ovan är: mitt lilla kök ( packat i en Trangia 27-gryta), 100 g gaspatron, tjocktröja, regnkläder, mössa/vantar, 600 grams dunsovsäck, sov/ombyteskläder (= underställ, underbyxor, tunna+ tjocka strumpor), torkad mat för några få dagar samt "småpryttlar" (hygien/sjukvård/reparation). Liggunderlaget (tunnaste/minsta evazote) är fastsatt stående på andra sidan och skymt på bilden.

29 liter? REI Flash 18 är på 18 liter;)

Den är tillverkad av någon form av belagd nylonväv och tillräckligt tät för att inte jag skall kunna blåsa igenom den. Kan dock inte garantera att den är vattentät så jag packar det jag vill ha torrt i en tunn vattentät packpåse inuti.
20 liter är ganska lite, men räcker för mig (vill prioritera vikt varför jag nöjde mig med denna storlek). Brukar har med mig regnställ, någon förstårkningströja, mössa, vantar, vattenflaska och något att äta som inte kräver kokning (brukar lämna köket kvar i tältet).

Naturligtvis menade jag 20 liter (18 liter är ju ganska nära). Tror jag var lite för snabb på tangentbordet :p Låter som en smart grej att lämna köket. Funderar på att ta med termos denna gång, saknade den lite sist jag var ute, så då går det ändå att äta varm mat på en dagstur iaf.

Naturligtvis menade jag 20 liter (18 liter är ju ganska nära). Tror jag var lite för snabb på tangentbordet :p Låter som en smart grej att lämna köket. Funderar på att ta med termos denna gång, saknade den lite sist jag var ute, så då går det ändå att äta varm mat på en dagstur iaf.

En rf termos väger en del, sprang snabbt iväg och vägde min på 0,5 l av fabrikat Thermos - 337g

Men som joanna skriver, beror lite på vilket kök du har? Ett litet toppmonterat kök+liten kastrull och en 100g gastub slinker lätt ner om du ändå har ett sådant kök med dig ut?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emet Tips på smidig tur! Fjällvandring 5
mrdanne Dagsutflykt från Kebnekaise Fjällstation Fjällvandring 10

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg