Ekossytemet är en komplicerad relationsförhållande som vi människor inte kan hålla i balans utan bara påverkar genom vår närvaro och politiska beslut.Raskesven; sa:../
Vad jag skrev var att man inte tvärsäkert kan utesluta att det finns även okända effekter. När det gäller vetenskap känner de flesta som arbetar med forskning av olika slag till att det snarare är regel än undantag att det i komplicerade system som ekosystem finns både kända och okända samband./..
Eftersom jag inte har några fakta att komma med så påstår jag ingenting. Länkar bara till en artikel i Östersunds posten där rovdjurspolitiken belyses från den sida som står för maten.
Sju av tio kalvar har blivit rovdjursmat
Jag ber er vara uppmärksamma på att det inte finns några karv på höjda bidrag eller att rodjuren skall jagas till sista blodsdroppen. Det är mer ett lågmälst konstaterande medan kalvarna dör.
"- Det arbete vi lägger ned på renskötseln är bara ett slags terapi. Vi lever på statens ersättning för rovdjursrivna renar .."
"Renägarna själva vill inte befatta sig med en eventuell skyddsjakt för att minska antalet rovdjur.
- Det är inte vi som fattat besluten och inte vi som ska ställas ansvariga ..."