Sluta gnäll - lämna bidrag.

Raskesven; sa:
../
Vad jag skrev var att man inte tvärsäkert kan utesluta att det finns även okända effekter. När det gäller vetenskap känner de flesta som arbetar med forskning av olika slag till att det snarare är regel än undantag att det i komplicerade system som ekosystem finns både kända och okända samband./..
Ekossytemet är en komplicerad relationsförhållande som vi människor inte kan hålla i balans utan bara påverkar genom vår närvaro och politiska beslut.

Eftersom jag inte har några fakta att komma med så påstår jag ingenting. Länkar bara till en artikel i Östersunds posten där rovdjurspolitiken belyses från den sida som står för maten.

Sju av tio kalvar har blivit rovdjursmat

Jag ber er vara uppmärksamma på att det inte finns några karv på höjda bidrag eller att rodjuren skall jagas till sista blodsdroppen. Det är mer ett lågmälst konstaterande medan kalvarna dör.

"- Det arbete vi lägger ned på renskötseln är bara ett slags terapi. Vi lever på statens ersättning för rovdjursrivna renar .."

"Renägarna själva vill inte befatta sig med en eventuell skyddsjakt för att minska antalet rovdjur.
- Det är inte vi som fattat besluten och inte vi som ska ställas ansvariga ..."

Rungá; sa:
Raskesven; sa:
../
Vad jag skrev var att man inte tvärsäkert kan utesluta att det finns även okända effekter. När det gäller vetenskap känner de flesta som arbetar med forskning av olika slag till att det snarare är regel än undantag att det i komplicerade system som ekosystem finns både kända och okända samband./..
Ekossytemet är en komplicerad relationsförhållande som vi människor inte kan hålla i balans utan bara påverkar genom vår närvaro och politiska beslut.
.....
Nä, men vi människor kan välja att påverka ekosystemet mer eller mindre, beroende på hur vi agerar. Det finns det otaliga exempel på, oavsett om vi studerar skogar, hav eller andra naturtyper.

Raskesven

Nu har jag läst länken om rovdjursmat Rungá. Lodjuret verkar här vara det stora problemet.

Lodjuret har visserligen minskat i antal totalt under senare år, från c.a. 2000 till drygt 1500 individer i landet som helhet (Se publikationer, inventering av rovdjur på http://www.viltskadecenter.se/ ) Men när det blir så stora lokala problem tycker jag det verkar mest vettigt att minska lodjursstammen i just det området.

Om jag inte missminner mig hade de ett likartat problem i Rattevare och Ohredahke samebyar för några år sedan. Lodjuren blev så många lokalt att det var hopplöst med kalvarna. De, lodjuren, minskades dock i antal.

Jag vill ha långsiktigt livskraftiga stammar av alla våra vilda djur, däribland rovdjuren. Men tycker också att om rovdjuren, som i det här fallet, lokalt blir ett stort problem ska de där minskas genom avskjutning. Det kan också ge ytterligare acceptans för dem i landet.

Svårare överväganden vid varje fall med järv och varg än björn och lo tycker jag, eftersom de ännu är så fåtaliga. Får nog vara väldigt försiktig här. Men enskilda problemdjur bör skjutas av även där, tycker jag.

Raskesven

Bra skrivet!

Bra svarat, och jag tror det är det här som är problemet. Rovdjuren är på tok för många i några områden och då blir det minskat förttroende för våra beslutsfattare när skyddsjakt inte tillåts. Rovdjur ska givetvis finnas, men återigen -i vilken omfattning? När någon vill ha skyddsjakt så skriker rovdjursivrarna som alltför ofta tycks bo i storstäderna att allt är fel och att ingen jakt alls bör tillåtas (i god tro men utan att inse de faktiska problemen). Sen är det så att de gånger då någon fredat sina djur eller skjutit en varg i försvar så är det skytten själv som polisanmäler för att denne tror att han/hon handlat rätt enligt gällande lagar. Att sedan få ett fängelsestraff som ett brev på posten skapar inte mer förståelse. Problemen är att lagen är otydligt skriven och öppen för tolkningar, att många ropar blint rakt ut mot jakt (läs skyddsjakt) och att glipan mellan de som brukar marken/skogen och de som bor i städerna bara växer. -Som gjort för svåra missförstånd... Undrar bara vad som krävs för att få en bra diskussion som faktist leder någonvart och inte bara en massa smutskastning som man även kan ana här på forumet ibland.

Nu svarar naturvårdsverket.
- Hur stora rovdjursstammarna ska vara är ett politiskt beslut fattat av riksdagen. Det finns rovdjurspolitik, alkoholpolitik, socialpolitik och mycket annat. Och det finns ju många olika åsikter om vad som är rätt i olika frågor, säger NN

Orsaken till att kalvarna minskar kan enling natruvårdaverkete expert bero på många faktorer, inte bara rovdjur.
- Men jag kan ju inte säga hur det egentligen är i Njarke. Det jag vet är att samebyns ordförande är duktig på att driva byns frågor. Andra samebyar märks inte alls på samma sätt, säger NN

Trots problemen för rennäringen - lodjursstammen ska växa

Samebyns ordförande verkar inte vara så helt nyanserad han heller.

Klipp ur samma artikel som ovan

NN är en rovdjursextremist och ett proffs på att bagatellisera våra problem. Fakta är att vi har 50 rovdjur inom samebyns marker och att de
inte har så mycket annat att äta än ren. Efter rovdjurens framfart de senaste åren är det rätt tomt i markerna, säger XX, ordförande i Njarka sameby

Christian

Jaha, så kom han in också och la sin breda snok i blöt! ;) Stadan, du som är en rackare på naturvård och tillhörande grunks, hur är det, kan Länsstyrelsens rovdjursexpert besluta om avskjutning av lodjur inom samebyns gränser?

tigertamjaren; sa:
Jaha, så kom han in också och la sin breda snok i blöt! ;) Stadan, du som är en rackare på naturvård och tillhörande grunks, hur är det, kan Länsstyrelsens rovdjursexpert besluta om avskjutning av lodjur inom samebyns gränser?
Smicker funkar alltid ;). Skulle tro att det går bra förutsatt att djuret/djuren ryms inom den tilldelade kvoten. Är kvoten redan fylld blir det nog svårare, då måste nog Naturvårdsverket besluta. Men jag är inte säker, det här med lsts rovdjursexperter är relativt nytt och jag är osäker på vilket mandat de har.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg