Raskesven; sa:
Fann förresten en stor relativt färsk studie över svenskars inställning till rovdjurspolitiken mm. Har inte själv läst den ännu, men håll till godo:
Delrapport om svenskars inställning till rovdjurspolitik och förvaltning
Jag har läst igenom den ordentiligt utan att gå in och läsa de enskilda länen desto mer. På sid 4 står följande:
"Ett sätt att mäta om folk ställer upp på dagens rovdjurspolitik är att fråga om de ställer sig bakom riksdagens mål för hur många rovdjur det ska finnas. När vi gjorde det i FjällMistras attityd-undersökning kom två viktiga resultat fram. Sett över Sverige som helhet finns en stor acceptans för målen på minst 1000 björnar, 1500 lodjur, 575 järvar och 200 vargar. 11 procent av svenskarna anser emellertid att målet är för högt satt för järv och lodjur, 14 procent att det nationella målet är för högt för björn och 15 procent att målet är för högt för varg. Å andra sidan tycker var tredje (34 procent) svensk att riksdagens mål för vargen bör ökas. Ungefär var fjärde (24 procent) svensk vill se att riksdagen ökar målen även för järv. När det gäller lodjur och björn är motsvarande siffror 24 och 22 procent."
Resultatet ser man på sid 4 "Andel i procent av de tillfrågade som anser att riksdagens mål för respektive art ska minskas." Hur är denna fråga ställd? Finns det bara ja eller nej alternativ? Vad har de svarat som inte tycker att riksdagens mål skall minskas?
Sedan skriver man att 34% säger att målet för vargen bör ökas. Hur man har fått detta resultat redovisas inte - eller så begriper jag inte hur man får fram detta resultat - utan den finns bara som slutsats.
Vad som saknas i rapporten är undersökningsmaterialet - alltså frågorna som ställdes - men det kanske var för omfattande. På nätet kunde man ju lägga ut det. Men utan att ha tillgång till detta vet man inte hur frågorna är ställda.
Men av rapporten drar slutsatsen:
Majoriteten av dem som lever där rovdjuren finns är positiva till rovdjur och hur vi i Sverige har valt att förvalta dem.
Där det finns rovdjur finns också betydande minoriteter som är kritiska till den förda rovdjurspolitiken.
En intressanta fråga jag inte hittar svaret på är om befolkningen som bor i rovdjursområden mer kritiska till rovdjurspolitiken än övriga landet. Att dom är mer villiga att lösa problem genom att skjuta rovdjur är i alla fall helt klart (sid 6)