1 Långt ifrån alla markkonfiskationer ersätts över huvud taget, trots att grundlagen faktiskt påbjuder detta. T.ex. Natura 2000, biotopskydd, konfiskationer p.g.a. EU:s artskydd etc.
Nu ljuger du igen! När ska du sluta? Natura 2000 innebär inte att marken, som du kallar det konfiskeras, biotopskydd ersätts med 125% av fastighetens minskande marknadsvärde.
2. Även där ersättning betalas ut, så ersätts långt ifrån alltid fulla kostnaden. T.ex. ett litet område konfiskeras, var på markägaren stängs ute från ett betydligt större område.
Förstår inte vad du menar
3 Det finns gott om exempel där ersättning inte betalats ut efter 10+ år efter att marken konfiskerades. Däremot försvinner markägarens rådighet över marken i samma stund som myndigheterna behagar stjäla marken.
En process med rader av överklaganden kan såklart ta lång tid.
4 Har myndigheterna väl bestämt sig för att konfiskera din mark, har markägaren inget lagligt att sätta emot.
Gäller i lika hög grad när exempelvis motorvägar ska dras fram genom landskapet
Klassiskt svensk naturvårdskonfiskation kan liknas vid att någon slår sönder ditt hem. Efter lång tid, ofta flera år, erbjuds du 125% av värdet på det sönderslagna hemmet - efter att värdet justerats ner på grund av bedömt slitage (begagnatvärdet på t.ex. blocket). Skulle du vilja få ditt hem sönderslaget på dessa premisser? Skulle inte tro det.
Opartiskt utsedda värderingsmäns arbete är likvärdigt med att lägga ut fastigheten på blocket? Skulle inte tro det...
Dock införde den borgerliga regeringen komet-programmet, vilket dels ger markägaren vetorätt, dels inbjuder den villiga markägaren till att ta initiativet till reservat etc. Detta är ju den enda rätta vägen att gå.
/Niklas
"Jämfört med övriga landet var dock
måluppfyllelsen av Levande skogar lägre i Kometprogrammet, i form av skyddade
arealer, lägre naturvärdeskvalitet i de skyddade områdena och storleksmässigt
mindre biotopskyddsområden. Användningen av naturvårdsavtal hade då inte ökat i
kometområdena jämfört med övriga landet. Kostnadseffektiviteten bedömdes vara
låg och den samhällsekonomiska nyttan hade dittills varit tveksam, men framför
allt svårbedömd, särskilt på längre sikt, men sammantaget bedömdes effektiviteten
i skydd vara lägre inom Kometprogrammet än utanför.
I delredovisningen 2013 konstaterades att Kometprogrammet fortsatte att utvecklas
med en ökad areal formellt skyddad skog, en ökad användning av naturvårdsavtal,
en utvecklad samverkan på olika nivåer samt minskade administrativa kostnader.
Samtidigt var programmets bidrag till måluppfyllelsen fortsatt låg och både samverkan
och information bedömdes ha en betydande utvecklingspotential. Jämfört
med övriga landet var de administrativa kostnaderna fortsatt höga"