Var någonstans här i tråden har någon försökt likställa allemansrätten med äganderätten?
Existerar allemansrätten? (Ja eller nej.)
Jag vet inte var någon har försökt likställa allemansrätten med äganderätten, Jag har i vart fall inte gjort det.
Allemansrätten existerar ja. Den existerar som lag, inte som hävd (vilket ofta påstås även av myndigheter). Vad lagen om allemansrätt innehåller är dock oklart. Vissa myndighetsrepresentanter vill mejsla fram innehållet via vad de kallar för motsatsvis tolkning av angränsande lagstiftning. Exempelvis juristen på Malmö läns länsstyrelse, Margaretha Svenning, förespråkar denna metod. Med andra ord, lagtolkning i garderoben istället för lagstiftning i riksdagen.
Generellt vill jag påstå att om det finns ett värde för allmänheten i att kunna vistas i naturen på privat mark, då kan man också betala för den möjligheten. Finns det ett värde måste det gå att finna metoder att sätta ett pris på det.
När en markägare eventuellt får ersättning för intrång så är det endast för förlusten av produktionsvärdet.
Niklas påpekar mycket riktigt också att ersättning för sämre brukningsmöjligheter på grund av försämrad arrondering eller annat inte ersätts.
Förlusten av affektionsvärde eller för den privata förlusten av det värde som tillförs allmänheten ersätts inte. Varför inte det?
Dessutom dikteras värdet av staten, det bestäms inte i en förhandling mellan jämbördiga parter.
För att återgå till topic. äganderätten och jakträtten är andra lagrum än allemansrätten. De gäller för olika aktiviteter. Visst gäller fortfarande allemansrätten så att säga i bakgrunden, även för jägaren. Men innan den blir tillämplig vid jaktutövningen är det jaktlagstifningen som styr verksamheten.