Gunnar Wiktorsson har gjort en utmärkt utredning om allemansrättens ursprung och tillkomst i boken "Den grundlagsskyddade myten".
Han har också ett alldeles utmärkt inlägg i Dagens Juridik helt nyligen.
http://www.dagensjuridik.se/2015/06/passeras-allemansrattens-toleranspunkt2
Det är som Nermander påpekar precis så att begreppet allemansrätt är en politisk 1900-talskonstruktion.
I äldre lagstiftning har markägaren rätt att avgöra vem som får vistas på hans mark och vad de får göra tydligt framgått. Det gäller landskapslagarna, 1809 års Grundlag och 1864 års Strafflag, med mera.
Jag förstår att mitt inlägg här är som att svära i kyrkan. Många här är säkert organiserade i någon av de organisationer som ständigt söker expandera allemansrätten enligt deras intressen. Det märkte jag inte minst när jag för något år sådan deltog i Naturvårdsverkets workshop om allemansrätten. Naturskyddsföreningen, Svenska Turistföreningen, Sportfiskarna, Svenska Kryssarklubben, med flera, uttalade via sina närvarande representanter att de ansåg äganderätten vara ett hinder för en utökad allemansrätt.
Turistföreningens representant uttryckte utan omsvep att de inte ville se sin affärsidé, att organisera aktiviteter på andras mark utan att betala för sig, som deras naturliga rätt och att de ville undanröja ägarnas alla rättigheter att hindra dem eller kräva avtal och ersättning.
Ju mer det ägarlösa intresset söker utöka sina befogenheter över andras egendom, desto bittrare kommer striden att stå. Historien visar på att det ägarlösa samhället inte fungerar. Det förfaller både fysiskt och moraliskt. Allmänningens tragedi är allemansrättens värsta fiende.
P.S. Den nämnde Bertil Bengtsson är precis en sådan person som söker utöka allemansrätten genom propagandalagstiftning. Det vill säga det vi kallar för lögn, eller åtminstone att slira på sanningen.