Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Förtjänar inte då jägaren samma respekt som grinden till hästarna, de späda granplantorna eller kornet som just bildat sina ax? Kanske den vackra orkidén förtjänas att plockas?

Nä faktiskt inte, en jägare kan inte kräva att ingen människa får vistas i skogen för att han/hon vill jaga. Däremot kan och ska vi kräva att grindar stängs, och att inget nyplanterat trampas ner eller att fridlysta växter inte plockas.
Dina exempel är inte tillåtna enligt allemansrätten vilken är den hävd och praxis som gäller för hela Sveriges befolkning, även jägarna...
Du försöker jämföra äpplen och päron...

Förtjänar inte då jägaren samma respekt som grinden till hästarna, de späda granplantorna eller kornet som just bildat sina ax? Kanske den vackra orkidén förtjänas att plockas?

Med samma argument så borde allemansrätten avskaffas i den del av Sverige som omfattas av renbetesmark, vandrare/skidåkare stör renarna

Niking inlägg: 2 785:
Allemansrätten stadgar ju klart och tydligt att vandraren inte ska störa bl.a. andra jägare.

För det första är allemansrätten inte definierad i lag eller förordning, vilket öppnar upp för ett stort godtycke - med naturvårdsverkets goda minne! Allemansrätten och allemansskyldigheten skulle onekligen vinna mycket på att konkretiseras i lag.

För det andra är det ju självklart att allmänheten alltid ska visa hänsyn mot markägaren och jägare. Inte störa och inte förstöra gäller ju inte bara mot den s.k. naturen (som snarare är kultur, d.v.s. odling), utan även de som äger och brukar marken.
/Niklas

Jag tycker fortfarande inte det är klart och tydligt med juridiken men vi är överens i sak ang ömsesidig hänsyn (dock är jag inte lika säker som du på vem som har företräde) - jag personligen väljer gärna bort att vara i jägarens skog just under pågående jakt.
Med skyltar uppsatta under jakttid (och endast då) är det lätt för mig som icke-jägare att veta var och när jakt pågår.

/Patrik, som hittat en app som talar om när vilket vilt som är lovligt när och var

Ödmjukt och trevligt, och påvisar tydligt varför många markägare bommar sina vägar.

Läs igen... allmänna vägar.
Har hur många exempel som helst där jakttorn är uppställda längs allmänna vägar. Helt OK för min del så länge jägarna inte förväntar sig att ingen annan får passera så länge de är där.

Ödmjukt och trevligt, och påvisar tydligt varför många markägare bommar sina vägar.

De vägarna är just markägarens privata vägar (eller möjligtvis en vägsamfällighet för flera markägare). Enskilda vägar m.a.o. och då har ägarna rätt att bomma vägen efter eget gottfinnande.

Visserligen utgår inget statligt driftbidrag till bommade vägar, men de flesta enskilda vägar är skogsbilvägar och markvägar, så här utgår ändå inget driftbidrag.

Allmänna vägar är sådana vägar som ägs av staten, kommunen eller dylikt.
/Niklas

Det är på inga sätt självklart att den hänsynen är så enkelriktad som att gälla allmänheten gentemot markägare och jägare som du inbillar dig och med en dåres envishet försöker pådyvla andra mer resonliga medlemmar här på Utsidan. När du har lyckats i ditt projekt att avskaffa allemansrätten då kanske vi hamnar där, men vi är inte där än. Idag har alla rätt att vistas i skog och mark, även där jakt kan pågå.
Det som är självklart för de flesta är att hänsynen ska vara ömsesidig.
Vet jag om att det är jakt inom ett område väljer jag att vistas i ett annat område vid det tillfället, jag går inte ut med ficklampa och skriker vid en åtel för att skrämma bort vildsvin eller medvetet stör. Däremot kommer jag inte låta bli att gå, cykla eller kör bil längs allmänna grusvägar bara för att där sitter en jägare o det är den vägen som tar mig från A till B.

De flesta grusvägar är s.k. enskilda vägar. I de fall då det inte utgår något statligt driftbidrag, har markägaren/markägarna rätt att bomma vägen efter behag.

Ser du jägare på pass, är det lämpligt att du avlägsnar dig från området, eftersom jägaren har betydligt större rättigheter till området än vad du som tillfällig besökare har.

Det jag förväntar mig av jägarna är att de inte låter skyltar sitta uppe året runt att jakt pågår (för att återknuta till trådens ursprung), att de bemöter övriga människor med den respekt och vänlighet som man kan förvänta sig och att de inser att de inte har ensamrätt på att vara där de är just då.
De jägare jag har mött har den mer ödmjuka och trevliga inställningen och det har aldrig varit några problem att samexistera

Vad skyltningen beträffar, så har du en poäng. Det är ungefär som att vägarbetare täcker över skylten "vägarbete pågår" när de går hem för dagen. I övrigt är du ute på tunn is i din argumentation.
/Niklas

De vägarna är just markägarens privata vägar (eller möjligtvis en vägsamfällighet för flera markägare). Enskilda vägar m.a.o. och då har ägarna rätt att bomma vägen efter eget gottfinnande.

Visserligen utgår inget statligt driftbidrag till bommade vägar, men de flesta enskilda vägar är skogsbilvägar och markvägar, så här utgår ändå inget driftbidrag.

Allmänna vägar är sådana vägar som ägs av staten, kommunen eller dylikt.
/Niklas

Nej, en markägare får inte stänga av sin mark hur hen vill.

"En markägare får därför inte sätta upp stängsel för att stänga ute människor från mark där allemansrätten gäller."

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Stangsel-och-skyltar/

Men naturligtvis får markägaren stänga en väg med en bom, men inte "efter eget gottfinnande"!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg