De tidigare blå hade en flackare kurva (27 meter) än röd (25} och det kanske de fortfarande har.Man hamnar ibland i kortare passager där det inte går att åka. Man stakar sig fram. Ibland går inte ens det. Jag tänker att gränsen för det flyttas om man jämför röd och blå?
Vilka är nackdelarna med de blå?
De är ju bara 2 cm längre. Vad jag förstår så har de "moderniserat/trubbat till" de blå jämfört med förut.
Är det så att framtill så avslutas huvudradien närmare foten på de blå? Är det isåfall icke optimalt för merparten av åkningen?
Jag provade de röda igår. Mycket nätta på foten och väldigt livliga. Har nog bara åkt på skridskor med längre slipradie tidigare.
Skyllermarks skriver att de har börjat slipa multizonkurvor vilket jag tror är en usp bland långfärdsskridskor.
Multizonkurvor är vanliga bland hockeyskridskor, men bland fart och långfärd är enkelkurvor vanligast. Kanske inte helt enkelt att hitta någon som har Skyllermarks kurvmallar?
Den blå med 2 cm extra nos och flackare kurva lär sjunka ner mindre i mjuka slaskisar, men röd och orange går att bygga mer fart på hårda isar.
Det är enklare att ta överstegs och ytterskär med kortare skenkurva. Kortare kurva svänger snabbare och greppar bättre.