Min sökning på "early humans are vegan" gav inte så mycket resultat som jag skulle kalla vetenskapligt. Det är dock fullt möjligt att jag har dåligt Google-fu.
Jag fick i princip bara en massa åsikter, inte fakta -- och definitivt ingen större meta-studie. Det var därför jag undrade om någon kände till en sådan. (Lite grann om varför meta-studier kan vara nyttiga finns här:
https://www.vof.se/skepdic/metaanalys/)
Naturligtvis är mycket vetenskap från 50-talet förändrad. Jag ifrågasätter dock om verkligen det mesta är det. I de forskningsfält där jag kan uttala mig är det inte så. Det rör sig i och för sig mest om naturvetenskapliga ämnen, där "kunskap" tenderar att vara enklare att verifiera. Därmed är det oftast irrelevant att diskutera begrepp som "västerländska vitmakt-glasögon".
T.ex. när det gäller de 4 gasjättarna. Att det ansågs vara fyra gasjättar tidigare (Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptun) var rätt naturligt med tanke på de analysverktyg som fanns då. Med bättre verktyg så vet vi nu att sammansättningen av Uranus och Neptuns atmosfär är annorlunda, vilket har gjort till att de numera kallas isjättar. Ur mitt perspektiv rör det sig om normalt vetenskapligt fortskridande och utvecklingen av hur objekt bäst klassificeras. Det var inte så att det var helt "fel" tidigare. Det är bara så att det är mer "rätt" nu.
Forskning bygger på forskning. Det händer att det inträffar paradigm-skiften när mer eller mindre all tidigare kunskap behöver omprövas. Det inträffar dock oerhört sällan -- i alla fall inom de områden jag har koll på.
På tal om att trådar har en tendens att glida iväg från ursprungsfrågan.
Nu är väl i och för sig ursprungsfrågan besvarad. Det verkliga risken för rovdjur i svensk natur för vandrare är så liten att den kan ignoreras av alla som klarar av att göra en faktabaserad riskbedömning.
Känns det olustigt så skaffa pepparspray --
https://www.nps.gov/yell/learn/nature/bearspray.htm
Det enda som jag känner till som är mer effektivt än pepparspray är att ha tillgång till lämpligt vapen (och kunna använda det), vilket ur ett riskbedömningsperspektiv garanterat är farligare än våra rovdjur. Det är inte ens säkert att det är säkrare att vara beväpnad -- många av de som skadats av rovdjur har varit beväpnade. Lyckligtvis så är det inte så enkelt att kunna springa omkring beväpnad i svensk natur.