Jag köpte hem llite nålar och tråd och kan lätt konstatera att de var för klena. Nåja, butiken är öppen även i morgon.
Jag var också förbi Naturkompaniet i Linköping. Där är en tjej som även jobbat på Sylarnas fjällstation. Hon berättade att de utfört en hel del skoreparationer (med lim) där över natten. Blöta skor går inte att göra så mycket med och blöta blir de, iaf i Norge.
Kan passa på att berätta vad som inte funkar.
På Geiterygghytta virade värden flera varv silvertejp kring framdelen av skon. Silvertejp är (till skillnad från många tejper) rätt slitstarkt, men glider av. Sporttejp och liknande kan vi genast glömma, det slits av.
Jag har alltid kiltnålar med, testade, men de öppnar sig, eller rentav deformeras, av belastningen.
Den bästa lösningen, men långtifrån bra, var en packrem som en vänlig kvinna skänkte mig. Jag trädde den naturligtvis genom skosnöret, men oundvikligen gled den av efter en eller två timmar. En någorlunda säker placering gjorde ingen nytta alls, en verksammare placering höll bara en kort stund. Men materialet är slitstarkt.