• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Fjällupplevelse för nybörjare

Guest

Gäst
dojorna!

Hej!

Jag är en 24årig tjej som vandrat sen 14årsåldern. Började precis som du fast med en massa scoutgrabbar som var flera år erfarnare. Stress!
Som några här sagt tidigare:Långsammast MÅSTE vara farthållare, det är bara att se hur långt man kommer. Visst går det att följa "rekommenderade" dagsetapper men det får inte styra! De är ofta anpassade för "rejäla män". Att gå utan tidspress är 1000 gånger bättre. Grabben din får nog coola ner sig lite :eek:)

Lite skotips nu då: Mina heter Lowa lady gtx och är mjuka i skinnet, är liknande meindl island lady men billigare & mer följsamma. (och blå, snyggt). ung. samma skafthöjd, bra. Tierra iaf i Göteborg har dem.
Flera jag känner har provat sådana du har & tyckt att det klämt i tån.
När du provar, se till att det finns en "nerförsbacke" i butiken. (vissa friluftsbutiker har en stock el sten som är till för detta) Snöra bekväm-hårt & ställ dig och hoppa!! stampa och testa åt alla håll. Tar tån i är de för små el fel modell för díg.
Lycka till nu!! /kimman

Guest

Gäst
lŒt honom bŠra!

LŒt pojkvŠnnen bŠra och bestŠm tempot sjŠlv - en grupp Šr inte starkare Šn sin svagaste lŠnk...! SjŠlv bar jag ocksŒ 14 kg (vŠger dock mer Šn du) under vŒr tur i sommras frŒn Abisko till Keb via Vistasdalen. Jag drog uppfšr och sambon drog nerfšr...anvŠnd klockan fšr att veta nŠr det Šr dags fšr paus.
FjŠllvandring Šr inte tŠvling tŠnk pŒ det.
Vad betrŠffar utrustning sŒ gŠller ju lager pŒ lager principen - skaljacka Šr ju alltid bra att ha - men framfšr allt mŒnga lager under om det Šr kallt. NŠr man gŒr sŒ fŒr man ju upp vŠrmen - men nŠr man stannar sŒ vill man hŒlla sig varm.
KŠngor och fštter Šr inte mitt favvokapitel - fšrra Œret gick jag i 30 min och fick sedan skvasŒr - i Œr var jag fšrskonad. Ha dubbla strumpor (jag hade en ordentlig sportskosocka och ett par tunna utanpŒ har ocksŒ fŒtt tips att ha nylonstrumpor utanpŒ) sŒ skaver de mot varandra i stŠllet fšr mot dig. Det funkade utmŠrkt och jag vŒgade inte testa utan i Œr.
Stenskrovel Šr inte bra fšr šma fštter - har inget bra knep - men testa vandringsstav/skidstav sŒ kan du avlasta dig sjŠlv. Jag kan tršsta dig med att Nikka-Keb Šr som E4 jŠmfšrt med vissa andra delar av fjŠllvŠrlden.
Lycka till med att planera nŠsta tur.
/Sofia

Inställning av browser

Hej Sofia,

Du har ställt in din Browser på att använda något som heter "Western(Mac Roman)". Den inställning som man brukar använda i Sverige heter "Western (ISO-8859-1)". Tyvärr blir dina inlägg svårlästa eftersom vi andra har ISO inställningen.

Hur ställer man in detta? I Internet Explorer går man på menyn "View", väljer sedan "Encoding" och i den menyn väljer du "Western (ISO)".
I Netscape går du till "View"-menyn, "Character Coding" och väljer "Western (ISO-8859-1)".
Vänliga hälsningar,
/Jonas U

Hej Susan,
Får väl sluta mig till de andra killarna som skrivit på den här sidan, lasta över några extra kilo på pojkvännen.
Vilka skor du bör ha är väldigt beroende av hur mycket du vandrar. Jag har haft ett par lundhags av mod. vadring. Dessa började efter ett tag att krångla i hälen. Efter att ha bytt upp mig till ett par Meindl Island kängor (kostar en slant, ca 2000 kr) kan jag bara säga att bättre känga får man leta efter. Har aldrig haft några problem med skavsår, endast mindre rodnader till följd av tryck.

Går man i blöt t-räng kan damasker rekommenderas varmt, lika så att du stoppar fötterna i plastpåsar (när du vandrar vanligt) detta leder till att du endast får ett par fuktiga strumpor och därmed alltid har ett par torra när du kommer fram.

Lycka till :)

Vatten, vatten, vatten

Svært mange fjellvandrere undervurderer behovet for vann under vandringene. Vi mennesker er som en gammel SAAB, vi trenger minst 1 liter på mila. Selv går jeg med vannflaske og drikker hver 500m i fjellet. Det blir ca hvert 10 min. Er svært nøye med dette. Da kan en også holde ut svært mye lenger, har gått opp mot 45 km. på en dag. Vandret en gang fra Sälka til Nikka på en dag. Det var ett engangstilfelle , men mye drikking underveis var helt nødvendig.

Når jeg er i fjellet nå , prøver jeg å ikke ha mer enn 16-17 kg. med meg inkludert fotoutstyr(Video/stativ) på ca. 4,5 kg. Har anskaffet meg ultralett utstyr slik som Helsports telt "Rondane 3" (2,3 kg) Du finner det her: http://www.helsport.com/norwegian/rondane.asp
I tillegg har jeg 3 ulike soveposer for ulike turer; sommer, høst og for vintertur. Ryggsekk er også av letteste sort. Ellers fjerner jeg alt unødvendig, og det er ikke lite en kan legge igjen hjemme. Bare på utstyret til matlaging kan en fjerne mye vekt...

Jeg skjønner ikke hva folk som bærer på 20 kg + har i sekkene sine. Det er bare utrolig hva mennesker drar med seg til fjellet.

Leif

Det mesta är redan sagt...:)

Hej!

Vilken underbar beskrivning av ett vanligt dilemma!!! Jag läser och ler, känner igen mig i din beskrivning av hur mina första turer gick till...:)
Det tog mig ett antal vandringar att hitta "den optimala packningen" med precis rätt saker och med precis lagom vikt. Hoppas du kommer tillrätta med packningen snabbare än jag gjorde...

Killar och tjejer går i fjällen på olika villkor och med olika inställning till själva vandringen/upplevelsen verkar det som (jag talar av egen erfarenhet). Stå på dig och se till att tempot blir lagom, kräv att få vilopauser varje timme och att du får äta och dricka ofta!!! Ryggsäcken ska av när du stannar, och 5-10 minuters paus varje timme ger dessutom tid att se sig om lite (om man nu inte hinner stanna emellan??? Men varför går man då i fjällen???). Prova att gå en ledarledd tur någon gång, så får du mest troligt en uppfattning om hur en tur kan vara upplagd utan att man behöver springa ihjäl sig.

Jag vill bara varmt rekommendera ditt eget turförslag mellan Vakkotavare och Kebnekaise (Nikkaluokta), en underbart vacker och varierande led som inte är så frekvent vandrad (ännu). Etapperna mellan stugorna är lite kortare än längs leden Abisko-Keb och tältar man finns det tältplatser nästan var som helst. Leden är dock bitvis rejält stenig (utom mellan Kaitum och Singi där stora delar är som att gå på ett salsgolv!).

Lycka till med kommande turer!

MVH Kristina

Skor!

Efter vandring i padjalanta under en veckas tid som nybörjare med 15 kilos packning var jag väldigt glad över att ha ett par mcyket bra skor på fötterna - nämligen Rockportskor! Helt suveräna, stabila plus att de var snälla mot ett par ovana fötter (inga skavsår).Passar smala fötter bra. pris ca 1800 kr . Rekommenderas starkt. /Christel

Hoppsan..

Jag sa inte vilken modell jag menade, det är Rockport Zenobia som jag är såå nöjd med! /Christel (som ska skaffa eget användarnamn)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg