En bostadsrätt är ett namn på upplåtelseformen, det kan rent tekniskt vara en villa antar jag (även om jag har svårt att se hur det skulle gå till), men talar man om "lägenhet" på det sätt du gör brukar det vara hyresrätt som åsyftas.
Mja, en snabb hemnetsökning ger dyraste bagarmossenlägenheten på 4,5 mille, standardpris snarare 2-3 mille.
För runt 4 mille får jag diverse gårdar eller skogsskiften. Dock är det ju inte det enda jag behöver om jag ska kunna bruka dem, utan maskinparken torde ju gå loss på nån mille eller två också.
Kan dock konstatera att föräldrarna har något tjugotal hektar skog och tiotalet hektar åkermark och att detta knappast är möjligt att leva på. Samma med en del andra släktingar, så jag antar att ditt arv är avsevärt större. Du får väl tala om vad det skulle vara värt vid en försäljning och vad du bedömer att minsta gård + skog + maskinpark man skulle kunna leva på skulle gå loss på.
Sedan kan vi ju konstatera att de flesta som "har en lägenhet" har en hyresrätt, och inte har någon möjlighet att hosta upp sådana summor.
Jag förstår att du
1. fått en massa skog/gård/maskiner utan att det kostat dig ett öre.
2. att det är en hel del arbete inblandat för att sköta skog + eventuell åkermark
3.att ett kapitalinnehav är avsevärt säkrare och friare än en anställning.
Själv jobbar jag som konsult. Vill inte mina kunder ha mina tjänster längre står jag utan inkomst omgående, det enda jag har är pengar på banken och mina kunskaper, vilka jag skaffat mig genom "svett och tårar" (inte så mycket blodvite i mjukvaruutveckling
). Innan, när jag var anställd, var jag också potentiellt en månad bort arbetslösheten. Och uppsägningen behöver inte ens vara för att jag gör bort mig... ett företag jag jobbade på gick i konkurs, högste chefen på ett annat jobb hade en viss tendens att sparka underchefer tämligen oprovocerat, osv, osv.
Du kommer inte att få sparken, du äger skogen, skiter det sig kan du sälja och få loss en stor summa pengar. Det är inte ett dugg synd om dig.
Så gulligt att du kan rimma...
Vad kan vara mer avundsjukt än ditt resonemang? "Det är synd om mig som fötts med en silversked uppkörd i valfri kroppsöppning, de som har det sämre får dock skylla sig själva".