Du är så pinsam att jag får ta fram skämskudden och gömma mig bakom. Kan du verkligen vara egenföretagare som du hela tiden påstår? Mycket tveksamt att det skulle vara möjligt om du har så svårt att förstå de enklaste saker. Det handlar om två olika juridiska personer:
Svenska naturskyddsföreningen, organisationsnr 802002-4280
Emådalens naturskyddsförening, organisationsnr 833200-6207
När ordföranden i Emådalens naturskyddsförening uttalar sig om något så representerar han alltså inte alla naturskyddsföreningar eller alla medlemmar i Svenska naturskyddsföreningen. Ungefär som när en ordförande i en lokal avdelning av Sverigedemokraterna säger att alla kvinnor är horor, så är det nödvändigtvis inte Sverigedemokraternas officiella inställning till det täcka könet.
Pinsam är du själv.
Men vi tar det igen. Det enda sättet att bli medlem i en lokalförening, är ju att bli medlem i riks-SNF. Lokalföreningen representerar ju SNF på det lokala planet. Båge gentemot medlemmar som mot allmänheten. Om nu Riks-SNF finner att lokalföreningen missköter sig, eller några ledande företrädare för lokalföreningen skulle göra det, så får ju samarbetet upphöra och/eller dessa medlemmar uteslutas.
Så skedde ju t.ex. när Sd nyligen bröt med sitt ungdomsförbund och titt som tätt utesluts ju misshagliga medlemmar från Sd. Men jag har aldrig hört talas om att misshagliga SNF-medlemmar uteslutits ur moderföreningen eller att moderföreningen tagit sin hand från misshagliga lokalföreningar.
En mer företagsliknande jämförelse är ju systemet med franschaise, där franschaise-företaget har att vara moderbolagets ansikte utåt. Missköter sig franschaise-företaget, så får ju moderbolaget vidta nödvändiga åtgärder och vid behov avsluta samarbetet.
/Niklas