Skillnad mellan kolstål och rostfritt stål.

Re: Re: Re: Re: Det gick ju,,,

dePaul; sa:
Som sagt, en vanlig användare har ingen nytta av ett superstål. Framför allt när denne oftast inte besitter tillräckliga kunskaper i slipning/bryning.

~Paul~

berätta för mig som liten är.. vad har man överhuvudtaget för glädje av ett superstål i en friluftskniv, jag har trots allt testat knivar i prisklass från 29:90-15000:00kr utan att kunna se finesen med dessa så kallade "superstål"?

dom skickligaste knivanvändare (både frilufsare, överlevnadsexperter och trädsnidare) jag träffat har valt antingen mora eller någon annan ganska enkel kolstålskniv.. utom i fallet kockar, dom kan vara ganska petiga med sitt kniv val..

-PaTRiC-; sa:
vad har man överhuvudtaget för glädje av ett superstål i en friluftskniv
Som sagt, de flesta har ingen nytta av ett superstål. Men man kan inte komma ifrån att om man vill så finns potentialen där.

En fördel med ett "superstål" är att man kan slipa fram än avsevärt mindre/längre eggvinkel och på det viset erhålla en kniv som både skär bättre och blir enklare att bryna upp.

Superstålen har förmågan att helt enkelt kunna hålla ihop sina karbider på ett bättre sätt. En kniv med sämre stål går helt enkelt inte att slipa till en fin och smal egg. Vid första snittet skulle eggen antingen böja sig eller chippa (beroende på hårdheten).

Det finns idag ytterst få stålsorter som är både slagtåliga, sega och håller skärpa. Det är en svår kombination. Jag vet egentligen bara tre som skulle kunna platsa på min lista och det är Infi, M2 och CPM 3V.

~Paul~

Re: Re: Re: Re: Re: Det gick ju,,,

-PaTRiC-; sa:
dePaul; sa:
Som sagt, en vanlig användare har ingen nytta av ett superstål. Framför allt när denne oftast inte besitter tillräckliga kunskaper i slipning/bryning.

~Paul~

berätta för mig som liten är.. vad har man överhuvudtaget för glädje av ett superstål i en friluftskniv, jag har trots allt testat knivar i prisklass från 29:90-15000:00kr utan att kunna se finesen med dessa så kallade "superstål"?

Kan tänka mig att intresset för prylar är väldigt stort för en del. Kanske mer än intresset för praktisk kunskap. Därför kanske man har en superduper kniv. Hade nyligen en kurs där en del hade just F1´an. Kan säga att det hördes en hel del hackande i skogen.

/mattias

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det gick ju,,,

norpan_; sa:
Kan tänka mig att intresset för prylar är väldigt stort för en del. Kanske mer än intresset för praktisk kunskap. Därför kanske man har en superduper kniv. Hade nyligen en kurs där en del hade just F1´an. Kan säga att det hördes en hel del hackande i skogen.

/mattias
Helt rätt. En F1:a är inte den lämpligaste kniven att hacka med, även om den klarar sådana uppgifter.

~Paul~

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det gick ju,,,

dePaul; sa:
norpan_; sa:

/mattias
Helt rätt. En F1:a är inte den lämpligaste kniven att hacka med, även om den klarar sådana uppgifter.

~Paul~

haha.. du kan vända allt till en möjlighet att ge ett knivtips..

(norpan, lär dom att skära istället för att hacka..)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det gick ju,,,

-PaTRiC-; sa:
Nja alltså, en av uppgifterna som F1:an var designad till är s k överlevnadssituationer (främst med tanke på piloterna). Man har m a o också tagit hänsyn till att kniven skall kunna användas i samband med lättare huggande.

Det finns givetvis knivar som klarar dylika arbeten bättre, framför allt pga att de är större och tyngre. Men som sagt, i värsta fall kan F1:an användas till det också ;)

~Paul~

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Det gick ju,,,

dePaul; sa:
-PaTRiC-; sa:
Nja alltså, en av uppgifterna som F1:an var designad till är s k överlevnadssituationer (främst med tanke på piloterna). Man har m a o också tagit hänsyn till att kniven skall kunna användas i samband med lättare huggande.

Det finns givetvis knivar som klarar dylika arbeten bättre, framför allt pga att de är större och tyngre. Men som sagt, i värsta fall kan F1:an användas till det också ;)

~Paul~

jag tycker detta är jätteroligt med piloterna och överlevnad..hihi hoppas det inte är likandant nu som när jag gjorde värnförmånen.. lägga pengar på en dyr kniv med tveksam funktion och minimal utbildning, köp dom varsin mora för 30spänn och ge dom bättre utbildning istället..hohoho, snacka om att skjuta helt fel..

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg