Skillnad mellan kolstål och rostfritt stål.

Gyllengahm; sa:
förresten, måste man ha någon form av tillstånd eller så - eller räcker det med att helt enkelt förklara sig med att kniven "är nödvändig för mitt uppdrag, titta här, jag var uppe på tolpagorni igår"?
[Ändrat av Gyllengahm 2006-10-24 kl 22:24]
En bra förklaring räcker långt :)

~Paul~
 
hmm.. en lettråd är i vilket forum tråden skapats, inte i matlagning eller fototråden utan just överlevnad.. dett skulle ge mig information om att trådskaparen har överlevnad, buschcraft eller liknande i åtanke.. just detta gör att frågor som att slå eld och liknade dyker upp, jag skulle aldrig göra det om det inte var just för att jag väljer att befinner mig i en av ovan nämnda situationer.. så, med denna grundinformation kan man lätt utesluta en hel del knivar..

en liten detalj, jag bajsar mycket på knivar som har stort mellanrum mellan egg och hand, flera tillverkare verkar ha annamat detta och gör som i exemplet Fehrman Peace Maker där det klart ser ut som det är tänkt att man skall kunna greppa nära eggen vid behov.. en liten fråga Paul, om jag skulle köpt Fehrman Peace Maker så hade jag velat slipa om till en flackare eggvinkel, jag vet inte om det är rätt men jag gör alltid så, varför levereras många av dessa knivar i övre budgetklassen med en så brant eggvinkel?
 
-PaTRiC-; sa:
sajberjohan; sa:
Fördelen med ett kolstål är att man kan med hjälp ev en bit flinta eller liknande få tillräckligt med gnistor för att få eld. Det går inte med rostfritt =)

jo, det är sant även om det kräver en del övning att behärska. att kunna slå eld känns mer överlenadsmässigt än att sparka sönder stubbar..
riktiga överlevnadskillar väljer kolstål.. ;)

För många år sen fick jag lära mig av en överlevnadsinstruktör som haft vissa överlevnadsproblem på riktigt, att i smala länder som Sverige går man till civilisationen! Frågan är väl snarast om det är eldningstillstånd som gäller när "övningen" skall utföras.
Knivar skall vara skarpa. Tända kan man göra med mycket mer än eldstål.
Överlevnadskniven är en riktig äkta Mora. I laminatstål.
[Ändrat av johankse 2006-10-25 kl 09:02]
 
Re: Det gick ju,,,

Lars_P; sa:
Fällkniven kör med VG10 + pulverstål av något slag. De säger att tack vare detta blir det sketadyrt. Nå, hur bra är dessa egentligen. Skiljer det verkligen så mycket mot det billiga stålet i Moran. FK körde med ATS-34 förut, och är VG10 verkligen "bättre", och kan man tala om en division bättre med pulverstål? Skiljer för övrigt sig priset åt så mycket?
Fällkniven kör med laminerat VG-10 (V Gold 10) på vissa modeller. Kärnan består av VG-10 som är ett japanskt stål framtaget ursprungligen för hurtikultur (låter kul men betyder beskärning av Bonsaiträd). Sidorna är tillverkade i 420J2, ett mjukt och följsamt stål. Tyvärr också känsligt för repor.

Andra modeller ståtar med det nya laminatet 3G som består av en kärna tillverkad i pulverstålet Super Gold Powder Steel (SGPS). Sidorna på dessa knivar består av VG-2 (V Gold 2).

VG-10 är ett utmärkts stål som blir rakbladsvasst lätt. Det är ganska grovkornigt. Eggen blir aggressiv.

VG-2 (sidorna) är inte på något sätt ett dåligt stål. Faktum är att det förekommer på enklare knivar som primärstål. VG-2 i sig har en hårdhet på ca 56 RC.

Hårdheten i kärnan på dessa två modeller ligger på 59, respektive 62 RC.

Det tidigare ATS-34 var också ett utmärkt stål. Det, liksom Crucibles 154 CM och 440C är tre stålsorter som var väldigt populära för ca 10 år sedan, dvs ungefär som Fällkniven lanserade modellen F1. Tyvärr hade fabriken problem med den tyske Solingentillverkaren och senare bytte till en japansk tillverkare.

I samband med det bytte man helt logiskt till ett annat stål, eftersom VG-10 är japanernas första val då det kommer till kvalitativa knivar.

Du undrar vidare om man märker skillnad mellan ATS-34 och det nya superstålet. Nja, återigen; det beror på vad du utsätter din kniv för. Om du endast skär bröd, lite korv och några äpplen vid lägerelden samt skär av snöret på ditt paket från posten så märker du ingen skillnad.

Skillnaden finns dock men den märker du först vid tyngre och långvarigare bruk.

Det "billiga" stålet i Moran är inget dåligt stål. Nu vet jag inte vilket av de två stålen du syftar på men de är ganska bra båda två. Kolstålsmororna tillverkas i 1095 som är ett mycket populärt basstål, utprovat, lätt att värmebehandla och riktigt bra. Ett val för ganska många custommaker.

Sandvik 12C27 är det rostfria stålet i mororna. Återigen. Det är inget dåligt stål. I praktisk jämförelse har det stått sig väl mot betydligt exklusivare stålsorter. Det står sig till och med väl mot sin kolstålsbroder.

~Paul~
 
Jo, just det ja... Det är nog få tillfällen då det inte är bästa överlevnadsstrategi att bara gå "hem", dvs till närmaste bostadshus eller liknande. Sverige är ju ovanligt glesbefolkat, men det är ju få ställen i Sverige, där man inte kan gå till andra människor på en dag.

Håller med om att moraknivar är bra, fast de behöver ju knappast vara äkta, det är väl dessutom så att det tillverkas "äkta" moraknivar som förses med annat "märke".
 
-PaTRiC-; sa:
1. det är tänkt att man skall kunna greppa nära eggen vid behov

2. varför levereras många av dessa knivar i övre budgetklassen med en så brant eggvinkel?
1. Det stämmer.

2. Det är traditionellt det amerikanska sättet att slipa. Man prioriterar eggstyrkan framför finliret. Vi här i Norden har en annan filosofi.

~Paul~
 
Re: Re: Det gick ju,,,

Nåja, det mesta av det där visste jag. Tyckte inte riktigt att jag fick svar.

dePaul; sa:
....
VG-10 är ett utmärkts stål som blir rakbladsvasst lätt. Det är ganska grovkornigt. Eggen blir aggressiv.
...
~Paul~

Intressant, visste jag inte. Ger pulverstålet SGPS lenare egg? Det stämmer isåfall med mina observationer.

Jo det var 12C27 jag menade. Det intressanta var jämförelsen pris/prestanda jämtemot VG10 och ännu dyrare pulverstål.
 
johankse; sa:
För många år sen fick jag lära mig av en överlevnadsinstruktör som haft vissa överlevnadsproblem på riktigt, att i smala länder som Sverige går man till civilisationen! Frågan är väl snarast om det är eldningstillstånd som gäller när "övningen" skall utföras.
Knivar skall vara skarpa. Tända kan man göra med mycket mer än eldstål.
Överlevnadskniven är en riktig äkta Mora. I laminatstål.
[Ändrat av johankse 2006-10-25 kl 09:02]

Johan.. nästa gång du träffar den killen, säg till honom att använda ryggen på kniven inte eggen..
 
Re: Re: Re: Det gick ju,,,

Lars_P; sa:
1. Ger pulverstålet SGPS lenare egg? Det stämmer isåfall med mina observationer.

2. Det intressanta var jämförelsen pris/prestanda jämtemot VG10 och ännu dyrare pulverstål.
1. Ja

2. Som sagt, en vanlig användare har ingen nytta av ett superstål. Framför allt när denne oftast inte besitter tillräckliga kunskaper i slipning/bryning.

~Paul~