Skillnad mellan kolstål och rostfritt stål.

Det är helt klart ett kul "partytrick" men känns lite mer som något jag sorterar in under rubriken bushcraft/naturnära friluftsliv än överlevnad.

Jag menar, de gånger jag slagit eld med kniven har jag använt mig av färdigberett fnöske.

Uffe

-PaTRiC-; sa:
sajberjohan; sa:
Fördelen med ett kolstål är att man kan med hjälp ev en bit flinta eller liknande få tillräckligt med gnistor för att få eld. Det går inte med rostfritt =)

jo, det är sant även om det kräver en del övning att behärska. att kunna slå eld känns mer överlenadsmässigt än att sparka sönder stubbar..
riktiga överlevnadskillar väljer kolstål.. ;)
 
dePaul; sa:
Dessa fel, tycker jag, är allvarligare än att man inte kan utnyttja momentet till 100%.

~Paul~

jo, det finns nog en hel del puckade konstruktionsval oavsett om vi pratar knivar eller bilar.. undrar hur puckad en kniv som jag desajnat blitt. äsch, jag hade säkert blivit stämd för kopiering av kolståls moran.
 
Jag tycker att du tar upp en rolig detalj Ulf. Många ggr kan man på det här forumet läsa hur viktigt det är att kunna göra upp eld med hjälp av en kolstålsmora och diverse attiraljer, som t ex Light My Fire.

Handen på hjärtat. Hur många av oss har sysslat med det här? Jag tar helt enkelt fram en Bic-tändare så är det färdigt. Jag har visserligen en Brunton Helios som backup, men jag har hittills inte behövt den.

~Paul~

PS Hittills har inte Bicen svikit mig ;)
 
Gyllengahm; sa:
Så om ni hade valt en knivtyp.. skulle ni valt rostfritt eller kolstål, och fetta den lite då och då?
Jag märker att förvirringen är total :).

Återigen: Stålvalet beror på vilken typ av kniv du väljer och vilken typ av arbete den skall utföra.

Låt mig ta ett exempel som inte har med knivar att göra. Tänk om jag skulle fråga dig ungefär såhär: "Vilket tyg är bäst??"

Förstår du?

~Paul~
 
dePaul; sa:
Gyllengahm; sa:
Så om ni hade valt en knivtyp.. skulle ni valt rostfritt eller kolstål, och fetta den lite då och då?
Jag märker att förvirringen är total :).

Återigen: Stålvalet beror på vilken typ av kniv du väljer och vilken typ av arbete den skall utföra.

Låt mig ta ett exempel som inte har med knivar att göra. Tänk om jag skulle fråga dig ungefär såhär: "Vilket tyg är bäst??"

Förstår du?

~Paul~

Haha känner själv igen detta resonemang då man blir lite trött på folk som ska ha "bästa" datorn/tvn/bilen eller till exempel "vodafone är bäst vah'?"

Men okej, då säger vi såhär.
Ska med kniven:
-tälja
-använda vid matlagning/skiva kött etc
-ha ute i blött landskap och den kommer bli rätt blöt

Jag ser det som att man kan ha båda knivarna, men att kålståls- kniven sörjer för bättre behandling. Dvs en service lite då och då, ist för i princip "aldrig" gällande rostfria, eller?
 
Gyllengahm; sa:
Ska med kniven:
-tälja
-använda vid matlagning/skiva kött etc
-ha ute i blött landskap och den kommer bli rätt blöt

Jag ser det som att man kan ha båda knivarna, men att kålståls- kniven sörjer för bättre behandling. Dvs en service lite då och då, ist för i princip "aldrig" gällande rostfria, eller?
Ok, då blir det lite lättare :) Jag antar att vi snackar knivar med fast blad!?!

Du skall tälja och då behöver du en kniv med någorlunda stark egg som inte viker sig eller chippar (det innebär att ett bra stål är önskvärt).

Du skall å andra sidan också kunna laga mat med den, varvid det förekommer ett visst skivande av kött, grönsaker, bröd osv. Den skall antagligen också kunna filea fisk.

Kiven kommer möta en hel del fuktighet i form av blod, vatten och ånga.

I och med detta så har vi förutsättningarna klara.

-------------------------------------------------------
För det första så kan vi vara överens om att kniven skall vara tillverkad i rostfritt stål.

För det andra bör den vara fullt flatslipad eftersom du vill ha en kniv som är bra på att skiva.

För det tredje bör den ha en korrekt utformad främre del för att vara någorlunda användbar i samband med fiskrensning.

För det fjärde så bör den som vi nämnde tidigare vara stark i eggen och avslutningsvis bör den väl ha en bra slida som inte konserverar fukt.

Som du ser så börjar begränsningen vara avsevärd ;) Jag antar att du också vill att kniven skall vara så billig som möjligt (kosta högst 35 kronor) och att den skall ha livstids garanti (skämtar).

Skämt åsido. Det finns en del knivar som i det närmaste uppfyller dessa krav.

KJ Eriksson 205P
KJEriksson205P.jpg


1. EKA Nordic H8
EKANordicH8.jpg


Camillus Cuda Talon
CamillusCudaTalon.jpg


Fehrman Peace Maker
FehrmanPeaceMaker.jpg


Det finns förståss många fler men jag har tagit ut de som jag har en viss förkärlek till :)

I fråga om pris så är de listade i tur och ordning. Den billigaste; KJ Eriksson kostar runt 140:- kronor och sedan går det uppåt. Den dyraste; Fehrmankniven kostar närmare två lappar. Tyvärr är den också bäst ;)

Håll till godo. Om du vill ha fler tips så kan jag återkomma.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Gyllengahm; sa:
Ska med kniven:
-tälja
-använda vid matlagning/skiva kött etc
-ha ute i blött landskap och den kommer bli rätt blöt

Jag ser det som att man kan ha båda knivarna, men att kålståls- kniven sörjer för bättre behandling. Dvs en service lite då och då, ist för i princip "aldrig" gällande rostfria, eller?
Ok, då blir det lite lättare :) Jag antar att vi snackar knivar med fast blad!?!

Du skall tälja och då behöver du en kniv med någorlunda stark egg som inte viker sig eller chippar (det innebär att ett bra stål är önskvärt).

Du skall å andra sidan också kunna laga mat med den, varvid det förekommer ett visst skivande av kött, grönsaker, bröd osv. Den skall antagligen också kunna filea fisk.

Kiven kommer möta en hel del fuktighet i form av blod, vatten och ånga.

I och med detta så har vi förutsättningarna klara.

-------------------------------------------------------
För det första så kan vi vara överens om att kniven skall vara tillverkad i rostfritt stål.

För det andra bör den vara fullt flatslipad eftersom du vill ha en kniv som är bra på att skiva.

För det tredje bör den ha en korrekt utformad främre del för att vara någorlunda användbar i samband med fiskrensning.

För det fjärde så bör den som vi nämnde tidigare vara stark i eggen och avslutningsvis bör den väl ha en bra slida som inte konserverar fukt.

Som du ser så börjar begränsningen vara avsevärd ;) Jag antar att du också vill att kniven skall vara så billig som möjligt (kosta högst 35 kronor) och att den skall ha livstids garanti (skämtar).

Skämt åsido. Det finns en del knivar som i det närmaste uppfyller dessa krav.

KJ Eriksson 205P
KJEriksson205P.jpg


1. EKA Nordic H8
EKANordicH8.jpg


Camillus Cuda Talon
CamillusCudaTalon.jpg


Fehrman Peace Maker
FehrmanPeaceMaker.jpg


Det finns förståss många fler men jag har tagit ut de som jag har en viss förkärlek till :)

I fråga om pris så är de listade i tur och ordning. Den billigaste; KJ Eriksson kostar runt 140:- kronor och sedan går det uppåt. Den dyraste; Fehrmankniven kostar närmare två lappar. Tyvärr är den också bäst ;)

Håll till godo. Om du vill ha fler tips så kan jag återkomma.

~Paul~

Jösses! Hatten av för det utförliga svaret! Uppskattas! Den första, KJ Eriksson, kan man verkligen (fin)tälja med den?

Vet du vad övriga kostar (du vill inte sälja själv? O:) och var man kan köpa dem (i stockholm)?

Tänkte även fråga om man -får- ha på sig sådana här knivar. Har för mig att det gick någon gräns på knivbladet, men jag kan ha fel. Vill -inte- bli ertappad på tåget till kiruna och bli ombedd att gå av i gävle :)

Mvh
Christopher
 
Gyllengahm; sa:
1. Den första, KJ Eriksson, kan man verkligen (fin)tälja med den?

2. Vet du vad övriga kostar (du vill inte sälja själv? O:) och var man kan köpa dem (i stockholm)?

3. Tänkte även fråga om man -får- ha på sig sådana här knivar.
1. Eftersom du har uppgett vissa kriterier så är också den här kniven en kompromiss. Självklart finns det bättre knivar att tälja med än den här (vanlig mora, Opinel osv) men om kniven samtidigt skall vara bra på de andra sakerna som du har nämnt så måste du kompromissa. Obs, den klarar vanligt täljarbete med bravur. Dock kan du inte skära ut en staty med den ;)

2. Jag äger inte alla dessa, bara en del. Den ungefärliga kostnaden är i tur och ordning:
- 140:-
- 800:-
- 900:-
- 1 800:-

Den enda du kan köpa över disk i Sthlm är EKA Nordic H8. Den finns i alla välsorterade jaktaffärer. Resten får du handla på nätet.

3. Du får transportera knivar om du kan bevisa att du kommer att behöva dem i din utövning av hobby och arbete. Bifogar länken till den svenska knivlagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880254.HTM

Lycka till,

~Paul~
 
dePaul; sa:
Gyllengahm; sa:
1. Den första, KJ Eriksson, kan man verkligen (fin)tälja med den?

2. Vet du vad övriga kostar (du vill inte sälja själv? O:) och var man kan köpa dem (i stockholm)?

3. Tänkte även fråga om man -får- ha på sig sådana här knivar.
1. Eftersom du har uppgett vissa kriterier så är också den här kniven en kompromiss. Självklart finns det bättre knivar att tälja med än den här (vanlig mora, Opinel osv) men om kniven samtidigt skall vara bra på de andra sakerna som du har nämnt så måste du kompromissa. Obs, den klarar vanligt täljarbete med bravur. Dock kan du inte skära ut en staty med den ;)

2. Jag äger inte alla dessa, bara en del. Den ungefärliga kostnaden är i tur och ordning:
- 140:-
- 800:-
- 900:-
- 1 800:-

Den enda du kan köpa över disk i Sthlm är EKA Nordic H8. Den finns i alla välsorterade jaktaffärer. Resten får du handla på nätet.

3. Du får transportera knivar om du kan bevisa att du kommer att behöva dem i din utövning av hobby och arbete. Bifogar länken till den svenska knivlagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880254.HTM

Lycka till,

~Paul~

Du är ju bara för strålande! Tack så jättemycket för all info!

edit:
förresten, måste man ha någon form av tillstånd eller så - eller räcker det med att helt enkelt förklara sig med att kniven "är nödvändig för mitt uppdrag, titta här, jag var uppe på tolpagorni igår"?
[Ändrat av Gyllengahm 2006-10-24 kl 22:24]
 
Det gick ju,,,

dePaul; sa:
OK, jag gör ett försök och väljer mina favoritstålsorter för respektive typ av knivar (väldigt subjektivt).

1. Liten fällkniv:
* Crucible CPM 15V
* Crucible MPL1 (Supracor)
* Crucible Rex M4
* Uddeholm Vanadis 15
* Daido Corporation Cowry X
* Daido Corporation Cowry Y

2. Jaktkniv med fast blad (Morastorlek)
* Crucible CPM 3V med coating
* Crucible CPM M4HCHS
* Crucible CPM S30V
* Benchmade M2

3. Stor kniv, huggare av någon typ
* Busse Infi med eller utan coating
* S7 med coating
* L6 med coating
* O1 med coating
* Crucible CPM 3V (igen) med coating

4. Köks/kockknivar
Samma som i grupp 1

~Paul~

Titta, det gick ju att lura ur dig nåt! ;) Nä, jag vet att det beror på ändamålet osv. Det jag förtäckt försöker bilda mig en uppfattning om är: Fällkniven kör med VG10 + pulverstål av något slag. De säger att tack vare detta blir det sketadyrt. Nå, hur bra är dessa egentligen. Skiljer det verkligen så mycket mot det billiga stålet i Moran. FK körde med ATS-34 förut, och är VG10 verkligen "bättre", och kan man tala om en division bättre med pulverstål? Skiljer för övrigt sig priset åt så mycket?