[Skåne] Gissa bilden!

Danskar och HelgeÅ skulle kunna var slaget vid HelgeÅ men det var ju eventuellt vid N Åsum dvs vid Hammarsjön dvs nedströms Torsebro
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Helgeå
Så det är ju fel.

Men efter en stund vid google maps tror jag vi är längs Klingaån mellan Broby och Glimåkra, precis väster om väg 119 men vet inget om de allmänbildande frågorna/ledtårdarna som du gärna får utveckla. Får jag rätt på detta så är tråden öppen för nya bilder då jag har ebb i bildkassan och vil TobbeC ha mer detaljer så får någon med bättre lokalkännedom svara vidare.

/Patrik, ex-Kristianstadbo i exil i Karlskrona ;-)

Danskar och HelgeÅ skulle kunna var slaget vid HelgeÅ men det var ju eventuellt vid N Åsum dvs vid Hammarsjön dvs nedströms Torsebro
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Helgeå
Så det är ju fel.

Men efter en stund vid google maps tror jag vi är längs Klingaån mellan Broby och Glimåkra, precis väster om väg 119 men vet inget om de allmänbildande frågorna/ledtårdarna som du gärna får utveckla. Får jag rätt på detta så är tråden öppen för nya bilder då jag har ebb i bildkassan och vil TobbeC ha mer detaljer så får någon med bättre lokalkännedom svara vidare.

/Patrik, ex-Kristianstadbo i exil i Karlskrona ;-)
Tyvärr är vi inte vid Kilingaån utan vid vattendraget som bl.a.kallas Bivarödsån/Axeltorpsån/Sibbhultsån/Högsmaån/Simontorpaån/Rönnebodaån... (kär å har många namn...). Du har kämpat tappert men om du inte ger upp utan istället plockar fram en kartbok är jag säker på att du hittar rätt plats.

Förklaring av ledtrådarna kommer när gåtan är löst. Men jag kan summera ledtrådarna för en snabbare överblick:

-biflöde till Helge å (Bivarödsån som ni alltså vet nu)
-en omskriven gammal färdväg passerar i närheten samt en ny färdväg passerar platsen (den senare är också skånes senaste av sitt slag).
-ån är gräns mellan två socknar varav den ena är särskilt känd för en viss historisk händelse
-samma socken har ett namn som kan få danskar att tänka på Sahara.
-vattendraget är också kommungräns
-Google har fotograferat bron

Vi har fått rätt svar!

Missade det först men rätt svar är där riksväg 15 passerar Rönnebodaån, bra jobbat! Ska skriva ihop en förklaring till ledtrådarna nu.

Förklaring av ledtrådar

När Simon började närma sig rätt svar satt jag just och filade på ytterligare en ledtråd som skulle låta ungefär så här: Bron återfinns längs vägen som förbinder skönsjungande flickors hemvist (Göingeflickorna, Boalt) och platsen där någon klämde Samantha Fox på brösten (Lönsboda Fox).

En omskriven gammal färdväg passerar i närheten och en ny passerar här (skånes senaste av sitt slag).
Den gamla färdvägen är Ryavägen som var en viktig färdväg mellan Kristianstadstrakten och Småland (Sverige). Bl.a. Gustav II Adolf och hans här använde den här vägen när de skulle ner och bränna och härja i Kristianstadstrakten.

Den nya färdvägen är riksväg 15, Skånes nyaste riksväg som tillkom 2013.
Vattendraget utgör en gräns mellan två socknar varav den ena är känd för en viss historisk händelse.
Socknarna är Glimåkra och Örkened. Den senare är känd för att Karl XI beordrade att bränna hela socknen och ha ihjäl allt mannfolk som kunde bära vapen. När man som jag har bott ett tag i trakten och läser Nils Skyttes dagbok från händelsen är det ganska kusligt eftersom man känner igen de allra flesta av gårdsnamnen som dagens byanamn runtom på landsbygden här. Tilläggas kan att när 500-kronorssedeln började att prydas av Karl XI så vägrade handlarna i Lönsboda att godta sedeln som giltigt betalningsmedel. Läs mer om när Örkeneds socken brändes här.
I Danmark verkar man tycka att tidigare nämnd socken har vissa likheter med Sahara.
Örkeneds socken kommer från danskans ørken som betyder öken, ödemark.

Fler ledtrådar: Vattendraget utgör här inte bara en sockengräns utan också en kommungräns. Google har fotograferat denna bro.
Kommunerna är Östra Göinge och Osby. Googles bild hittar man här.

Det var nog allt tror jag. Ny bild!

Guldstjärna för folkbildandet i denna gåtan. 500lappens och dess kontroversiella prydand hade jag hört om tidigare men övrigt var ny kunskap. Hoppas på flera liknande bilder med kring-gåtor.

/Patrik, snubblade på mållinjen men har ju ändå ingen ny bild :)

Tack! Alltid roligt när man lyckas att glädja någon och samtidigt kan sprida lite kunskap om sin hembygd.

/Tobbe, uppvuxen i Glimåkra socken men numera boende i Örkeneds socken

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg