[Skåne] Gissa bilden!

Tolkar det som att det kan vara min tur att lägga upp en bild. Kluriga följdfrågor är kanske inte riktigt min avdelning men om ni inte gissar rätt på en gång så kan jag kanske bjuda på några kluriga ledtrådar istället...

På tal om broar så tar vi en till. Kan tillägga att det faktiskt finns en förbindelse till föregående gåta (förutom att det handlar om broar...)

Bilagor

• 55_liten.jpg
    55_liten.jpg
    157.7 KB · Visningar: 527
Tolkar det som att det kan vara min tur att lägga upp en bild. Kluriga följdfrågor är kanske inte riktigt min avdelning men om ni inte gissar rätt på en gång så kan jag kanske bjuda på några kluriga ledtrådar istället...

På tal om broar så tar vi en till. Kan tillägga att det faktiskt finns en förbindelse till föregående gåta (förutom att det handlar om broar...)

Är förbindelsen att bron går över Helge å?

/Patrik

Så här ser det ut uppströms:58_liten.jpg
Och så här ser det ut nedströms:56_liten.jpg
En omskriven gammal färdväg passerar i närheten och en ny passerar här (skånes senaste av sitt slag).

Jag har ingen bra gissning men tycker du sköter allmänbildandet på ett utomrodentligt bra sätt hitills med dina ledtrådar.
Det enda biflöde till Helge Å jag känner till är graften och därifrån känner jag inte igen denna bro och inte heller vyerna på de kompletterande bilderna. Men så har jag mest varit nedströms Torsebro på Helge Å.
Är vi upp- eller nedströms Torsebro?

/Patrik, ingaffling

Om du tillåter mig att vara petig så skulle jag vilja påstå att Graften är en bifurkation (och dessutom en grävd sådan) och inte ett biflöde. Vattendraget som passerar sökt plats är ett biflöde till Helgeån uppströms Torsebro.

I Danmark verkar man tycka att tidigare nämnd socken har vissa likheter med Sahara.

Mycket gafflar nu - jag pratar om att gaffla in var på Helge Å vi är och du lär mig ordet bifurkation (och skillnaden på bifurkation (= rinner från) och biflöde (=rinner till)) som också är besläktat med fork.
Danskar och sahara? Sand eller torrt och i norra Skåne - inge klockor för mig tyvärr.
Helge Å biflöden är från vänster, Klingaån och Bivarödsån, samt från höger Almaån, Vinnö å, Vramsån och Forsakarsbäcken enligt wikipedia.

Men Vramsån är ju nedströms liksom Vinnö å och även Forsakarsbäcken.

Uppströms Torsebro finns Almaån, Bivarödsån och Klingaån samt några mindre som inte wikipedia listar.

Är det någon av de tre biflödena jag listar?

/Patrik, som forsätter intervallhalverings-/uteslutnings-metod

Mycket gafflar nu - jag pratar om att gaffla in var på Helge Å vi är och du lär mig ordet bifurkation (och skillnaden på bifurkation (= rinner från) och biflöde (=rinner till)) som också är besläktat med fork.
Jaha, då förstår jag vad du gafflar om! ;)
Danskar och sahara? Sand eller torrt och i norra Skåne - inge klockor för mig tyvärr.
Nej, sand och torka är inte rätt spår.
Helge Å biflöden är från vänster, Klingaån och Bivarödsån, samt från höger Almaån, Vinnö å, Vramsån och Forsakarsbäcken enligt wikipedia.

Men Vramsån är ju nedströms liksom Vinnö å och även Forsakarsbäcken.

Uppströms Torsebro finns Almaån, Bivarödsån och Klingaån samt några mindre som inte wikipedia listar.

Är det någon av de tre biflödena jag listar?

/Patrik, som forsätter intervallhalverings-/uteslutnings-metod
Wikipedias artikel verkar lämna en del i övrigt att önska. "Klingaån" har jag aldrig hört talas om i dessa trakter, däremot Kilingaån. När det gäller listan av biflöden tyker jag att även vänsterbiflödet Drivån samt högerbiflödena Lillån och Vieån bör nämnas. De är i alla fall väl så stora som Kilingaån i mitt huvud... På din fråga svarar jag kort och gott: Ja! (Fast jag kan väl tillägga att detta vattendrag byter namn flera gånger, både i folkmun och på kartan, innan det når Helgeån.)

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg