[Skåne] Gissa bilden!

Det är också fel.

Jag efterfrågar positionen där bilden är tagen samt vilket naturreservat vi står i.
Ledtråd hittills är att vattnet i nederkant är en å samt att gissningarna hittills är i rätt del av landskapet!

Ja din beskrivning börjar närma sig!
Vi befinner oss strax nedanför eller strax i utkanten av Romeleåsen.
Vår å rinner ut i någon av de åarna du nämner!

Jag tror vi står i Klingavälsåns naturreservat.
Det är slingrande och utan fotograferingstidpunkt är det svårt att gissa fotoriktning och fond.

Utan ett fotogrametriskt bord blir det roligare gissning, men det får bli ett kartlösningsförsök. De detaljer jag hade över trakten saknade både kraftledningar och bra fotopunkter.

Därför gissar jag att fotografen befunnit sig i terrängen mellan vägskälet Vombs boställe och i Ö NÖ Kameltofta till höger i fonden höjer sig Sjöbo Ora.

Oacceptabel flyghöjd!

Med given brännvidd och sensorstorlek hade jag troligtvis sluppit gissa så mycket.
Gregorius har jag gissat någorlunda?

Brännvidden är 4,12 mm enligt fotoprogrammet, om det nu hjälper.

Kameltofta vet jag inte var det ligger. Men när du nämner Vombs boställe är du bra nära.
Och visst är det Sjöbo ora vi ser i fonden.
Med hjälp av elledningen, hägnet till höger i bild och ån bör nu snart leta dit rätt. Annars kan kanske en svensk myndighet leda dig rätt.

Gregorius den karta jag förfogar över har ingen kraftledning och utan sesorstorlek så kan jag inte syfta bakåt.
Och eftersom det bränns så nöjer jag mig där, det finns säkert yngre förmågor som blött ner sig i träsket. Jag har inte varit där sedan början på 70-talet.
Slutgissning N Humlemaden. På V sidan av ån.
Vänligen

Senast ändrad:
Gregorius den karta jag förfogar över har ingen kraftledning och utan sesorstorlek så kan jag inte syfta bakåt.
Och eftersom det bränns så nöjer jag mig där, det finns säkert yngre förmågor som blött ner sig i träsket. Jag har inte varit där sedan början på 70-talet.
Slutgissning N Humlemaden. På V sidan av ån.
Vänligen

Hrmm.. vad har en iPhone för sensorstorlek?

N Humlemaden är inte heller korrekt.

Ännu en ledtråd i jakten på fotografens position: Hägnet till höger i bild är ett storkhägn. Bara någon dag efter att bilden togs var det utsläpp med massa storkar här.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg