[Skåne] Gissa bilden!

Hmm. En stor sten som är så "egen" att den fått namn och skyltning! Alla stora stenar som denna har väl skapats och dumpats av inlandsisarna. Jag gillar kullaberg och platsen skulle kunna vara josfinelust och byn Himmelstorp, men där har jag aldrig hört talas om någon namngiven sten.

Gissningsvis ligger stenen i en annan vik längs kullaområdet. bara för att säga något specifikt gissar jag på Ablahamn.

Ser nu en detlaj uppe till vänster på första bilden som påminner om ett gult hus nära vatten vilket för tankarna till Skälderviken-vejbystrand med strandnära bebyggelse men stämmer inte med geologin så jag håller på Kullen.
 
Kattvik

För mycket finkornig sand för att vara en av de branta vikarna på Kullaberg, tror jag. Men det skulle kunna vara någonstans på sträckan Ransvik-Mölle-Nyhamnsläge eller öster om Arild. Men jag borde ha sett den i så fall...

Ett annat område som jag gissar kan se ut såhär är kusten mellan Båstad och Kattvik. Det är den enda delen av Bjärekusten som jag inte sett ännu...

Så min gissning blir att byn heter Kattvik.
Stenen har jag inte en aning om...
 
Ser nu en detlaj uppe till vänster på första bilden som påminner om ett gult hus nära vatten vilket för tankarna till Skälderviken-vejbystrand med strandnära bebyggelse men stämmer inte med geologin så jag håller på Kullen.

Kan lägga in en ny bild med en del av ett hus om det hjälper :)
 

Bilagor

  • DSC_0128.JPG
    DSC_0128.JPG
    163.2 KB · Visningar: 549
Ja nu börjar det likna ngt.

Gissar på Storahult och att stenen heter Hultastenen.

Har för säkerhets skull vidarebeordrat frågan till min syster i Ängelholm...
 
Stenen ligger vid hamnen vid Torekov och den kallas för S:ta Thoras sten. Nästa fråga går till Karpaterna.se
 

Bilagor

  • DSC_0123.jpg
    DSC_0123.jpg
    39.9 KB · Visningar: 424
  • DSC_0129.JPG
    DSC_0129.JPG
    146.1 KB · Visningar: 431
  • DSC_0133.jpg
    DSC_0133.jpg
    40.8 KB · Visningar: 433
Jag gissar direkt på Hovdala slott, Hässleholm.

511.jpg


Gissningen baserad på liknande byggstil.

Annars får jag börja ringa in det geografiskt. Finns annars ca 70-80 olika slott att gissa på. Ligger det i norra skåne?
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg