[Skåne] Gissa bilden!

Är det sökta begreppet

skifte?
Hade ett dylikt område på en planterad skogsmark, gärdsgårdar i sten och rotsystem från lövved.....
//J
 
Perseller

är namnet jag hört på markbitarna i systemet. Närmsta beskrivning jag kan ge till platsen för tillfället är Skånes Värsjö (lägg ett personligt meddelande till mig om ni önskar närmre beskrivning). Har Oddball fått ordning på sin dator nu är det välan hans tur. Annars är det fortfarande öppet för vem som att fortsätta som jag ser det.
509.jpg

I persellgränsen samlade man all sten man röjde från den odlingsbara delen. Buskar och träd var det ingen som brydde sig om i stenrösena och det är dessa träd som växt sig stora i dag.
 
är namnet jag hört på markbitarna i systemet. Närmsta beskrivning jag kan ge till platsen för tillfället är Skånes Värsjö (lägg ett personligt meddelande till mig om ni önskar närmre beskrivning). Har Oddball fått ordning på sin dator nu är det välan hans tur. Annars är det fortfarande öppet för vem som att fortsätta som jag ser det.
509.jpg

I persellgränsen samlade man all sten man röjde från den odlingsbara delen. Buskar och träd var det ingen som brydde sig om i stenrösena och det är dessa träd som växt sig stora i dag.

Har faktiskt inte hört det uttrycket tidigare men det skulle även kunna vara ett lokalt ord för markbitarna. Sökte på nätet efter ordet men hittade inget som stämde med perseller.

/Stellan
 
är namnet jag hört på markbitarna i systemet. Närmsta beskrivning jag kan ge till platsen för tillfället är Skånes Värsjö (lägg ett personligt meddelande till mig om ni önskar närmre beskrivning). Har Oddball fått ordning på sin dator nu är det välan hans tur. Annars är det fortfarande öppet för vem som att fortsätta som jag ser det.
509.jpg

I persellgränsen samlade man all sten man röjde från den odlingsbara delen. Buskar och träd var det ingen som brydde sig om i stenrösena och det är dessa träd som växt sig stora i dag.

Parcell ska det nog vara.
 
Kanske är det så det stavas ja. Jag tog det för lokalt uttryck med nu verkar det mer som ett låneord utifrån. Otroligt vad spännande det blev av detta nu då!
 
Ja visst är det Verkaåns utlopp vid Haväng. Det var kanske alldeles för lätt för en skåningar, men det är i alla fall en jättefin plats. På sommaren kan jag tänka mig att det blir lite väl överbefolkat där, men den dagen i början av maj var vi helt ensamma där.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg