Ska ut och cykla en bit.

Än en gång..

tipset är att cykla lätt. Man behöver Inte massa extra och onödiga prylar. Du klarar dig lätt på de väskor som du redan har bak på cykeln, ryggsäck är out of discussion.
Vi körde 200 mil/12 dagar på 23 (TJUGOTRE) liter packning, som innehöll;
tält,
lakan
liggunderlagg
cykelbrallor+tröja
skaljacka, skalbyxor
ett extra par kallingar+strumpor
raggsockor
lätta "finbyxor" + "fintröja"
kök
första hjälpen
varsin digitalsystemkamera
lite reservdelar

Martin

dabac; sa:
Tipset är att den skall hänga lågt, som en skridskoryggsäck. Då blir det inte så mycket mera vikt på axlar och armar.

Jonas P; sa:
Håller inte alls med. Som cykelbud strävar man alltid efter att ha den högt, eftersom den då "ligger" på ryggen istället för att hänga på axlarna.

Tja, vad kan jag säga? Lågt funkar bättre för mig. Hänger jag säcken högt (som för vandring) blir jag snabbt trött både i armarna och i ryggen/skuldrorna av att hela tiden behöva spjärna emot kraften som vill trycka ner min överkropp i styret.
Den låga placeringen gör att vikten av ryggan förs över genom bålen ner mot sadeln istället för att behöva bäras upp av armarna mot styret, och friktionen mot ryggen och avbärarbältet gör att det inte drar så mycket i axlarna.
Jonas P; sa:
Kanske inte världens viktigaste grej när man hojjar några dar på semestern, men väsentligt vid 40+ timmar/veckan!
Det funkade under 16 dar längs GR 10 i Pyreneerna, vilket gör att det mäter in BÅDE som 40+ timmar/veckan OCH "några dar på semestern"...

Men det kanske bara är min skridskovana som gör att det känns mer naturligt med låg ryggsäck vid aktiviteter med framåtlutad överkropp?

Vikt?

Jonas P; sa:
Håller inte alls med. Som cykelbud(då man ju har ryggsäck el. väska) strävar man alltid efter att ha den högt, eftersom den då "ligger" på ryggen istället för att hänga på axlarna.

Hur mycket vikt har du med dig som cykelbud? Har du bra höftbälte?

Jag föredrar precis som David en lågt sittande ryggsäck både vid skridsko och till T-banan på cykeln. Med bra höftbälte blir det stabilt även om man trampar intensivt. Min säck är specialanpassad för att både vara stabil och ha låg tyngdpunkt.

Budcyklister brukar trampa rätt intensivt och kanske är anledningen till din uppfattning att vikten stannar mera still på ryggen om du har den högre upp och hemstraffad med axelremmarna på en ryggsäck eller budväska?

Med semesterpackning så är cykelväskor överlägsna ryggsäck.

Thure

Utan att veta exakt tror jag inte 20 kilo är ovanligt att ha på ryggen när man budar, vilket jag körde i väska utan midjebälte.

Men midjebälte blir väldigt obekvämt när jag sitter så framåtlutad som jag gjorde på budcykeln tycker jag.
Är det det som är skillnaden? Att ni sitter relativt upprätt?

Och med "40+timmar/v" menade jag att om man gör fel som cykelbud, kan man ha förslitingsskador efter några månader/år. Är det på semestern är det kanske inte lika allvarligt?!

Hoppsan, nu har vi snart kapat tråden! ;-)

Lycka till på semestern! ...hur du än packar

Vilken ryggsäck

Frågan är nog svår att lösa så här per forumdebatt utan bilder.

Men en säck som är bekväm att bära när man vandrar upprätt är knappast bekväm när man cyklar eller åker skridsko framåtlutad. Jag skickar en länkar till två bilder där jag åker skridsko så förstår du ungefär hur mycket framåtlutad jag är även på cykel. http://www.sssk.se/databas/bild/bild-v.asp?id=11821

http://www.sssk.se/databas/bild/bild-v.asp?id=11822
min ryggsäck är förlängd ca 15 cm nedtill för att få ned tyngdpunkten.

När du budar med 20 kg i en väska torde väl väskans tyngdpunkt ligga över midjan/höften?

Thure
[Ändrat av thureb 2005-07-29 kl 14:12]

Vad för reservdelar?

Tjena, tack för alla tips, men jag tror nog att jag tar en liten ryggsäck ändå, vill gärna ha med mig lite vanliga kläder också.

Men vad ska man ha för reservdelar med sig? Vissa är ju självklara (pump, slang m.mm), men är det nått som man annars inte tänker på som är bra att ha?

Mvh: peter

Kanske du behöver något verktyg för att justera sadel eller styret under resans gång. Ta i så fall med dig fasta nycklar som passar för din cykel. Du behöver inte ta med en hel uppsättning av nycklar om du bara behöver en.
Angående ditt val att ha en ryggsäck för att ha vanliga kläder i. Vad ska du fylla dina två cykelväskor med? Jag antar att tält, sovsäck och liggunderlag hamnar på pakethållaren.

/ Johan

För min del tycker jag att du ska ta med ETT par cykelshorts (såna med blöja, helt oumbärliga!), EN t-shirt att cykla i, ett vindställ och ett regnställ. Ett par underkläder kan ju vara bra att sova i kanske.

Tvätta dina cykelkläder för hand (gärna med olivtvål eller schampoo så slipper du släpa tvättmedel) varje kväll. Det kan hända att de fortfarande är blöta på morgonen när du börjar cykla, men du får snabbt upp värmen när du börjar cykla. Ett par strumpor räcker också.

I verktygsväg räcker det tycker jag med de insexnycklar som behövs att mecka (typ 2 storlekar), en slang, en pump, en stjärnskrumejsel kanske också.

En backspegel kan vara skönt att ha så man kan hålla koll på bilarna bakom en. En tuta kan vara kul också, för då kan man tuta tillbaka när folk tutar. =) Ringklocka och cykellyse kan vara bra också. Cykellyset kan du ha till att lysa med i tältet om det skulle vara mörkt (plus att du förstås kan ha den som cykellyse), och ringklockan är bra till fotgängare.

GUL VÄST och HJÄLM tycker jag att alla som cyklar på landsväg ska ha!!! Det är en billig livförsäkring.

Styrväska är praktiskt, gärna en som går att ta lös. Jag har en från Vaude som är väldigt bra och vattentät, men det finns ju billigare som du säkert kan klara dig på. Kartfodral på styrväskan är praktiskt också, så slipper du kliva av cykeln varje gång du ska läsa kartan.

Flaskor och flaskställ antar jag att du redan har tänkt på. 750 ml flaskor är bra. Jag brukar ha sportdryck i en flaska och vatten i den andra.

Nu kommer jag inte på fler tips. Lycka till!

Re: Vad för reservdelar?

Apollo; sa:
Men vad ska man ha för reservdelar med sig?

Beror en del på hur långt från civilisationen man tänker befinna sig, men en riktig kedjebrytare (Parks lilla är bra och lätt att ha med sig) och en snabblänk eller två är aldrig fel. Då kan du plötsligt klara av både kedjebrott och trasiga växelförare längs vägen utan att bli stående.

Och även om ett hjul mycket väl klarar att tappa en eker eller två utan katastrofala följder så kan det vara en bra idé att ha med några ekrar av rätt längd. Det är betydligt fler små cykelhandlare som kan byta en eker än som har hela sortimentet ekerlängder hemma...

Växel- och bromsvajer (och ett par "sockerbitar", såna för elinstallationer, kan användas till att skarva vajrar) är också så billiga och små grejer att jag definitiv tycker att det är värt att ha dem med.

Jonas P; sa:
Men midjebälte blir väldigt obekvämt när jag sitter så framåtlutad som jag gjorde på budcykeln tycker jag.
Vadderingen på mitt bälte slutar precis efter höftkammen, längs framsidan är det bara 40 mm brett och med spännet på sidan. Min egen rörlighet var betydligt mer gränssättande än midjebältet. Fast det är klart att jag fick justera ett tag innan höjd och åtdragning stämde. Att ställa in ryggsäcken för stående och sedan kliva på funkar inte.
Är det det som är skillnaden? Att ni sitter relativt upprätt?
Vad är relativt här? Jag sitter väl ungefär som målmedvetna MTB-cyklister brukar sitta... Mindre framåtlutad än på en racer, men ganska långt från "glidarstuket".

..om man gör fel som cykelbud, kan man ha förslitingsskador efter några månader/år. Är det på semestern är det kanske inte lika allvarligt?!
Visst kan det vara så, men för min del var det vikten på armarna som var ett problem. Draget i axlarna var inget jag reflekterade över.

Det är klart, har jag bara en pyttesäck så får den gärna sitta högt och tajt. Så kanske skulle jag flyttat upp min "stora" ryggsäck också om jag vore starkare i överkroppen...

Lite beroende på hur många timmar om dan du tänkt cykla tycker jag personligen att det funkar nog med mindre ryggsäck om du bara kör några timmar om dagen, men om du tänkt sitta mer än typ 8 timmar om dagen så inbillar jag mig att de extra kilona man har på ryggen känns exra mycket i rumpan/skrevet. Så försök i sånt fall skippa ryggan.

Mvh Pher

Ta med några skruvar och muttar av de dimensioner som du har till pakethållare och sådant. Har du en cykel i bra skick och har tänkte köra asfalt och grusväg, så skulle jag nog inte ta med ekrar och kedjeverktyg. Men har cykeln några år på nacken och gått några mil sedan senaste servicen så...
Jag har en liten tunn ryggsäck med mig när jag cykelsemestrar. Den ligger i en cykelväska packad med det som behövs för en promenad. Jag använder den också om matvarorna inte får plats i cykelväskorna från affären. Längre sträckor cyklar jag inte med ryggsäck, inte ens med en bra ryggsäck.
Packlistan ovan är bra, vi har ung. detsamma på kortare turer. En underställströja kan vara bra för ruggia kvällar. För längre turer har vi bara med någon extra t-shirt och underkläder. Om du saknar något går det ju också att handla längs vägen.
Om cykling på Öland: på de stora vägarna är det mycket biltrafik och mycket husvagnar. Men det finns många alternativa vägar med asfalt eller grus, använd dem. Föra-Löttorp körde vi stora vägen, och det var inte kul. Vi hittade en cykelkarta i turistinfon vid brofästet i färjestaden. Om du ska cykla Ölandsbron måste du göra det för kl 7.00, sedan är det förbjudet. Då finns det bussar som skjutsar en över. Det finns en färja på sommaren mellan Byxelkrok och Oskarshamn.
Om cykelsadel: om du trivs med den sadel du har så kör med den. Om du tänker köpa en ny, så kör in dig på den innan du ger dig iväg.
God tur!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
niking Riksrevidionen ska granska cykelifrastrukturen Långcykling 13
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
redrob Vad ska det vara för bakhjul? Långcykling 3
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
jx drömäventyret!, ska du med!? Långcykling 16
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
Feisal Hjälp med att cykla Stockholm > Lund Långcykling 204
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg