• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ska konstutövandet begränsas av våra lagar ?

jag tycker att den konstnärliga friheten kan sträckas ganska långt precis som yttrandefrihet och friheten att slå en hammare i huvudet på puckade konstnärer... eller?

Lagar måste gälla alla alltid. Börjar man tulla på lagar och regler för att det gäller konst så är man illa ute. Här följer några exempel:

Pål Hollender köpte ju prostituerade i baltikum (det var väl inte olagligt där) och hade sex med dem i en "installation". Skulle det då vara ok att köpa prostituerade i Sverige och kanske ta ett foto och kalla det en installation?

I fallet med den styckade Catrine da Costa så friades obducenten och allmänläkaren från mord men det bands ju till styckningen genom fotografier. I det fallet så skulle de ju gå helt fria eftersom de bara fotograferat en styckning av lik...

Spela in en misshandel och lägg ut den på youtube har ju blivit populärt, det är ju också i så fall tillåtet.

Skärpning. Klart samma lagar och regler ska gälla för konstnärer.

Kommentar: I fallet med styckningen så friades obducenten och allmänläkaren då själva styckningen var preskiberad, så ifall de fotograferade eller ej hade ju ingen betydelse för rättvisan.

Lagar måste gälla alla alltid.
I fallet med den styckade Catrine da Costa så friades obducenten och allmänläkaren från mord men det bands ju till styckningen genom fotografier.

Var har Du hittat den versionen? Exemplet kan möjligen visa på att lagar definitivt inte gäller alla. Är man intresserad av frågor som berör allas likhet inför lagen så är det ett intressant fall att läsa. När man pratar juridik så är språket oerhört viktigt. Hollender köpte inte prostituerade, möjligen köpte han sexuella tjänster.

Anarki ska vi väl slippa, att undersöka sjukvårdens metoder tycker jag är helt ok men det skulle ju kunna göras på ett sätt där rätt fråga tas upp. Jag låter mej tro att dom flesta förknippar Odell med "Vad är konst-debatten" och inte "Psykiatrins metoder-debatten".

Och jag tror precis tvärtom att de flesta är intresserade av hur psykiatrins tvångsmetoder skall hanteras.

Tycker själv att frågan "vad är konst" inte leder till någon vettig diskussion.

Självklart så gäller lagar alla, och alla är lika (eller borde vara) inför lagen Samtidigt som samhället har ett behov av en viss anarki. Anarki gränsar till innovationer och utveckling kanske t o m till konst.

Skall bli intressant att läsa domen och kanske mer intressant om den blir friande än fällande.

Thure

Jag minns inte riktigt alla turerna i "styckmordsrättegången". Men det var något snack om "fotohandlarparet" som pekade ut någon av allmänläkaren eller obducenten som den som lämnade in filmrullen med bilder på den styckade kroppen.

Men som jag skrev, de blev friade då själva styckningen var preskiberad. Om själva styckningen var uppe i domstol vet jag inte. Kanske lades ner direkt av åklagaren då styckningen inte skulle kunna leda till någon påföljd pga preskibering.

Att jag tog upp det i denna diskussion var för att visa att fruktansvärda brott som mord och styckningar (brott mot griftefriden) fotograferas. Görs detta i "konstens namn" så verkar ju en del tycka att det inte är så farligt då konstnärer inte behöver följa lagar.

Visst, Pål Hållender köpte "sexuella tjänster" av prostituerade, självklart köpte han inte prostituerade (i så fall är det ju människohandel).

lagar måste inte gälla alla i verkligheten !

Officiellt ska man givetvis hävda att våra lagar gäller alla, det finns nedskrivet också.

Men i verkligheten så är det ju självklart inte så.

Det vet väl alla att även i vårt land kan man via makt, kontakter,pengar, ofta komma undan det problemet.

Om jag vore mångmiljardär så skulle jag också tvinga fram med min makt möjligheten att bygga mitt drömhus var jag ville, annars är det ju ingen vits med att vara stormrik, eller hur ?

Jag vill väl inte ha arbetarpacket stå o dregla utanför min tomt i ett villasamhälle, eller skita ner i mitt köpta naturvårdsområde, där skulle jag ha stängsel,hundar o bevakning dygnet runt så jag kunde njuta av min egen orörda natur...

Och kommunen får gärna sätta upp en stor brons-staty av mig så folk fattar vem de har att göra med..., och jag förutsätter att jag får "stadens nyckel" av landshövdingen som jag givetvis i förväg "stöttat lite" med diverse finansiella möjligheter...

Men i min nuvarande ekonomiska situation ogillar jag starkt att de med makt kan tex bygga var de vill, det gäller ju att vända kappan efter vinden...

Nu hadlar det ju om psykiatrin i detta fall och deras arbetsmetoder.

Trot att rätt många pyromaner är intresserade av hur räddningstjänsten fungerar. En mordbrännare skulle alltså kuna hävda att denne är konstnär och håller på med en installation...

----
"Jag slog ju bara sönder en tunnelbanevagn och la ut det på youtube, det är ju konst."

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg