• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ska konstutövandet begränsas av våra lagar ?

Dessutom är de väl generellt intelligentare.

QUOTE]

Vad grundar du detta på?

Vet inte om det är en bra grej att smarta människor får göra som dom vill för konsten. Skulle en kärnfysiker (enligt mej genrellt ganska smarta) få laborera med sin stora farliga laser på Borås camping bara för att han anser det vara konst?

Jag anser nog att jag som icke konstnärlig idiot borde få vara med och begränsa konstutövandet på något sätt.

Blev lite luddigt där av mig, jag menar att hela projektet hennes, kan diskuteras, då det drar med sig utomstående personer som kan utsättas för fara, eller annan olägenhet.

Ja det har diskuterats överallt och gemene man tycker det är så enormt stötande. Man får intrycket att hon är Hitler inkarnerad om man ser på intresset.

Hela projektet har varit enormt lyckat så jag förstår inte hur någon kan ifrågasätta det längre.

Tyvärr har debatten blivit sneddriven precis som denna tråd är ett tecken på men jag är helt övertygad att nyttan varit större än skadan. Tidigare hade väl inte gemene man en aning om hur det kan gå till inom psykiatrin så nu har de väl i alla fall lite koll. Allt till en konstnad på 12 000.

Nu har ju jag inte sett hennes film eller läst hennes avhandling men på vilket sätt är det lyckat?

Har någon "riktigt" patient fått bättre vård efter Odells konstutövande? är verkligen 12 000 summan av skattepengar som har gått åt?

Har hon tur så kanske hon får prova på att besöka ett fängelse också och se hur dom gör där.

avslutad210712

Gäst
Skall konstutövandet få begränsas av våra lagar - självklart är det så.

Eller kan jag köra 150 km/h på en väg med fartbegränsningen 50 km/h om det sker i konstens namn?

Eller skall jag kunna mörda en människa om det sker i konstens namn?

Kostnad 12000:- ?, riskerna för allmänheten vid framförandet av polisfordon till platsen kan nog inte mätas i pengar...
Om någon med barnvagn blivit påkörd o dödad vid utryckningen, som alltid är en högre risk än vid patrullering så undrar jag vad Odell känt om sitt elevarbete....

Hursomhelst så kan jag ana att uppmärksamheten har sitt pris som vanligt, kan jag inte bli uppmärksammad för något bra jag gör så kan jag ju alltid göra något dåligt i stället för uppmärksamhet vill jag ha.....

Psykiatrins " avarters" bemötanden,behandlingar o metoder kan nog uppmärksammas bättre genom andra tillvägagångssätt, tex de berömda mobilkamerorna med ljud....

Föressten, varför inte låta de utan anhöriga, vänner, som sitter inne i lägenheterna skakande, deprimerade,instängda neddrogade o behandlade av "narcisstiska" psykiatriker få tala ?, det vore väl ingen konst....

Kostnad 12000:- ?, riskerna för allmänheten vid framförandet av polisfordon till platsen kan nog inte mätas i pengar...
Om någon med barnvagn blivit påkörd o dödad vid utryckningen, som alltid är en högre risk än vid patrullering så undrar jag vad Odell känt om sitt elevarbete....

Med tanke på att alla människor utsatt andra personer för onödiga risker så känns resonemanget löjligt. Speciellt när det oftast då även handlar om marginella egenvinster.

Då är det väl bättre om man lägger tid på större onödiga kostnader som korruption där det handlar om miljardbelopp varje år till exempel till sjukvården. Läkemedel som skrivs ut för miljarbelopp trots marginella effekter. Att tiotusentals dör varje år beroende av sjukvårdem. Psykiatriker som får full lön plus tillägg för att vara lediga etc.

Syftet med odells projekt var att belysa att en psyksjuk inte har någon talan vilket självklart kan medföra stora kränkningar. Visst är det väl bättre om någon hade wallraffat men nu görs inte det så det är lite av en sluten värld.

Vare sig någomn bryter mot lagen eller utsätter andra för fara så får de kalla vad de vill för konst. Jag behöver inte själv acceptera det som konst. Och begrepet är ofarligt eftersom det inte ger några undantag från lagar och förordningar. Hittils i alla fall. Än sitter inte våra nämndemän och bedömer om ett uppsåt var konstnärligt eller inte. Men man vet ju aldrig vad framtiden ger.

Det enda som provocerar mig vad gäller konst och "kultur" är att alla tvingas vara med att finansiera vad några få utvalda anser vara värdigt finansiering.

Kom o tänka på det där konstfacks-målet, där en står åtalad för att bluffat med en psykisk åkomma.för att visa hur samhället agerar då.

En del säger att allt kan vara konst, det får inte finnas några begränsningar i utövandet.

Men att utsätta omgivningen eller sig själv för fara får man väl inte i Sverige ?, då är det väl inget problem att åtala om man kan anse att det kan ha inneburit skada för personen själv, el. andra ?

Jag kan ju inte klättra upp i en bygg-kran högt upp, o sen när nån brandman klättrar upp o räddar mig, säga att det här var ett slags konstutövande efteråt ?

Brandmannen riskerar ju sin hälsa o jag min när jag gör en sådan sak, det är väl inte speciellt kul om det skulle gå illa att säga till brandmannens barn att "eran pappa dog när han omedvetet blev del av ett konstutövande"......?, eller att "eran pappa deltar i konstutövningar ibland, så han räddar inte folk på riktigt alla gånger"....?

Vad tycker ni, ska man få göra vad som helst utan hänsyn till sig själv o andra med hänvisning till att konsten skall vara utan några som helst begränsningar ?, för mig är det svaret enkelt...men jag kanske är "inskränkt" i mitt tyckande ?

(efter att ha läst min text en gång till så inser jag att texten styr mot ett visst svar...förlåt alla "fria" konstnärer...)

Självklart ska konst begränsas till våra lagar och regler. Hur blir det annars? Anarki? Det Odell gjorde är självklart inte ok. Jag hoppas hon blir fälld så att vi slipper se fler sådana fall.

Odell utesatte medvetet flera personer för en onödig fara med sin handling. Om hon ville belysa läget inom psykiatrin så finns det andra sätt.

Att det sker som examensarbets under konstfacks flagg är ännu mer skrämande.

Anarki ska vi väl slippa, att undersöka sjukvårdens metoder tycker jag är helt ok men det skulle ju kunna göras på ett sätt där rätt fråga tas upp. Jag låter mej tro att dom flesta förknippar Odell med "Vad är konst-debatten" och inte "Psykiatrins metoder-debatten".

Men att låta konstnärer göra vad dom vill till konst tycker jag verkar kunna bli väldigt obehagligt. Skulle man ge pedofiler rätt till vad dom tycker är lite enkelt lördagsmys med en dagisklass? svaret är nej och ska så förbli. Dumt av mej att dra in pedofiler i debatten men det sticker alltid lite extra i någons ögon och med det vill jag säg att det finns lagar och regler som vi alla ska vara lika inför oavsett om man är konstnär eller har har för mycket pengar och en sommarstuga på gotland.

Jag förstår inte diskussionen. Det kan vara konst, till och med bra konst, och bryta mot lagen. Varvid man möjligen kan få separatutställning och fängelse.

Kultursidor skall ägna sig åt konstkritik. Domstolar skall det icke.

Typ Dolda Kameran

Att göra något för att se reaktioner hos omgivningen känns väl ungefär som Dolda Kameran eller Jackass, fast de senare har nog en bättre budget att ekonomiskt ställa tillrätta de problem som uppstår.
Men i princip är det ju ganska likt detta fall, man utnyttjar att folk reagerar och försöker göra sitt bästa i en oförberedd situation för att se vad som händer?
Sen kalla det konst, happening, installation, att retas, humor eller att vara olaglig? Hm.

Nu är väl just Odells fall kanske inget trick som kommer att "smitta av sig", men annars så finns väl en risk att vi som medmänniskor trubbas av av om man inte tror att situationer är på allvar, inte vill göra bort sig?

(Dock finns ju i vissa fall en räddning i form av humor och att de inblandade väl får godkänna sin medverkan i efterhand, frågan är väl ändå bara om man skrattar med eller åt...
Men att se en tuff kille i balett-hoppsa-klänning och med trollspö som "Parking Meter Fairy" och stoppa i mynt i P-automater som håller på att gå ut, medan P-vakten står och precis håller på att skriva ut böter, det är ju rätt kul att titta på... tycker jag. Kanske inte P-vakten.)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg