Ska djur få röra sig fritt i naturen???

Re: Djup fråga...

x-treme; sa:
... det är väl vi människor som rör oss i djurens rike eller???

Det är väl vi människor som röjer undan skogar för vår behags skull???

Det är väl människan som utnyttjer jordens råvaror på sådant som gagnar oss???

Det är väl människan som förorenar miljön MEST av alla?

Så jag tror nog att det är djuren som ska få leva fritt i misär, med människan som ett allvarligt hot.

Dan

Människan är det ultimata rovdjuret.
 
Vad är balans?

jo med den förstörelse takt vi åstadkommer
kan man räkna med att människan som art
i naturen troligen inte kommer bli långlivad,
åtminstånde inte i den strukturen vi lever i dag.

Vad är lösningen ta död på den delen av befolkningen
som konsumerar mest? migrera till annan planet?
eller som vissa hävdar bara äta grödor för att minska på resursåtgången?

Ingen kan säja att allt kommer att bestå, naturen
är inte gjord för att fungera så. Därmed inte sagt att
människan skall ha rätt att jaga fritt och utrota art efter art. det är väl mer ett filosofiskt problem som handlar om vad en människa helst vill identifiera sig med. Vill vi sköta naturens balans, lägga oss i så som för att rena våra själar mot allt vi ödelägger. Att låta naturen få löpa fritt skulle kunna få konsekvenser att vissa arter försvinner vissa blir starkare men det är ju naturens balans. Människan kan aldrig återskapa en balans för den är redan rubbad det är bara naturen själv som kan det. Sen att människosläktet stryker med, det må så vara men det är ju ändå det oundvikliga slutet om vi nu fortsätter i samma destruktiva beteende.

lev livet nu, fatta att framtiden kommer som den kommer vi kan ge vår respekt men aldrig återställa.
 
Hur dör människan ut?

En fråga som jag började filosofera om förut var den i rubriken här: Hur kommer människan att dö ut?

Ett alternativ är att vi dör på grund av att vi "kört slut" på vår planet. Frågan är hur stor den risken är?

Kommer vi att dö av ett tredje världskrig? En komet som träffar jorden? Nån dödlig epidmei? Obotlig sjukdom (HIV, cancer?)?

Anledningen till att jag började fundera på det var just funderingar i stil med tråden här. Är det som människan gjort en del av den naturliga utvecklingen? Kommer man om 2-3 miljoner år kunna se några spår efter människan eller kommer vi att ha varit en parantes i jordens historia?

Jag minns nån film jag såg (tror den hette Time Machine) som påstods utspela sig 20000 år in i framtiden. Där fanns det stenar kvar från "nutida" städer (med fullt läslig huggen text). På 20000 år tycker man att en sten borde eroderat ganska rejält... Finns det verkligen så stora spår av människan om 20000 år?

När vi pratar om att "rädda miljön" eller "rädda naturen" så handlar det nog mer om egoism än om omtanke om jorden. Vi vill ha kvar jorden att leva på, men när vi dött ut så spelar det ingen roll hur vi vill att den ska se ut.
 
Svår fråga - Svåra svar!

Det tycks nästan vara som så att varje person har sin egen åsikt i alla frågor som rör miljön. Jag tror ändå att de flesta ute-människor är mer miljö-medvetna än den "vanliga" stadsbon. Vad gäller djur så skuttar fritt i skogarna så tycker jag att vi har det rätt bra nu. Det är svårt att hitta argument för att rensa skogen på djur, och det tror jag knappast kommer att hända. Det stora problemet är ju att människorna blir allt fler, och den utvecklingen kan inte fortsätta. Hörde en vetenskapsman säga att jorden klarar av att försörja ca 1,5 miljarder människor! Vi är ju lite fler nu, och bristningsgränser kommer att nås snart, frågan är bara hur länge det dröjer innnan vi märker att något måste göras.

Så, nu sitter man här ca 1 timmer innan julafton officiellt börjar. I mitten av småland är det nu ca -5 grader kallt, dock ska det bli mycket varmare under natten. Och imån kommer det regn, regn och mera regn. Hurvida det är växthuseffekten, naturens vanliga gång eller Gud som är på dåligt humör vet jag inte. Men det känns för jävligt i alla fall!

Mvh
 
Re: Balans på vems villkor och vem får stanna kvar?

johankse; sa:
Ett Sverige i ekologisk balans skulle rymma mindre 100 000 innevånare, vilka vill ni ta bort?

Väntar nyfiktet på svaret

Johan K

Snacka om Expeditions Robinsson det finsn möjlighet till. "I dagens avsnitt skall lag Sala kämpa mot lag Växjö, förlorande laget ses sen igen i örådet där 25% av befolkningen skall röstas bort". Snacka om TV-underhållning.

mvh Christian