Stora mänger fåglar har blyhagel i kroppen

Varje år föds det i Sverige upp 400 000 gräsänder, 250 000 fasaner och 75 000 rapphöns för att släppas ut och skjutas, utöver alla vilda änder som jagas. Totalt i Europa föds det varje år upp 3 miljoner gräsänder för jakten. Det är verkligen oroande att så många fåglar föds upp bara för att släppas ut och skjutas för nöjes skull. Kan knappast räknas som jakt när man skjuter industriellt uppfödda fåglar.
Det finns ju en förklaring till det där. Jag håller med om att det är ett fantastiskt vilt och en av de godare fåglarna att äta men ibland går det inte som det är tänkt.
Nä det gick inte som ni tänkt, ni åkte dit för vittnen såg vad ni gjorde där långt ute i skogen. Lögnen om kylaggregat håller inte.
 
Jägare som bedriver ejderjakt i Kalmar har också avslöjats av vittnen. Den beskrivna jakten verkar vara mycket plågsam för fåglarna och resulterar i många skadeskjutna djur som lider en lång och plågsam dödskamp.
Ni, som bedriver ejderjakt i sundet utanför Revsudden, ni ska veta att ni är observerade. Den så kallade jakt ni bedriver måste utan konkurrens tillhöra en av de mest avskyvärda. Vi som åser detta från lite avstånd kan i våra tubkikare med lätthet följa de skadeskjutna fåglarna som tvingas nödlanda några hundra meter söder ut.

Där börjar en, i många fall, utdragen dödskamp som jag tror att även den mest hårdhudade skulle må dåligt av att se. Dagen efter ligger fåglarna döda och strandade i vikarna. Det borde inte vara så svårt att fälla och döda en ejder med en hagelsvärm men ni siktar naturligtvis lite vid sidan om för att inte få för mycket bly i köttet. Konsekvensen av detta blir en hel del skadeskjutna fåglar, fler än ni kanske tror.

Om ni åtminstone tog ert ansvar och såg till att i alla lägen spåra och avliva fåglarna. Men det orkar ni uppenbarligen inte. Kanske är det så att ni tror ni missat bara därför att de inte faller direkt, men efter att i några dagar bevittnat denna slakt kan jag vittna om motsatsen. Apropå avlivning kan jag också berätta att vi tydligt sett hur åtminstone en av er valt att avliva de skadeskjutna fåglarna genom att vrida om nacken några varv. Vid ett tillfälle krävdes det två försök för att avsluta lidandet för det stackars djuret.
Ejderjakt slutar i hemskt djurplågeri (Barometern Oskarshamns-Tidningen)
 
Eftersom de som varit med några år på Utsidan vet min inställning till jakt så kanske det jag säger nu blir en överraskning.

En gång när vi var på småviltjakt (hagelbössa) min far, en kompis till mig och jag själv så reflekterade jag när vi drack kaffe över mitt missade skott. "Nu har jag skjutit 28 skott men bara fått 27 vilt" (under säsongen inte den dagen)). Min kompis skrattade och trodde att jag skojade men min far intygade att det var sant. Då hade min kompis tömt patronbältet (tror att det är 20 patroner i ett sånt) och fyllt på. På en halv dag......

Och jag har jagat med flera andra som "drar iväg ett skott" och rycker på axlarna när det inte träffar MEN ett par hagel kan såklart ha träffat viltet.

Så jag tycker nog att ett antal människor aldrig skulle släppas ut i skogen och skjuta på levande varelser. Eller vid strandkanten.

Är jag en så "bra" jägare eftersom jag har jägarexamen? Jag har det men det har jag tagit efter det att jag började jaga. Hade redan mina licenser. Men vi fick kursavgift, litteratur etc betalda av ABF och tycket att det var en skoj grej att göra tillsammans och några som var med gjorde det för att få licens.
 
Björn det låter som att du har en medvetenhet kring vikten av ansvar och etik i samband med jakt. Att reflektera över ens handlingar och att vara medveten om konsekvenserna är avgörande för att vara en bra jägare.

Precis som du beskriver skrattar eller förringar de flesta jägare sådant. Hade du inte varit vän med dem så de visste du var jägare hade du anklagats för vara "djurrättsaktivist".

Jag jagar enbart med kulgevär just för osäkerheten är så stor med hagelgevär. Det är omöjligt veta om de skotten du bommar också skadeskjutit med randhagel eller att hagel svärmen spreds ut för mycket och inte fick dödande effekt om man missbedömt avståndet.
 
1000018657.png


Enligt australiska studier leder andjakt med hagelgevär till skadeskjutningar. En undersökning av jakt på fyra arter av inhemska änder i Victoria, rapporterade i ett betydande antal sårade fåglar, där vissa överlever medan andra lider innan de till slut dör. Ungefär 26% av de skjutna änderna blir sårade eller stympade. Av dessa kommer cirka 12% att bli sårade och överleva, medan mellan 14% och 33% kommer att bli stympade. Den troliga utgången för stympade fåglar är en långsam och smärtsam död.

Andjakt resulterar också i ett betydande antal överlevande änder med hagel inbäddade i deras kropp. En röntgenstudie av fångade levande änder i Victoria visade att mellan 6% och 19% av änderna hade inbäddade hagelkulor.
 
Eller sångsvan... för 15 år sen var det ganska ovanligt med sångsvan häromkring men gott om knölsvan. Nu ser jag nästan aldrig knölsvan men mängder av sångsvan som låter helt vedervärdigt... för att inte tala om skarv... eller tranor... huga!
 
För att inte tala om Kanadagäss... ;-)
Kanadagäss har väl blivit en sanitär olägenhet på många ställen i Sverige. Åkte bil till Sthlm för två år sedan och på vägen hem stannade vi på en rastplats och de (många...) bara kom fram till oss utan den misnsta lilla rädsla.

För (kanske) ganska många år fick man inte jaga Kanadagässen överallt men på den (lilla) ön där vi har stuga fick man skjuta Kanadagäss på södra udden.

Så till alla trådar på Utsidan som klagar på än det ena och än det andra hur jägarna är oansvariga.

Så gick det med Kanadagässen. Från mer eller fridlysta till en sanitär olägenhet på en del delar av Sverige.

Så går det om det inte finns en balans i naturen mellan predatorer osh bytesdjur.

Säger inte att jägarna är lösningen på problemet men de ska f*n inte i mig beskyllas för något som de inte rår för.
 
Ja, Kanadagässen är ett stort sanitärt problem på grund av sitt antal på vissa platser, skiter bla ner badplatser och parker.

Det kanske är tid att börja picka ägg och/eller införa skottpengar på arten då den inte är naturligt hemmahörande här ?
 
Liknande trådar

Liknande trådar