• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Sjukpensionärer vad tycker, tror ni ?

Obs! det här är ingen trolltråd !


Seriöst, har ni någon i omgivningen som är sjukpensionär som ni undrar över hur den kan ha sjukpension som verkar så frisk ?
 
jepp.. flera här på landet är sjukpensionärer men av någon anledning jobbar dom 10 timmars pass i skogen och sånt.. det är tydligen extremt vanligt med den typen av mygel norrut..
 
Svaret på frågan är nej för min del men... Snacket om att sjukskrivna/sjukpensionärer/arbetslösa inte skulle fuska, så som vissa säger, är årtiondets skitsnack...
 
För att bedöma om en sjukpensionär i min omgivning "verkar så frisk ", så bör jag ju åtminstone ha en allmänläkarutbildning och gjort en grundlig undersökning av den sjukpensionären.
 
För att bedöma om en sjukpensionär i min omgivning "verkar så frisk ", så bör jag ju åtminstone ha en allmänläkarutbildning och gjort en grundlig undersökning av den sjukpensionären.

skitsnack, det e klart att man kan tycka att det "verkar" utan läkarutbildning. till exempel om jag vet att någon är sjukskriven för ryggproblem och jag ser han år efter år jobba med manuellt skogsbruk och tungt jordbruk så kan jag utan läkrlegitimation säga att det "verkar" som att han är en fuskare..
 
För att bedöma om en sjukpensionär i min omgivning "verkar så frisk ", så bör jag ju åtminstone ha en allmänläkarutbildning och gjort en grundlig undersökning av den sjukpensionären.

Nej, det behövs inte alls. Det kan behövas för att bedöma om en person är frisk, men inte om den verkar frisk. Ordet "verka" är ju rätt oprecist, så det räcker med en rätt ytlig betraktelse för att säga hur något "verkar vara".

Vad gäller sakfrågan så vore det väl naivt att tro att det inte förekommer fusk med sjukpension liksom med allt annat som det går att fuska med. Hur omfattande det är, är en annan sak. Personligen känner jag ingen "misstänkt".
 
...

Jag känner både och, dels de som verkligen behöver sjukersättningen som det numera kallas, har man fått en stroke, tappat talet men fortfarande förstår vad som sägs och dessutom är mer eller mindre förlamad i en kroppssida, då är det inget snack. Men vet också andra, en som bl a jobbar som bilmek i sonens verkstad, säkerligen svart också...

Sedan finns det den gruppen som hamnar mellan stolarna som det är mest synd om, Försäkringskassan säger att du är frisk och inte har rätt till sjukpenning/sjukersättning. A-kassan i sin tur fattar ett beslut om att du är inte tillräckligt frisk för att anses att stå till arbetsmarknadens förfogande och därför inte har rätt till A-kassa. Där är det bara socialbidrag när pengarna är slut...
 
Obs! det här är ingen trolltråd !


Seriöst, har ni någon i omgivningen som är sjukpensionär som ni undrar över hur den kan ha sjukpension som verkar så frisk ?

Vad "samhället" anser vem som är sjuk eller inte - kontra individens egenskaper kan vara en komplicerad fråga. Vet en med IQ 148 som periodvis levt som uteliggare - utan professionell hjälp skulle vederbörande vara chanslös i det "normala" samhället. Här gäller det att vara ödmjuk och inte dra "alla" över en kam - alla är vi individer med olika förutsättningar och egenskaper. Uttrycket från "fall till fall" tycker jag passar bra här.

Den såkallade "arbetsmarknaden" passar inte alla individer - tur då att det finns hjälp och stöd - så att de inte "går under". Såg för övrigt en dokumentär igår från 1867 där folk behandlade folk hur dem ville - ett ohumant hemskt klimat.