Jag var i Nepal i mars i år. Nu var detta en speciellt orolig tid och månaden efter, då vi rest vidare, var ju den oroligaste månaden för landet Nepal på länge. Men sedan dess vittnar alla mina kontakter i landet att det lugnat ner sig och de hoppas på många turister under hösten. Men även när vi var där, i mars, var det helt ok att resa i landet trots att det utåt sett var "oroligt". Ingenting är så allvarligt som de utåt sett rapporteras. Vi mötte bara en endaste svensk under hela vår månad i Nepal, men desto fler tyskar, australiensare etc, alltså många turister från länder som inte är lika "stränga" som Sverige i sina rekommendationer. Anledningen till att Sverige säger ifrån är, efter vad vi fick höra, att de inte har ambassad i landet vilket gör det svårare att agera om det skulle inträffa något. Så de rekommenderar hellre safe than sorry..
MEN LÅT INTE SITUATIONEN HINDRA ER!! Nepal är ett underbart land att resa i. Och som sagt, sedan i maj ska det lugnat ner sig avsevärt efter att kungen släppt lite av sin "diktatur" styrning... Själv tycker jag det är fascinerande att man rekommenderar folk att inte resa till Nepal men att Indien inte har samma restriktioner... Händer ju mycket värre saker i det landet är min gissning..
Ang. försäkringar då. Vi trodde vi skulle få problem innan vår resa MEN sedan ringde vi vårt föräkringsbolag Trygg & Hansa och enligt dem var vi fullt försäkrade när vi reste i landet. De hade inga restriktioner sa de. Så kolla med de vanliga bolagen först! Var noga med att säga att ni inte ska klättra (om ni bara ska vandra). Stor skillnad.