Shopaholic?

Jag har inte dragit in vare sig högtalarsladdar eller handväskor i den här tråden.
Inte heller några prisnivåer.
Men jag måste ju svara på direkt tilltal av ren artighet.

Någon könsdebatt är det ju inte heller frågan om. Snarast att män OCKSÅ kunde ha problem med shopping. Vilket ju nästan framgår av alla roliga svar. :)

Jag kommer osökt att tänka på all skit köpts (och sålts) bara för det stått "överlevnads", "outdoor" eller nåt i den stilen och visat en klatschig bild av nån i naturen. Likaså alla annonser där "militärt" ingår, det kan få den mest förhärdade att gå igång likt ett barn i en leksaksaffär.

Jag samlar ju inte för samlandets skull då allt har ett syfte (vilket jag inte riktigt vet än vad det är.)

*undrar om nån gick på ursäkten*

Jag har inte dragit in vare sig högtalarsladdar eller handväskor i den här tråden.

Nej, det var ju jag som gjorde det.
Du var bara helt neutral och pratade om "en kärring som köper skor", och jag illustrerade vår värdering av manlig och kvinnlig prylhysteri med andra saker. :)

Är det könsmaktsordning även om det är en tjej som säger samma sak som Kal-P-Dal?

Självklart.
Tjejer är minst lika bra som killar på att upprätthålla könsmaktordningen och undervärdera allt som vi uppfattar som kvinnligt. Det är det som är så smutt för oss killar - de fixar liksom sitt eget förtryck på egen hand. Så att vi i lugn och ro kan ägna oss åt viktigare saker. Som signalkablar till stereon, knivstål och titankastruller och sånt.

Riktig

analys Martin.

Men man undrar hur framtiden ser ut för oss män. Hörde att det börjar lika många kvinnor som män på KTH. I de flesta högre utbildningar är kvinnorna i klar majoritet. Killarna blir akterseglade i betygshänseende i högstadium och på gymnasiet.

Thure

Instämmer

där Martin. Men det är inte bra med för skev könsfördelning och männen har faktiskt också kvalitéer som samhället har nytta av. Att killar utvecklas långsammare intelektuellt borde göra att de ska tas in i skolsystemet senare.

Thure

Självklart.
Tjejer är minst lika bra som killar på att upprätthålla könsmaktordningen och undervärdera allt som vi uppfattar som kvinnligt. Det är det som är så smutt för oss killar - de fixar liksom sitt eget förtryck på egen hand. Så att vi i lugn och ro kan ägna oss åt viktigare saker. Som signalkablar till stereon, knivstål och titankastruller och sånt.

Så det är könsmaktsordning med vissa åsikter oavsett om det är en man eller kvinna som har dem, och oavsett om det är kvinnor eller män som kopplas till en och samma företeelse?

Vad i företeelsen eller åsikten om att det är bra med att köpa dyra högtalarkablar är det som utgör denna ordning?
Är det möjligen föreställningen att det är en traditionellt manlig preferens som här anges som den bättre?

Är det möjligen föreställningen att det är en traditionellt manlig preferens som här anges som den bättre?

Jupp (det går inte att låtsas som att hifi inte uppfattas som en traditionellt manlig preferens).
Vi är alla duktiga på att värdera sånt vi anser vara kvinnligt som dåligt och sånt vi anser vara manligt som bra. Det är det jag är ute efter.

Det är lätt att klä flickor i "killkläder", för det visar att de är starka och tuffa. Man får dessutom poäng för att man är politiskt korrekt och genusmedveten.
Klär man en kille i "tjejkläder" är det plötsligt lite klurigare.

Sen är det ju så att vi snabbt omvärderar saker som plötsligt blir tjejiga. Läraryrket är ett exempel. Ridning är ett annat exempel. Rosa kläder är ett tredje. Typiska killgrejer innan vi för bara några decennier sen bestämde att det var tjejgrejer och därför inte något som riktiga män skulle hålla på med.

(Kul att vi ständigt hittar nya urspårningsvägar. FEM och genus, på bara några dagar! :) )

Fortfarande en riktigt rolig tråd!

Jag samlar ju inte för samlandets skull då allt har ett syfte (vilket jag inte riktigt vet än vad det är.)

Detta är en av de absolut bästa oneliners jag sett på hela utsidan. Tårarna rinner! Tack.

Sedan Martin, FÖRLÅT MIG! Jag ska aldrig mer skriva "kärring" på Utsidan. Det var var absolut inte meningen att trigga en könsrolldebatt här. (för mig är "kärring" ett helt oladdat och naturligt ord, som gubbe ungefär).

Jo genusaspekten finns ju där i artikeln, men snarast som en utjämnande faktor.
Att frågan om shopaholics skulle omfatta högtalarsladdar, handväskor, miljöförstöring och flickor i "killkläder", kunde jag bara inte ana.

Jag släpper alltihop och konstaterar att jag hade rätt från början: Det finns inget problem. Bara lite dåligt samvete över 8 tält, 11 sovsäckar och femtielva ryggsäckar. Jag har fortfarande mest roligt åt denna tråd, även om mycket tänkvärt och klokt också kommit fram.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg