Shopaholic?

Om man tar upp en ny sport eller hobby, så är man ju som regel underutrustad till en början.
Det är då relativt naturligt att man successivt skaffar mer och mer utrustning för att så småningom vara komplett i det avseendet.

Det känns som om jag sedan ganska länge uppnått det stadiet i ett av mina friluftsintressen. Problemet är då att jag har lagt mig till med ett köpbetende där jag ständigt har varit spekulant på utrustning av den här typen, och glatt mig åt min köp och mina fynd. Bromssträckan när man inte behöver mer saker men har en förmåga att vidhålla sitt köpbeteende tenderar då att bli relativt lång.

I det här fallet är det dessutom så att prylarna har så trevliga egenskaper som produkter att det känns som sällsynt bra köp (investeringar?).
Jag måste ju dessutom upprätthålla statusen på min utrustning så att jag ersätter delar i den i den mån de slits.
Vidare är det en fråga om personsäkerhet!

Jag är ju förresten en vuxen människa med egen ekonomi och måste ju själv få avgöra vad jag gör med mina pengar.

Dessutom kan jag sluta precis när jag vill.

Så jag har inget problem alls, om man verkligen tänker efter kritiskt!!

Fotografera säger jag, där behöver man köpa ändlöst nya prylar för att ens kunna ta hyffsade bilder. Så snart en ny sensor kommit ut så är ju ens gamla mycket sämre.

Lite

sjukligt beteende har jag nog själv. Fast jag tror att min obenägenhet att slänga gammalt jag inte använder ses som värre än inköpen av min fru. Ser att Malin W tittar på tråden har du någon vinkel från det andra könets perspektiv?

Thure

--snipp Fast jag tror att min obenägenhet att slänga gammalt jag inte använder ses som värre än inköpen av min fru. snipp--

Thure
slänga gammalt man inte använder... du menar att du säljer det hoppas jag :)
allt som inte använts på ett år (i vissa fall 2) SKALL gå till myrorna/emmaus/begagnatshoppen/säljas på blocket.

Min lilla inställning till det hela.

BZ/

Jag tycker mycket av det går att spåra till behovets ursprung, hur och varför det uppkom.

En jacka, kan hos en person, mer eller mindre enbart fungera som ett uttryck för ett ångestdrivet, näst intill maniskt, shoppande som klart och tydligt signalerar att den enda som eventuellt blivit nöjd av konsumtionen är varumärkes-ihop-snickraren.

Medans samma jacka, hos en annan person, känns lika rätt och livsnödvändig som luften han andas.

Man måste lära sig att hålla reda på, och bena, upp vad som är ens egna, verkliga behov och vad som är resultatet av att någon annan fått en att börja inbilla sig saker.

Ingen påverkas av reklam, när dom får frågan ställd direkt till sig. Medans samtliga tror att andra människor gör det.

Det är några tusen personer som varje dag åker till sina jobb med enda uppgift att få oss att köpa saker.

Man ska inte underskatta effekten av deras arbete.

Den typ av konsumtion, eller samlande, som fyller ett verkligt behov, som på riktigt är förankrat i människan och kan göra nytta för den, är enligt mig rätt även om den skulle innefatta 30 nya jackor årligen. Medans redan jacka nr2 hos en annan person, i en annan situation, kan bli en klar signal att det börjat skena iväg bortom sundhetens gränser.

Jag tycker mycket av det går att spåra till behovets ursprung, hur och varför det uppkom.

En jacka, kan hos en person, mer eller mindre enbart fungera som ett uttryck för ett ångestdrivet, näst intill maniskt, shoppande som klart och tydligt signalerar att den enda som eventuellt blivit nöjd av konsumtionen är varumärkes-ihop-snickraren.

Medans samma jacka, hos en annan person, känns lika rätt och livsnödvändig som luften han andas.

Man måste lära sig att hålla reda på, och bena, upp vad som är ens egna, verkliga behov och vad som är resultatet av att någon annan fått en att börja inbilla sig saker.

Ingen påverkas av reklam, när dom får frågan ställd direkt till sig. Medans samtliga tror att andra människor gör det.

Det är några tusen personer som varje dag åker till sina jobb med enda uppgift att få oss att köpa saker.

Man ska inte underskatta effekten av deras arbete.

Den typ av konsumtion, eller samlande, som fyller ett verkligt behov, som på riktigt är förankrat i människan och kan göra nytta för den, är enligt mig rätt även om den skulle innefatta 30 nya jackor årligen. Medans redan jacka nr2 hos en annan person, i en annan situation, kan bli en klar signal att det börjat skena iväg bortom sundhetens gränser.

Jojo, men vad är problemet? Jag kan fortfarande inte se något problem.

Jojo, men vad är problemet? Jag kan fortfarande inte se något problem.

För egen del har inte jag heller något jätte problem med shoppandet, varken med mitt eget eller att andras går över styr.

Kortsiktigt är det väl snarare tvärtom, ju större lämmeltågen in i köpcenturmen är på helgerna desto mer prylar blir över och måste slåss om utrymmet på den redan översvämmade begagnat-marknaden. Vilket ofta gör mina egna köp av utrustning, i alla fall prismässigt, riktigt angenäma.

Men sett i lite längre och större perspektiv, dels för mäsnkligheten i stort, men också för den drabbade, vore det naturligtvis skonsammare om man kunde erbjuda dom här vilsna människorna hjälp i form av terapi, eller liknande. Att begränsa marknadskrafternas inflytande märkte vi ju för någon vecka sedan inte var så poppis. Det finns ju även medicin mot det mesta, något ångestdämpande kanske skulle kunna ha effekt också här.

Vad tycker du själv?

Uppenbart är att det mesta i uteaktiviteter kräver lite speciella grejor, som inte behövs när vi arbetar, eller är sociala med familj eller vänner.
Men av mina friluftande vänner, är två äkta hälfter ♀ som inte är lidande av mängder av praktiska prylar, samtliga av ♂ inklusive ego är åtminstone border shopaholic inom den danska ekvationen.
Våra förklaringar är likartade, min egen favorit är den låg i reabingen. En äldre vän jag hade nöjde sig med 3 områden att samla på, men han var ett lysande undantag.
Men ryggsäckar i sorterade storlekar är behövliga, förra året använde jag i alla fall 6 av dem.

Ja alltså, samerna säger ju att det finns 8 årstider och det är väl självklart att varje årstid mer eller mindre behöver anpassad utrustning.... så det går faktiskt ganska bra att försvara sig mot frugan (angående kajakhistorien). 5 stycken sovsäckar är nästan i minsta laget, jag skulle behöva ytterligare en som ligger runt -10 faktiskt där det finns ett glapp i skalan idag.

Ryggsäckar är ju nästan samma sak. Dumt att ha med sig för stor ryggsäck när man skall ut, man vill ju att den skall vara lagom. Och då behöver man ju ett brett sortiment här också. Sedan är det kläder som är tunna, som är tåliga, som är vattenresistenta och som kan andas, för sommarbruk och för höstbruk och sedan helt andra grejer på vintern förstås.

Sedan är det ju olika tält om jag skall ut själv, eller om vi skall sova flera i tältet, eller om det är på vintern..... jag köper bara prylar jag behöver.

Eller när de gamla börjar bli slitna.

Eller när det kommit lättare prylar.

Eller när det kommit nyare och bättre prylar.

Största posten i min friluftsbudget är mat och drivmedel till brännare. Jag är fan nöjd med det jag har. Men resan dit var iofs rätt kostsam. Ska jag ha nåt nytt ska jag sy det själv (vilket också sker).

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg