Segelbåtfrågor:...

nermander; sa:
Att tvingas avbryta är väl en av de bättre sakerna man kan råka ut för, problemet är ju när man hamnar i ett läge där det INTE GÅR att avbryta.

Att vara ute på havet eller flyga i flygplan är två situationer där det inte går att "kliva av" om man inte klarar det längre.

Blir det storm går det liksom inte att, som när man vandrar i fjällen, gräva ner sig i en bivack och vänta ut stormen. Och blåser seglen sönder och motorn inte funkar så går det liksom inte att ställa båten längs vägen och knata efter hjälp.

Det är just därför som kraven blir så mycket större.

Jo just det, men att folk dör på sjön, handlar väl i dom flesta fall inte om att båten sjunker. Att däremot slå sig inne i båten vid ex en rullning, eller vid ett fall från en vågtopp är nog betydligt farligare. Och i dom fallen gäller inte seglingskunskap utan sunt förnuft om hur man stuvar en båt för storm.

Skulle ändå satsa på att den vanligaste orsaken till ditt exempel dödsfall, är sjukdom eller personskada.

Det är för övrigt förbaskat farligt att som nämnts innan ge sig ut med bilen på motorvägen, snacka om ingen återvändo när man har tappat kontrollen.

Av frågorna att döma...

tror jag att en segelskola i stilla vatten är att rekommendera framför jorden-runt-äventyr.
Det finns många möjligheter att bygga upp färdigheter och kompetens och ganska snart kan du besvara dessa frågor själv.
Mats

Väldigt många skriver om "sunt förnuft"... Hur definierar ni det?

Jag definierar det som "agera utifrån vad man väntar sig kan hända". Men om man inte vet vad som kan hända så finns inget sunt förnuft.

Det är just därför man behöver erfarenhet, så man vet vilka situationer som kan uppstå.

Om det nu är helt ok att ge sig ut och segla jorden runt utan erfarenhet, då måste det vara helt ok att bestiga Everest utan erfarenhet också? Det räcker med att köpa lite klättergrejer (man kan fråga här på Utsidan) och sen ge sig iväg?

Alla har ansvar över sig själv. Gör det du tycker om, det du tror på, det du vill. Det finns många exempel på folk som varit ute och löst problem som uppkommit under vägen utan att varit förberedda, det finns också många exempel på folk som omkommit under turer hur mycket de än har planerat.

Jag är inne på "sunt förnuft"- linjen.
Lev livet! Det är för kort att gå omkring och "ojja" sig över allt som kan hända.

patrikalmgren; sa:
Det finns många exempel på folk som varit ute och löst problem som uppkommit under vägen utan att varit förberedda, det finns också många exempel på folk som omkommit under turer hur mycket de än har planerat.

Javisst finns det alltid extremfall. Frågan är hur det går för majoriteten...

Jag läste om nån som föll 3 km (fallskärmen vecklade inte ut sig) och bara bröt ett ben eller nåt sånt, så varför ha reservfallskärm? Verkar bara onödigt? Man klarar sig ju ändå.?

Du vet att det är skadligt att sitta inne framför en skärm också?
Oj, hemskt med fallskärmsolyckan. Men du kanske kan berätta EXAKT vad som hände, eftersom det måste varit du som var med om det. Annars kan vi sitta här i all oändlighet och spekulera i vad som hände utan att få FAKTA. Å då kommer våra fantasier att bilda en sanning om olyckan. Så berätta för mig tack. Tror nog att fallskärmshopparen fick utbildning i säkerhet när han började, sen kanske han inte valde att ha en reserv? Vad vet jag??? Men skulle det vara så, så har fallskärmshopparen gjort ett eget val och det är vad jag menar. Ta ansvar över ditt eget "jag" och gör så vilda äventyr du vill. Vill jag klättra utan rep, så är det mitt aktiva val. Du bestämmer över dig själv!

Men...

Är det inte bättre att ta och snacka mindre å segla mer, vad det än må vara man är kompetent nog att segla.
Bryggsegla är ju tom bättre än inte alls.

annaells; sa:
Är det inte bättre att ta och snacka mindre å segla mer, vad det än må vara man är kompetent nog att segla.
Bryggsegla är ju tom bättre än inte alls.

Till alla pratkvarnars försvar så verkar de flesta inläggen vara skrivna i december 2000, 2003 och 2004.

Tråden som vägrar dö?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg