Segelbåtfrågor:...

nermander; sa:
Åh vad bra, jag ska låna en klätterbok på biblan så kan jag bestiga Everest sen då? :)

Ungefär så :) Man kan ju i vart fall bära hem boken i en Everest...

Windsurfing är ytterligare ett exempel du skulle kunna nämna. Svårt att lära sig det där med balansen från en bok. Men visst vore det bra att veta vad man ska ha seglet till när man till sist lyckas hålla det upprätt?

Trevlig helg!

//Anders
 
Du är inte ensam!!

Hej Dan

Jag och min sambo är heller inga segelmäniskor
MEN vi ska oxå segla jorden runt!! vi har planerat
det länge. Nu har vi köpt en skonare på 53 fot
som vi ska renovera samt annpassa för våra behov.
Inget är omöjligt det är bara du som person som bestämer vad som är möjligt så vem vet vi kanske träffas på de sju haven
/Mårten
 
53 fot, det var ingen liten balja det.
Vad är det för något? Finns det bilder?

(Attan vad jag blir avundsjuk.)

Leif...
 
Dessa två skåningar; http://www.seglamedalbatross.com har varit på väg i snart 2,5 år. De har ett knappt år kvar.
När de bestämde sig var de inga seglare. Har för mig att de började öva i lite mindre båtar innan de bestämde sig för vilken båt de skulle ha för sin tripp. När sedan rätt båt var på plats seglade de med den och övade hemomkring ett par år innan de gav sig iväg.
Och det verkar ha funkat, de har i alla fall kommit en bit.

Mvh Erik
 
f91jsw; sa:
Jag vet inte hur mycket erfarenhet av segling du har, men när vi talar om kustnära segling här så menar vi nog att man håller sig i storleksordningen 10 - 20 mil från kusten. Jag tror inte det är någon som ger sig ut och långseglar och håller sig en kilometer från stranden.

Det JAG menade med "kustnära" segling var såna som seglar ungefär längs Sveriges kust. Då har man oftast land inom synhåll, och bör i värsta fall kunna simma till land (i alla fall om man har flytväst).

Redan att ge sig över till Gotland räknar jag som "havssegling". Då är det i princip kört med att försöka ta sig till land om båten sjunker.

Och det var just att dessa två typer av segling skiljer sig mycket åt som jag försökte påpeka. De flesta som seglar gör det just "inom skärgården".
 
[/QUOTE]

Det JAG menade med "kustnära" segling var såna som seglar ungefär längs Sveriges kust. Då har man oftast land inom synhåll, och bör i värsta fall kunna simma till land (i alla fall om man har flytväst).

Redan att ge sig över till Gotland räknar jag som "havssegling". Då är det i princip kört med att försöka ta sig till land om båten sjunker.

Och det var just att dessa två typer av segling skiljer sig mycket åt som jag försökte påpeka. De flesta som seglar gör det just "inom skärgården".
[/QUOTE]

Ähh shit, nu måste jag bara kasta mig in i denna stenålderstråd,

Att en båt sjunker är väl inte direkt vanligt, oavsett om besättningen är vana oceanseglare eller ej. Vanligt förnuft, kommer att hjälpa dig allra mest i dom flesta tekniska problem som dyker upp. Den vanligaste orsaken till en avbruten segling är nog annars som nämnts innan, sjukdom eller en personskada. Och då hjälper inga seglingskunskaper. Sen är det nog lämpligt med bra kunskap och erfarenhet, för längre segling. Men man måste ju börja någonstans, bli inte ståendes på ett ben resten av livet....
 
Den vanligaste orsaken till en avbruten segling är nog annars som nämnts innan, sjukdom eller en personskada. Och då hjälper inga seglingskunskaper. Sen är det nog lämpligt med bra kunskap och erfarenhet, för längre segling. Men man måste ju börja någonstans, bli inte ståendes på ett ben resten av livet....
[/QUOTE]

Jo men nu pratade vi väl inte om avbruten segling? Vi pratade väl om orsaker till att seglare dör?
 
nermander; sa:
Jo men nu pratade vi väl inte om avbruten segling? Vi pratade väl om orsaker till att seglare dör?

Vilket hur som helst inte får vara en anledning till att inte åtminstone försöka ge sig iväg. Helt säker är det oändligt mycket farligare att bilpendla till jobbet resten av sitt liv... Utan drömmar är ju ändå de där åren snart bakom dig! Och bittra "jag-kom-aldrig-på-mitt-äventyr"-människor i trafiken som för lite vardagsedge tränger dig i pendlarkön är ju inte hälften så roligt som en storm på havet :)
[Ändrat av Buda 2004-12-09 kl 11:54]
 
nermander; sa:
Det JAG menade med "kustnära" segling var såna som seglar ungefär längs Sveriges kust. Då har man oftast land inom synhåll, och bör i värsta fall kunna simma till land (i alla fall om man har flytväst).

Redan att ge sig över till Gotland räknar jag som "havssegling". Då är det i princip kört med att försöka ta sig till land om båten sjunker.

Och det var just att dessa två typer av segling skiljer sig mycket åt som jag försökte påpeka. De flesta som seglar gör det just "inom skärgården".

Jag skulle vilja påstå att det är kört att simma i land så fort man ger sig utanför innerskärgården. Jag har seglat många gånger längs kusten mellan Stockholm och Öresund och större delen av tiden vore det inte aktuellt att simma i land om något skulle hända, även om man befinner sig i skärgården. Normalt är det dessutom så kallt i vattnet att man inte klarar att simma mer än något hundratal meter.

Jag gör ingen större skillnad mellan att segla "inom simhåll" från land eller att segla på havet, och jag tror inte att de flesta seglare gör det heller. När jag ger mig ut så räknar jag aldrig med att kunna simma i land om båten skulle sjunka.

Johannes
 
akta er

alla håller bara på att krångla till allting.har man möjlighet att ge sig iväg är det bara att segla på,om det k*kar sig hade det nog gått åt h-vete ändå.
ont går över.



peter





[Ändrat av ping 2004-12-09 kl 14:21]
 
Att tvingas avbryta är väl en av de bättre sakerna man kan råka ut för, problemet är ju när man hamnar i ett läge där det INTE GÅR att avbryta.

Att vara ute på havet eller flyga i flygplan är två situationer där det inte går att "kliva av" om man inte klarar det längre.

Blir det storm går det liksom inte att, som när man vandrar i fjällen, gräva ner sig i en bivack och vänta ut stormen. Och blåser seglen sönder och motorn inte funkar så går det liksom inte att ställa båten längs vägen och knata efter hjälp.

Det är just därför som kraven blir så mycket större.
 
nermander; sa:
Blir det storm går det liksom inte att, som när man vandrar i fjällen, gräva ner sig i en bivack och vänta ut stormen. Och blåser seglen sönder och motorn inte funkar så går det liksom inte att ställa båten längs vägen och knata efter hjälp.

Det är just därför som kraven blir så mycket större.


självklart,men oavsett hur mycket du övar så slutar det inte att blåsa och motorer är som motorer är.
det finns säkerhets-& nödutrustning,man måste inte dö för att båten kapsejsar,man kan göra det men man måste inte.



peter
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg