Segelbåtfrågor:...

Annan tråd!

Hejsan!

Jag skrev just ett inlägg i ett en av de andra seglingstrådara. Det berör delvis även debatten i denna tråd och därför klistrar jag in den här också!

Happy sailing!
/Stefan

******
Jolle kanske...

Livflottar i all ära, de är väldigt bra att ha och också väldigt dyra (som tidigare sagts). Eftersom man bör undvika att vara ute i dåligt väder eller ge sig av i en båt som har skador med risk för att sjunka är riskerna relativt små att man kommer att behöva använda en, på en så kort segling som till Gotland.

Flyväst skall man givetvis ALLTID ha, men ett bra alternativ till livflotten är annars en vanlig jolle och då gärna en gummidito. Då har du i alla fall ngt att sitta i om oturen skulle vara framme.

Att helt avhålla sig från att ge sig iväg pga alltför stora säkerthetskrav är lika synd som att inte tänka på säkerheten alls.

Vissa är dessutom mer riskbenägna än andra och man kan aldrig generellt säga vad den ena eller andra skall göra. Jag har sett en dokumentär om en 19-årig norrman (som aldrig tidigare seglat!) som seglade från Norge till Sydamerika och vidare till Antarktis i en förstärkt Vega!!! Det är nog en bra bit över gränsen till det vad som normalt kallas för sunt förnuft, men det gick i alla fall...

Att du funderar på att ge dig av inom några år tyder på gott omdöme och du har all tid framför dig att både lära dig genom erfarenhet och teori. Håll drömmen vid liv och ge dig av om det är det du vill.

Man ska givetvis vara medveten om farorna och att det inte alltid är varken kul eller lätt, men det tror jag heller inte att du tror. I alla fall inte om du gör en ordentlig forskning i ämnet och läser vad som skrivs och lyssnar till vad som sägs. Dock ska man veta att man lär sig bäst av egen erfarenhet! Do it!

Jollar är bra att lära sig i, men ofta går det nog bra även med mindre kölbåtar. De är ju dessutom mer lämpade att leva på sjön i, vilket man också måste vänja sig vid.

/Stefan
 
Tjena moss!

Ett svar på frågan trä eller plast??

Jag tycker att du skall köpa dig böckerna "Handbok i träbåtsvård" samt "Plastbåtsvård" utav Björn Peter Behrens, förlaget heter Nautiska förlaget.
I dessa böcker kommer du att få reda på Nackdelar och fördelar i de bägge materialen.

Dock är det otvivelaktigt så att friskt trä är omåttligt starkare än plast.
Dessutom åldras plasten betydligt fortare än man tidigare trott, vilket leder till att plastbåtar mer eller mindre riskerar att efter några år falla sönder i molekyler.
Trä däremot med rätt skötsel kan hålla i evigheter men medför ju mer arbete.
Arbetet betalar sig ju med att du har en vacker båt i gengälld.

Som exempel på plastens bräcklighet vill jag hänvisa till en kollition i sommras.
På träbåten jag seglade låg vi för styrbords halsar och kryss, dvs vi hade all rätt i världen och behövde inte flytta på oss för någon, om än kanske läbåt på samma bog.
Plötsligt tog det tvärstopp och föröver låg en påseglad plastbåt med ett djupt hål i ena sidan,den hade tränat spinackerrundning och var väjningsskyldig. Vi seglade i ca 5 knop. Plastbåtens skrov var som smör och jag trodde de skulle sjunka, vår båt däremot spräckte ett par bord i fören...inget allvarligt egentligen, det värsta är att hitta rätt mahogney att laga med...

Så fundera ordentligt, jag förespråkar trä!

Lycka till!

Andreas.
 
plast vs trä

Det är möjligt att trä är ett starkare material än plast även om jag tycker det är lite orättvis jämförelse att matcha en stäv mot en skrovsida.(om jag fattade allt rätt?) Oavsett material.

Hur som helst så känns det som en lätt överdrift att gamla plastbåtar "faller sönder i molekyler". Båten jag hade var i alla fall 30 år gammal och visade inga som helst tendenser till denna hemska båtdöd. Flera av segelbåtarna som byggdes på 60-talet i plast besöker fortfande världens alla hörn.

Fördelen med trä jämfört med plast är väl att det är lättare att laga, dvs man kan hitta material överallt. Nu skulle jag väl iof tro att plast till reparationer finns längs många av långfärdsseglarens vanligaste trader.

Eftersom vi diskuterade långfärdssegling får vi inte heller glömma problemet med skeppsmask som finns i varmare vatten. Känner inte till så mycket om det problemet annat än att det verkar ge anledning till att byta något bord någon gång vid vattenlinjen.

Fridens!

Anders Mossing
 
En optimistjolle kostar ju inte så mycket för dig att börja med men tänk på innan du köper jollen. Du måste lära dig simma först. Det kan ta lång tid. Och öva med flytväst...........
Va e de här för mossiga svenssons!!!!

Klart att du ska köpa en riktig segelbåt från början men det kostar ju en del pengar....

Man lär sig mer av att prova än sitta hemma o fundera.

Jag åkte en gång till Verbier för att åka skidor en vecka och när jag satt där uppe på berget så vägrade jag åka ner.
Det var sån fantaskisk känlsa att va där uppe så jag stannade 2 dygn uppe på berget. Mutade en restaurang ägare som jag sov hos, på ca 3000 meters höjd.

Tror ni jag stannade en vecka i alperna ?
Näe, jag stannade hela vintern i alperna och det blev fyra vintrar till.

Provade sen segling. Köpte en Folkbåt som jag har seglat till bla Danmark norge frankrike spanien Canarias.

Nu paddlar jag havskajak.

Kör hårt !!
 
Med motor.

Segel och däcksutrustning kostar en smärre förmögenhet.

Det beror på smak och tycke... Har haft både och själv och kommer inte skaffa trä igen. för mycket jobb...

segelarean har till viss del med båtens storlek att göra, men det beror ju helt på vad det är för typ av båt också. antal segel beror snarare på båttyp än på storlek.

Hur många som helst. Tyvärr...
 
Jag är Med dej Dan

hej nu kommer jag och lägger mig i diskussionen.
Dan, anledningen till att alla äldre och bättre vetanden kommer med inlägg som mer manar åt hållet att du skall hålla dej iland, beror framförallt på att du håller på att realisera en dröm som dom inte ens vågat tänka på. Än mindre göra verklighet av. Därför känner dom ångest av att du kommer som en uppstickare och träder högre i tanken än dom vågat. jag läste nyligen en bok om två norrmänn som satt på en efterfest och filosoferade. Då berättade den ene att han köpt en 28 fots segelbåt trots att han aldrig satt sin fot i en såt innan, Han fick den billigt var motivationen. Där på efterfesten lovade dom varandra senare att segla jorden runt, dom skulle bara gå ut skolan först, så om ett år så bär det iväg sa dom. Sagt och gjort så drog dom 1 augusti sommaren 95 iväg i sin Alo 28. Folk på kajet trodde inte ens att dom skulle ta sig ut ur byfjorden utan att kullsegla. Men 5 år senare återvänder Erik till stavanger med Fru från färöarna och en dotter vid namn Freija.
Så att det går att segla jorden runt med små medel och mindre erfarenhet det är bevisat, bara man har huvudet på skaft.

Jag är själv en nybörjare som tänker ge mig ut på långsegling, satsar på Karlskrona - Västindien och så tänkte jag söka jobb där och spara ihop pengar för att fortsätta.
Har aldrig satt min fot i en segelbåt (jo en gång då jag fasnade med draget i en sprayhood när jag var liten.)
Så om du vill maila mig, så kan vi utbyta kunskap nybörjare imellan och utesluta gubbar som vill sätta käppar i hjulen bara för att semesterseglingen till öland ska upphöjas till expeditions-status.

Jag är inte rädd för att prova, går det så klarar jag det. Och om inte så får man gå vidare därifrån...

Segla ut, segla ut, SEGLA UT.

Ps. om det är någon som vill dela med sig av kunskaperna eller tankarna om att långsegla i en 9*4 meters katamaran? är dom lätta att segla omkull?

//MVH Fredrik Molin
Med stora planer för sitt liv.
 
Inget är omöjligt....

....med lite tur.

Om Jarle Andhøy lyckades segla till antarktis med Berserk, sin 27 fots plastbåt så går nog det mesta.

Han verkade inte dirkekt vara den mest erfarna och välutrustade sydpolsseglaren.

/Pär
 
Jag vet lite grand om segling.
Sven vet väldigt mycke om segling.
Samt om material, hållfasthet, konstruktioner, navigering, lösningar på försvagade utrustningsdetaljer. Han vet även allt som behövs för att segla vart som helst i sina små räddningskapslar till duktiga segelbåtar.

Så om du inte kommit iväg ännu, eller om du inte hunnit välja en annan dröm, så fråga sven.

http://www.yrvind.com/

MVH
/Patrik
 
Liten båt små bekymmer

Det har gjorts många långresor i små båtar som inte har kostat miljoner. Läs t ex Sven Yrvinds böcker och Tristan Jones böcker för inspiration.

Men det är obekvämt i små båtar. Segling kan vara strapatsrikt och det mesta går sönder medan det används.

Köp en liten billig båt gärna utan motor och samla erfarenheter. Tids nog upptäcker du om du tål så mycket fysiskt och mentalt stryk och utgifter som en oceansegling innebär.

För ett par år sedan skrev DN om en kvartett ungdomar som planerade en världsomseglin i en Maxi 95. De flesta hoppade av redan innan avfärd men åtminstone någon av dem kom till Kanarieöarna.

Nån som vet vad som hände sen?

Och vad hände med dig som startade tråden?

Har du det rätta virket så hoppas jag att du är på gång nu.

Thure
 
Nu är det ju en jättegammal tråd som dras upp, men jag skulle vilja peka på en viktig aspekt (eftersom så många här skriver om folk som "har klarat det").

Det är en ENORM skillnad på om man klarar nåt tack vare att man hade tur och om man klarar nåt tack vare kunskaper och skicklighet.
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg