Jag ska eventuellt gå sträckan första eller andre veckan i september (10-14 dagar):
Suorva
Sliehchok (vid den lilla sjön)
Hallji (rundarväster)
Oarjep Atjek
Tjårok (sjön nedanför 1074) Mellan Jåtok och Alep Skalarippe Oarjep Tjieravjavrre Luep Gassavaravarsj
Vada Suottasjjågsj
Fortsätter och rundar Nijak (Alternativt gå Nijakvagge och om kämparglöden och vädert vill sig så kanske en topptur på Nijak)
Routhesvagge
Algavagge
Nijejdariehpvagge
Sarves
Luottholahko
Vadar Nära Lulep Njaotsojavrre (Hört att det ska vara enklast) Goabrekjavrasj
Buojdes Rounas, Habrees Vallevagge, Kvikjokk.
Rimligt på 14 dagar ?
Alternativt: Gå ner längs Loametjåhkkå, ner till Sähkok, Pårek och vidare ner till kungsleden till kvikkjokk.
Jag skulle uppskatta lite input gällande vad, svårigheter, terräng, hinder. I de norra delarna ska ju Suottasjjågsj vara knepig att vada. Har läst en del av Grundsten men Sträckan innan Nijak är jag lite osäker på hur den är.
Är det någon här som har gått en liknande sträcka, eller delar av den?
Förövrigt är jag van fjällvandrare och går helst oledat och undviker leder så gott det går men har inte varit i Sarek mer än gjort avstickare några få dagar.
Suorva
Sliehchok (vid den lilla sjön)
Hallji (rundarväster)
Oarjep Atjek
Tjårok (sjön nedanför 1074) Mellan Jåtok och Alep Skalarippe Oarjep Tjieravjavrre Luep Gassavaravarsj
Vada Suottasjjågsj
Fortsätter och rundar Nijak (Alternativt gå Nijakvagge och om kämparglöden och vädert vill sig så kanske en topptur på Nijak)
Routhesvagge
Algavagge
Nijejdariehpvagge
Sarves
Luottholahko
Vadar Nära Lulep Njaotsojavrre (Hört att det ska vara enklast) Goabrekjavrasj
Buojdes Rounas, Habrees Vallevagge, Kvikjokk.
Rimligt på 14 dagar ?
Alternativt: Gå ner längs Loametjåhkkå, ner till Sähkok, Pårek och vidare ner till kungsleden till kvikkjokk.
Jag skulle uppskatta lite input gällande vad, svårigheter, terräng, hinder. I de norra delarna ska ju Suottasjjågsj vara knepig att vada. Har läst en del av Grundsten men Sträckan innan Nijak är jag lite osäker på hur den är.
Är det någon här som har gått en liknande sträcka, eller delar av den?
Förövrigt är jag van fjällvandrare och går helst oledat och undviker leder så gott det går men har inte varit i Sarek mer än gjort avstickare några få dagar.