Samma gänga?

Vikt?

Hur mycker väger biltema-köket? Alltså irl, inte kataloguppgifter?
Ser ju inte så tungt ut.
Medföljer nån form av förvaringspåse/ask?
 
Det blev tyvärr inga pannkakor förra veckan, det visade sig att vi hade slut på ägg.


Jag vägde köket häromdan men nu står det still i skallen... 137 g tror jag (vilket väl är aningen mer än angiven vikt).

Medföljer en plastask (men den är lite väl tung tycker jag, jag kommer nog lägga brännaren i en plastpåse och lägga i grytan).
 
Kan i princip verifiera ovan angivna vikt. 136 gram fick jag. Plastasken väger ca 40 gram vilket måhända var mer än väntat. Samtidigt kan den ju vara en fördel ifall man inte har nåt lämpligt ställe där köket ändå ska stuvas.

Att få ned vikten till 120 eller nedåt 100 borde varit möjligt, utan att försämra hållfastheten allför mycket. Kärlstöden är lite onödigt kraftig, men de är också relativt långa, vilket gör att kokkärlen står stadigare än på många andra kök.

Mässingsklumpen kunde ha gjorts en aning mindre, men bidrar ju å andra sida till det som verkar som ett rätt robust utförande.

Piezotändingen är lätt att ta bort, om man nu vill spara lite vikt och lika gärna tänder "manuellt".

Personligen kommer jag dock inte göra nåt alls utan nöja mig med att släpa på köket som ändå är lättare än väldigt många vanliga toppmonterade kök.

Reglerbarheten framstår f ö som fantastisk vid en första jämförelse med Primus OF.
 
Jag undrar om den angivna vikten på 120 g kan vara utan piezotändningen... ska väga alla delarna sen när jag provar att skruva isär köket.

Har funderat på om man kan lätta kärlstöden på nåt enkelt sätt men inte kommit på nåt bra.

En stor fördel med köket är ju att man har råd att köpa ett extra som reservdelskök:)
 
Beträffande kärlstöden:
Dessa kan "enkelt" kapas. Då blir "hålet" i mitten av "hällen" större, men det finns nog lite marginal där. Kärlstöden verkar vara i rostfritt och det gör inget om det blir en ny yta vid kapning.

Den ambitiöse skulle ju kunna slipa dem så att de behåller måttet i den viktiga riktningen i tvärsnittet, men blir tunnare. Jobbigt.

Möjligen kan man byta dem mot nya kärlstöd i samma fästa men i ett plåtutförande i stället.

Nja, då kan man nog köpa ett lättare kök från början istället.
T ex ett Markill Peak Ignition Titanium

peakignition.jpg
 
Jo, det var ungefär som jag kom fram till:)

Eventuellt om man kan köra så att man kapar dem så det är kanske 1-2 cm kvar vid "gångjärnet" och så svetsar man dit nån tunnare tråd med samma form som biten man kapat bort.

Men som sagt var, det är lite för mycket jobb för den lilla viktbesparing man gör.
 
Sammanfattning:
Köket är billigt och som det åtminstone verkar vid en första, men ingående kontroll riktigt OK - hyfsat lätt, stadigt, reglerbart och även robust.

Med lite få förändringar skulle förstås köket kunna bli närmast i toppklass, till samma tillverkningskostnad och med en vikt under 100 g.

Fast det är ju inte så konstigt. TILLVERKNINGSkostnaden på de mer kända köken under 100 g är säkert inte högre än för Biltemaköket.
 
Liknande trådar

Liknande trådar