Samma gänga?

Nja,Nermander,jag skrev "Förhållandevis" dvs jämfört med andra liknande produkter.Sen vilka unika funktioner var och en prioriterar är inte min sak att bedöma.Pris är ingen funktion.

Förutom min stora erfarenhet av toppmonterade gasbrännare har jag erfarenhet av s.k 'Budgetalternativ' :))) och de kan fungera bra så länge inget händer,men är oförlåtliga om de handskas lite oömt.


peter

Nu finns det förvisso en tråd här på Kök och Brännare om en icke-budget-brännare som falerat--nämligen den i denna tråden omnämnda Primus Micron. Och den har falerat precis på det sätt som någon här inne befarade att den skulle kunna falera.

1-0 till budget utifrån de verkliga, icke-imaginära erfarenheterna som påtalats i den här tråden således :)
 
Nu finns det förvisso en tråd här på Kök och Brännare om en icke-budget-brännare som falerat--nämligen den i denna tråden omnämnda Primus Micron. Och den har falerat precis på det sätt som någon här inne befarade att den skulle kunna falera.

1-0 till budget utifrån de verkliga, icke-imaginära erfarenheterna som påtalats i den här tråden således :)

Jo.Med min stora erfarenhet är/var det ingen högoddsare att kärlstöden på titan-varianten skulle kunna vara en svag punkt.Titan är tom svårare än alu att svetsa,stål är bra på det sättet.


peter
 
Har faktiskt svårt att hitta nåt i specen som talar emot köket, nästan oavsett hur man prioriterar funktioner.
Vikten är som sagt högre, vilket förvisso skulle kunna indikera mer robust utförande, men att vikten avviker från Micron, konstaterades och värderades ju rätt tidigt i den här tråden, så det känns ju inte som nån nyhet.

Jag handlar en hel del på Biltema, men jag gör det med viss eftertanke och urskillning. Mina erfarenheter är att det finns billga saker där som har hög kvalitet.

Vi har vidare en mindre mängde verktyg från Biltema i verkstaden på jobbet, och de har klarat sig mycket bra i jämförelse med de absolut mest välrenomerade verktygsfabrikaten. Vi köper sällan verktyg på Biltema, av andra orsaker än kvaliteten, men i de fall vi ändå gjort det har även yrkesmässig användning gett positiva erfarenheter.
Privat har jag gott om Biltemaverktyg, men där sliter man ju inte ut dem förstås.
 
Förutom min stora erfarenhet av toppmonterade gasbrännare har jag erfarenhet av s.k 'Budgetalternativ' :))) och de kan fungera bra så länge inget händer,men är oförlåtliga om de handskas lite oömt.

Ok, men för oss som köper en brännare för att laga mat så är Biltema prisvärd. Ska man ha en brännare som man ska kunna använda för att palla upp bilen med när man byter däck eller som ska fungera för att gräva slaskgrop med får man väl välja nåt annat.

Men om vi nu lämnar hållbarheten (som vi ju inte alls diskuterade nyss), vad hände med det här finliret du snackade om då? Du menade att Biltema var dålig för finlir, vilka brännare är då bra för finlir?
 
Ok, men för oss som köper en brännare för att laga mat så är Biltema prisvärd. Ska man ha en brännare som man ska kunna använda för att palla upp bilen med när man byter däck eller som ska fungera för att gräva slaskgrop med får man väl välja nåt annat.

Men om vi nu lämnar hållbarheten (som vi ju inte alls diskuterade nyss), vad hände med det här finliret du snackade om då? Du menade att Biltema var dålig för finlir, vilka brännare är då bra för finlir?

Kan vi inte prata Piezo-tändning istället?Är det en knapp som man trycker på?


peter
 
Ratten för att justera lågan på Primus Micron är mycket liten och sitter mycket nära lågan, men man kanske kan använda en tång för att justera lågan?
 
Kan vi inte prata Piezo-tändning istället?Är det en knapp som man trycker på?


peter

Ja, det är en knapp man trycker på med hjälp tumme (och pekfinger som mothåll sas.)

Fungerar säkert med typ tändning första försöket efter man släppt på lite gas.
Nackdelen (snarare 'mothållet') på pizeotändaren kan dock vara lite väl varm för bar hand efter intensiv eldande

Gasregleringen är bättre och med större 'utväxling' än trangia gasbrännare och när jag provade så värmde den 1 liter från typ 10 grader C till stormkok på 5 minuter blankt [1] - mycket hårdare än så tycker jag inte man kan elda även om det går att dra på mera (bra att ha som justerreserv när gastrycket börja bli låg/utarmad vid kyla)

Mycket prisvärt och det är svårt att se hur sådant skall kunna bli 3 ggr bättre om man nu vill betala 3 ggr priset för en märkesmaskin....

[1] min trangia gasbrännar vill ha lite över 6 minuter för samma mängd vatten - dvs. 3 min per halvliter, samt 17-596 vill ha 7 minuter för 1 liter, det sistnämda är ovanligt bra och superstadig 'bil/båt/reserv'-camping kök för dom pengarna - närmare riktig gasspis kan man knappt komma och fortfarande vara lätt och flyttbart, klart över förväntan, men passar bara på sommaren/inomhus iom. ren butandrift och därmed tål kyla dåligtt - har sett att den och liknande modeller (olika designade ytterhölje, samma innehåll) användas som wok-brännare för dom som inte har gasspis.
 
Det var ett tacksamt kategoriskt påstående som är enkelt att motsäga, för att inte säga motbevisa.
Kaffet blev riktigt gott! ;)
 
Liknande trådar

Liknande trådar