Samma gänga?

Frå väl försvara mig eftersom det var jag som drog upp det...

Kärlstöden är lika, samt att båda har piezotändning. Själva brännaren är också rätt lika - det finns i alla fall kök med annorlunda brännare (t ex Pocket rocket).
Och ja, nu när du säger det - båda är toppmonterade!
 
Ja, precis, båda är toppmonterade hattbrännare (Pocket Rocket är väl koppbrännare), med piezo-tändning, infällbara grytstöd (av rundtråd, om man nu jämför med den äldre Micron). Vikten skiljer sig ungefär 30 gram (priset desto mer), Biltema-köket har ett utfällbart vred så man inte riskerar att bränna fingrarna när man justerar lågan, på Micron verkar man vara tvungen att stoppa in fingrarna under brännaren?

Biltemaköket borde dock kunnat gjorts lättare om det inte hade varit för den enorma mässingklumpen nertill. Ungefär hälften av materialet i den borde (i alla fall ser det så ut) gå att ta bort.

Om jag så småningom vågar mig på skruva isär köket så blir det nog till att borra några lätthål i den klumpen, alternativt såga bort lite på varje sida.
 
Frå väl försvara mig eftersom det var jag som drog upp det...

Kärlstöden är lika, samt att båda har piezotändning. Själva brännaren är också rätt lika - det finns i alla fall kök med annorlunda brännare (t ex Pocket rocket).
Och ja, nu när du säger det - båda är toppmonterade!

Nä,det där med att biltemas kök har Piezo-tändning har du hittat på själv :).Kärl-stöden ser kanske likadana ut som Micron's gjorde tidigare men fällningen är som på Pocket-Rocket,ytterligare har Micron nåt 'stålludd' som finfördelar och sprider gasen upptill och vredet är annorlunda.Biltemas är snarare en rip-off på PR.


peter
 
Biltemas kök ÄR en hattbrännare (inte koppbrännare som PR väl är?). Och det HAR Piezo-tändning.

Visst stämmer det att infästningen av benen är nere vid foten på Biltemas kök, men menar du att det skulle vara nån fördel med att ha infästningen uppe på brännaren?
 
Jo visst kan man hitta olikheter osv.
Jag orkar dock inte montera fler bilder som ni tvingas scrolla, för att exemplifiera kök som är mer olika, men visst finns de...

primus_micron_main.jpg

17-607_l.jpg

L_MSR_POCKETROCKET.jpg
 
När det gäller Biltema så sitter piezotändaren på "baksidan" på den där bilden. Om nån nu vill se en massa bilder så kan jag säkert ägna en stund i helgen åt detaljplåtande.
 
Den här tråden har ju fullständigt spårat ur :) men den har fått den positiva effekten (för min plånbok) att det nog blir ett Biltemakök för mig. De där extra tjugo grammen det väger i förhållande till Micron Stove får jag väl leva med för en tredjedel av priset.
Tack till tipsaren och spåra vidare!

Mvh; Trådstartaren.
 
Ebay

Beställde själv ett kök (och två kastruller) från USA nyligen. Men passade då på att beställa en modell som är svår att få tag på här hemma, men likväl bör betraktas som ett synnerligen vettigt alternativ till Pocket Rocket och olika Primus och Biltema kök.
Beställde ett Snow Peak Gigapower i titan - kostade iofs 59 dollar och kastrullerna ungefär lika mycket. Till detta kom frakt på 30 dollar och då jag kallt räknade med att tullen skule ta paketet så ingick det i kalkylen - dvs jag åkte på ytterligare ca 300 kr. Blev det då lönt att beställa från USA frågar man sig - svaret är JA. Allt som allt betalade jag 1370kr, men att köpa motsvarande grejer i Europa hade kostat 193 Euro (ca 1800kr) + frakt på Globetrotter.de tex. Letar man lite djupare i internetträsket hade jag nog kunna komma ner några Euro till, men det hade ändå blivit betydligt dyrare än från USA.
Är min rekommendation då att det är klokt att beställa ett Primus Micron från USA? - NEJ - det är för lite pengar för att det ska bli värt det. Köp i alla fall lite andra grejer samtidigt från samma shop.

ps
Huruvida det är klokt eller nördigt att köpa ett utekök med kastruller för 1370 kr är en helt annan diskussion, jag ville ha grejerna och såg det dessutom som ett experiment med USA-beställningen. Har aldrig beställt därifrån innan. Dessutom så är det roligt med Titan :)
 
Svar ja

Har hittat Primus Micron Stove sinnessjukt billigt från staterna. Det är ett kök jag verkligen vill ha men det slog mig, är det samma gänga på gasen här och i Staterna? Är ett "amerikanskt" kök kompatibelt med ett europeiskt? Och ja, "sinnesjukt billigt" är med moms, och frakt medräknat. Nu behöver jag bara veta om det ens är någon vits...

Det är samma gänga.

//J
 
;)

Det man inte ser på bilden av Biltemabrännaren ovan,är att 'bakom' står en kille och håller ihop den så att den inte faller i bitar.

Men,men...visst,den funkar säkert alldeles utmärkt om det enda krav man har är att kunna koka vatten.Inget för finlirare...


peter
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar