Samma gänga?

Har hittat Primus Micron Stove sinnessjukt billigt från staterna. Det är ett kök jag verkligen vill ha men det slog mig, är det samma gänga på gasen här och i Staterna? Är ett "amerikanskt" kök kompatibelt med ett europeiskt? Och ja, "sinnesjukt billigt" är med moms, och frakt medräknat. Nu behöver jag bara veta om det ens är någon vits...
 
Vo nagesht ?

På vilken sajt har du hittat det, och till vilket pris??

I våras när jag kollade runt så hittade jag ovannämda kök till ett bra pris, men som det såg ut så var det det gamla köket(stödbenen-runda med små hack i). .dvs att vad jag Tror är enda ändringen är att stödbenen numera har en bättre utformning....

//A
 
Det finns et utall ulike gas- gjenger og anslutninger, til engangs butan/propan er 7/6" standard både i USA og Europa. Champinggaz/Coleman har sine snabb system "klick on" uten gjenger (minst 3 ulike). M16 for "refillable" etc.

For propan har jeg forlbig sett et titalls standarder, men det er jo ikke relevant her.

dsk
 
Efterbankets kränkta blekfet...

När jag så här på morgonen läser mitt uppspelta inlägg känner jag mig ändå manad att skriva några sansade rader. Faktum är att det räcker med Postens expeditionsavgift och en taskig dollarkurs för att köket ska bli dyrare än på hemmaplan. Igår räknade jag inte med exp avg men däremot med Forex billiga dollars. Vill någon ändå se om man kan komma undan Tull och skattmas finns det sex kök för 32$ kvar på www.moontrailoutlet.com.
Angående gängan skriver de själva så här: "I would think that the canisters would be compatable, but I am not sure. The Primus stoves are made in Sweden. Please contact Primus directly at 46-8-564-842-30 or email them at info@primus.se to make sure the canisters will work."
 
Möjligen är jag orättvis, men köket var ju rätt likt det nya köket som Biltema erbjuder. Angiven vikt på det är 120 g. Micron i det nya utförande väger 96g, men frågan är då vad det väger i det gamla. 3,3 oz kanske duger och är i så fall mindre än 120 g, men jag skulle kanske lita mer på en angivelse i präktiga gram...
 
Ring, ring

Visserligen finns det många kunniga här som svarar på frågor på sin fritid. Men när det gäller rena produktfrågor från svenska tillverkare så är det enklare och nog också tillförlitligare att ta till telefonen och ringa tillverkaren. Där finns det dom som har som jobb att svara på frågor om sådant det inte går att läsa sig till i datablad.

Per
 
Vad jag kunde se med lite googlande så har Micron stödbenen sitter fast i själva brännaren... det känns lite vanskligt tycker jag, tål den verkligen belastningen?

Jag slog faktiskt till på Biltema-köket i helgen när vi var på Biltema (vi köpte mest grejer till ungarnas cyklar, men jag ville ju inte åka från Biltema utan nåt till mig:) och det lilla jag provat det verkar det helt ok (rejält effekt i alla fall... klart bättre drag än Trangias gasbrännare kändes det som). Dock anges ju Micron vara "vindtåligt", men jag vet inte riktigt vad de menar med det.

Men ok, jag har inte provat så många andra liknande kök så jag har ju inte så mycket att jämföra med. Biltemaköket var lite lurigt med ventilen, den öppnar väldigt långsamt så från stängd tills man kan tända måste man öppna nästan två varv. Likadant när man stänger, från att det slocknar går det att dra ungefär ett varv till innan det känns "stängt" (så det finns nog viss risk att man kan dra sönder ventilen om man är oförsiktig). Men 179 spänn är det klart värt.
 
OT:

Biltemaventilens vred liknar ju vredet på mitt Omnifuel.

Det vredet (ventilen) ogillar jag en aning, men där är snarare problemet det omvända. När man drar ned lågan och försöker få den minimal, så tenderar ventilen att "fjädra" tillbaka till ett lite för "hett" läge. Drar man lite ytterligare för att kompensera för återfjädringen så är det lätt att råka släcka lågan.
 
Kanske får göra en egen tråd för biltema-köket sen:) Ventilen går väldigt lätt så det är ingen risk att nåt fjädrar, jag provade och finlira med lågan och det funkade utmärkt. Jag har inte tillagat nåt på köket ännu, inte ens kokat vatten:) Vi var in på Biltema på väg till landet och där hade jag ju inga vettiga grytor eller så så det är bara "torrkört" så att säga, har inte hunnit leka mer sen vi kom hem.
 
Vad jag kunde se med lite googlande så har Micron stödbenen sitter fast i själva brännaren... det känns lite vanskligt tycker jag, tål den verkligen belastningen?

Du kanske har rätt,just Primus är kända för att tillverka saker som inte håller.Mitt måste ha varit ett måndagsexemplar (som någon hade sönder) eftersom den funkade som det var tänkt.

Sen om likheter mellan Biltemas kök och Micron,hur tänker ni då?Båda är toppmonterade,eller vad?


peter
 
Liknande trådar

Liknande trådar