Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det ser ut att kunna fungera!
I mina ögon påminner det om ett Trangiakök med gasbrännare. En konstruktion som ju är stabil och ger bra vindskydd, men som kanske inte är den allra lättaste.
Kul bygge.
Det du bör kolla innan du använder det skarpt är kanske om lågan får tillräckligt med syre när grytan står på. Annars tappar du dels effekt, dels ger lågan ifrån sig en massa obehaglig kolmonoxid.
Finns det risk att det blir för lite ventilation kring brännaren? Det ser inte ut att vara så mycket ventilationshål i nedre delen av vindskyddet, eller? Risken är ju att det blir väldigt varmt, som du skriver, eller också att det blir för tätt så att förbränningen blir ofullständig...
Det är ganska stora uppsågade springor så jag tror att de räcker - det viktiga är att grytan inte kommer _för_ nära brännarhatten.
på trangia gasbrännaren så handlar det om ca 1 cm luft mellan toppen på förgassarröret och grytbottnen - är man rädd för kolmonoxid så vinner alla kök på att avstånden mellan brännaren och grytan höjs cirka 1 tum (2.54 cm) gentemot dom flesta köks orginalhöjd över brännaren.
---
vill man läsa mer om CO så titta här: http://zenstoves.net/COHazard.htm och av dom första diagrammen så ser man tex. att de är inge bra att sitta i 200 ppm CO-haltig luft i längden, även om man fortfarande överlever efter 8 timmar
Dock har i stort sett ingen campare med sig någon CO-mätare så att man kan testa hur bra eller dålig luft man har i utrymmet/tältet eller för att tex.. testa gaserna över köket när den används och se om den osar mycket eller lite CO. (själv funderar jag nästa på att göra något eget med hjälp av sensorn 73-027-22 från ELFA)
kom ihåg att en syresättningsmätare (som ofta används av bergsbestigare mm för att kolla syresättningen av blodet) inte larmar för dålig syresättning trots att man är CO-förgiftad.
Jag har kört den gamla modellen av MSR's XGK i mitt. Har dock inte brännaren så jag kan visa. Hade lånat den. Men snuskburken finns kvar så den kan jag sätta in en bild på om någon är intresserad.
Mina erfarenheter från vindskyddet är att det lätt blir buckligt eller trycks ihop och blir rejält mycket smalare. Vill minnas att många på min pluton hade problem med den något veka konstruktionen efter ett par veckor i fält.
Det ser ut att kunna fungera!
I mina ögon påminner det om ett Trangiakök med gasbrännare. En konstruktion som ju är stabil och ger bra vindskydd, men som kanske inte är den allra lättaste.
Varför bygga ett eget när det som ovan sägs redan finns ett bra alternativ. Jag hade varit försiktig med att bygga in en gasbrännare för mycket. Trangian kan tyckas väga mycket, men är väl värd sin vikt om man tar bort det som man inte behöver som t.ex. stekpanna (Aluminiumpajform iställe, eller en kastrull om det räcker.
Varför bygga ett eget när det som ovan sägs redan finns ett bra alternativ. Jag hade varit försiktig med att bygga in en gasbrännare för mycket. Trangian kan tyckas väga mycket, men är väl värd sin vikt om man tar bort det som man inte behöver som t.ex. stekpanna (Aluminiumpajform iställe, eller en kastrull om det räcker.
Nu var det ju inte undertecknad som hade byggt det aktuella köket;-) Jag kan dock påstå att det kan/är trevligt att använda egen-konstruerad utrustning i friluftslivet. Kan man dessutom lyckas göra en konstruktion lättare än en redan befintlig variant så har man ju vunnit en lättare packning!