Ryggsäcksjämförelse

Jag tycker att det hela är mycket enklare än att hålla på och väga tusentals smådetaljer mot varandra. Börja med att slänga upp alla presumtiva ryggor hyffsat fullpackade på ryggen och gör gymnastiska övningar med dem på. Sitter de illa, klämmer etc går de bort. Samma sak gäller för ryggor som du inte kan pröva på ryggen (dvs såna som bara finns på internet och ej i någon butik i närheten). De går också bort direkt.

Först EFTER denna test kan man överväga övriga detaljer som fickor, lockkonstruktion etc, etc.

Karrimor har funkat superfint på mig, och de är dessutom väldigt anpassningsbara (SA-systemet), även under gång.

Som sagt, börja med att pröva ryggorna.

/ G

Fastnar i bussar å skit

Tänk på.. Ska du resa i lite oländiga länder var hanteringen av ens utrustning kan vara lite "alternativ" välj en rygsäck som har ett bärsystem som inte går sönder.. Vissa av ryggorna som nämnts har bärsystem som fan e självjusternade, kokar kaffe och sätter upp tältet innan du hunnit säga "hej kneckt" samtidigt som samma bärsystem inte klarat 5minuter med en Indisk busspackare eller José någonstans i Sydamerika... Ska man bara såsa omkriga himmavi med extremt tung packning så kanske ett tufft bärsystem kan vara befogat..?

detaljer mot varandra

tigertamjaren; sa:
Jag tycker att det hela är mycket enklare än att hålla på och väga tusentals smådetaljer mot varandra. Börja med att slänga upp alla presumtiva ryggor hyffsat fullpackade på ryggen och gör gymnastiska övningar med dem på. Sitter de illa, klämmer etc går de bort. Samma sak gäller för ryggor som du inte kan pröva på ryggen (dvs såna som bara finns på internet och ej i någon butik i närheten). De går också bort direkt.

Kan nog hålla med om förfarandet men lite av problemet som jag ser det är att jag troligen inte kommer att ha en korrekt uppfattning förrän jag har prövat dem under rätt förhållanden och rätt packade -och då vill de nog inte ha tillbaka den...

På vägen innan köpet vill jag dock ha synpunkter på vad folk tycker, givetvis är känslan och passformen individuell men vissa funktioner är jag mer intresserad av än andra vilket gör att vissa ryggor kan rangeras bort utan att behöva ränna benen av sig inne i stan, sparar det helst till naturen ;). Passar sedan ingen av de prioriterade så får man arbeta sig neråt i prioriteringslistan.

Så resonerar jag.

/Markus

Bärtyngd

Tja, för en tio dagar två personer brukar det bli 20 kg ungefär. Får dock tillökning i familjen vilket inom ett par år troligen kan innebära att tyngden springer iväg upp emot en 30-35kg.

/Markus

Re: Fastnar i bussar å skit

-Patric-; sa:
Tänk på.. Ska du resa i lite oländiga länder var hanteringen av ens utrustning kan vara lite "alternativ" välj en rygsäck som har ett bärsystem som inte går sönder..

Helt klart viktigt. Det är bara att titta på hur man själv har använt sin rygga (inköpt för fjällvandring).
Den har definitivt INTE fått mest stryk (eller ens flest användningstimmar) under vandringar, utan under resor av olika sort (allt från Heby till Harare). En rygga tar förmodligen fler smällar som incheckat flygbagage än som expeditionsrygga.

Markus_h; sa:
Kan nog hålla med om förfarandet men lite av problemet som jag ser det är att jag troligen inte kommer att ha en korrekt uppfattning förrän jag har prövat dem under rätt förhållanden och rätt packade

Håller med. Det enda man vet när man testar i butik är om den är oskön efter två minuter eller inte, vilket inte säger så jättemycket (min kära Vulcan är skön och gosig i en kvart med 20 kg utan avbärarbälte, men det betyder inte att jag klipper bort avbärarbältet på den :))

Men butiksprövning kan i alla fall ge vissa riktlinjer.

Re: Re: Bärtyngd

Nordesjö; sa:
Markus_h; sa:
Tja, för en tio dagar två personer brukar det bli 20 kg ungefär. Får dock tillökning i familjen vilket inom ett par år troligen kan innebära att tyngden springer iväg upp emot en 30-35kg.

Kan man spänna fast ungen i isyxefästena? Det vore praktiskt.

_________
Jag hade kallt räknat med att sätta fast knodden under topplocket, spänner jag den i isyxfästen så kan den ju bli blöt samtidigt som jag riskerar att tappa den! :)

/MH

Visst är det bättre att testa en rygga under en vanlig veckotur med inslag av klättring, skidåkning, grottkrypning, längd- och höjdhopp, trettiotvå byten mellan buss, tåg och båtar, fällning från flygplan, ideliga vattenövergångar, firningar på klippa och använding som bivacksäck. Men redan i en butik kan man sålla bort sådana säckar som man omedelbart känner sitter illa på ryggen. För sitter de illa redan där sitter de antagligen inte bättre efter den nämnda veckoturen?

Tjoflöjt!

/ G

Re: Gregory - Osprey

Markus_h; sa:
Varför valde du en Gregory istället för Osprey? Vad vägde över? Har hört väldigt lite om märket, är du nöjd?

/Markus

Rea.

Jag har inte testar ryggan under längre tid men den korta tid som jag gick omkring med 20 kg i ryggan så verkade bärsystemet enormt bra.

Re: Osprey Aether

Markus_h; sa:
Finns det någon med erfarenhet av denna som kan jämföra den mot Osprey Crescent eller Berghaus Atlas?

Funktioner, fickor, hållbarhet, skönhet (eller gosighet som någon skrev...)

/Markus

Det är knappt ingen som säljer den. Playygrond i sthlm har bara Crecent på grund av det bättre bärsystemet.

Glöm de lätta modellerna om du skall bära de där vikterna. Lättviktsmodellerna är gjorda för uppemot 15 kg.
[Ändrat av crazy 2005-02-08 kl 13:32]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg