Ryggsäcksjämförelse

Karrimor

Den ryggsäcken är inte ett alternativ efter som det är så mycket "lull lull" men hur är Karrimors bärsystem i jämförelse med andra?

Vad gör den bra?

/Markus

Nordesjö; sa:
.....
Så nån tanke på att använda grejerna måste de ju ha haft, även om de säkert blir väldigt besvikna för att svenska barrskogsindianer inte använder sina sidfickor. :)

Men som sagt, själv använder jag dem inte heller på vandring. Eftersom jag sällan vandrar ensam tycker jag att man lika gärna kan ladda ner hela gängets turpackning i en enda riktig rygga. Särskilt om det är en så lätt rygga som Vulcan...
(En annan lösning är som sagt att ha en tältpåse med bärremmar. Men det ökar ju den totala vikten)
Det finns svenska barrskogsindianer som använder sina sidofickor, exempelvis jag:)

Själv tycker jag det är praktiskt med sidofickorna, både på min Berghaus och på andra säckar. Praktiskt att inte behöva rota igenom hela storsäcken när man ska ha tag i något, både vid lägret och under vandring. Bränsle, kök, köksutrustning, vindskydd, ev. thermos, pannlampa, såg, ev. yxa, hygiengrejor, apotek, reparationsutrustning och fiskegrejor mm. tycker jag är mer praktiskt att ha i sidofickorna än att trycka ner här och där i storsäcken.

För dagsturer med fiske och annat är det också praktiskt med sidofickor som går att använda som dagtursäck. Jag är alltså villig att betala 500 gram för det praktiska.

Ska säcken användas vintertid kan jag tycka att 80 liter är för lite, så då är det även praktiskt att kunna bygga ut säcken till 100 liter även om 80 liter utrymmesmässigt räcker under den varma årstiden.

Raskesven

Gregory - Osprey

Varför valde du en Gregory istället för Osprey? Vad vägde över? Har hört väldigt lite om märket, är du nöjd?

/Markus

Haglöfs Victor

Hm, ja, kan väl egentligen inte redogöra exakt varför jag valde bort Victor. Det handlade mest om en känsla av enkelhet - inte i utförandet som sådant utan mer att det finns mer avancerade system alt. likvärdiga som håller bättre till samma pris eller något dyrare. Jag räknar med att prylarna ska hålla i 20 år - minst. Optimistiskt - troligen, dumt - antagligen, men hoppet är som bekant det sista som lämnar människan.

/Markus

Arcteryx Bora

Har någon koll på hur Boran är i utförande när det kommer till fickor inuti väskan och sådana där detaljer. Har letat på en del sidor och det verkar som att den har rätt mycket sådant lull lull.

/Markus

Väska i väskan alt. sidfickor

Hm, du har nog rätt då sidfickorna knappast erbjuder samma komfort som en liten väska men samtidigt så vill jag ha ett par sidfickor för att kunna packa ex. T-sprit, dasspapper, bestick, sådant där som man alltid använder under dagen. Allt för att slippa gräva i ryggan i onödan. Dagspack är inte livsavgörande på något sätt, annat än att det kan vara en trevlig detalj.

En fråga, ni som har väskor som det går att göra dagspack av, använder ni dem?

Sedan när det kommer till hur fort saker och ting ska gå som ett argument för väska så är det rätt ointressant i mitt fall. Jag är norrlänning och inte så jäktad av mig ;) Skulle jag behöva rycka en mindre packning ur packningen när jag är på fjället så har jag gjort något väldigt väldigt fel och då får det vara. ;) Obs inte menat som pik eller något, bara ett rent konstaterande.

/Markus

Osprey Aether

Finns det någon med erfarenhet av denna som kan jämföra den mot Osprey Crescent eller Berghaus Atlas?

Funktioner, fickor, hållbarhet, skönhet (eller gosighet som någon skrev...)

/Markus

Bergans Viking 2

Tidigare kikade jag lite på Bergans Viking 2, är det någon som har erfarenhet av den? Gärna jämfört med andra väskor

Funktioner, skönhet osv.

/Markus

Re: Arcteryx Bora

Markus_h; sa:
Har någon koll på hur Boran är i utförande när det kommer till fickor inuti väskan och sådana där detaljer. Har letat på en del sidor och det verkar som att den har rätt mycket sådant lull lull.

/Markus

Det du har att spela med på Boran är en hyffsat rymlig topplocksficka, ett stort utrymme i säcken som med hjälp av en skiljevägg går att dela upp i två utrymmen, detta gör att man kan packa de två olika utrymmerna relativt oberoende av varandra.

Du har en dragkedja längsmed hela säcken som gör det lätt att komma åt grejjer utan att behöva riva ut alltför mycket. Vidare så sitter det en ficka (kangaroo pocket) på fronten på säcken, öppnar man den fickan finns där en liten säkerthetsficka i stretch.

Du har även två enkla sidofickor med dragsko i höjd med avbärarbältet, en på vardera sida.

Mer än så är det inte. Det är mindre lull-lull än på Crescenten, men kanske lite mer än på en Vulcan.

Att tillägga är att nya Boran är gjord av ett mer vattenresistent material än föregångaren. Kan vara trevligt, men ersätter inte ett regnskydd helt.

Re: Karrimor

Markus_h; sa:
Den ryggsäcken är inte ett alternativ efter som det är så mycket "lull lull" men hur är Karrimors bärsystem i jämförelse med andra?

Vad gör den bra?

/Markus

Jag kör med [Rubriker].

[Bärsystem] Jag tyckte att främst höftbältet men även axelremmarna var mycket skönare mot kroppen än på andra ryggor jag prövade. Tjock, skön stoppning, och inte så sladdriga. I den lilla broschyren man fick med stod också att bärsystemet var extremt snabbtorkande, och det stämde verkligen! Den torkar väldigt fort, och det kanske låter som en bagatell, men jag uppskattade det under den hittils enda tur med grisväder som jag gjort med ryggan. Har haft tur andra gånger.

[Fördelar] Jag gillar lullull och det finns det på denna säck. Många öglor att fästa saker i, och de har jag använt konstant, men det väger såklart. Säcken är delad i två huvudfack (som många andra säckar), och det nedre är tillräckligt för antingen en sovsäck eller min pappas uppblåsbara liggunderlag.. :)

Sidofickorna är rymliga, men kanske är det lite dumt att de liksom är integrerade i säckens cylinderform, inte sådär självständiga som på andra säckar.Har man mycket packning kan det kanske bli knöligt att fylla sidofickorna helt.

Längst ned på sidorna finns små fickor att ha exempelvid vattenflaska i, som man kommer åt under vandring, så man slipper stanna för att dricka (jag gillar inte att ha flaska fastsatt på axelbandet el dyligt).

Det går enkelt att justera säcken när man har den på sig, t ex att förlänga ryggen.

[Nackdelar] I samma regn som på turen jag nämnde ovan märkte jag att innehållet längst upp i säcken var något fuktigt efter en dagsmarsch i ihållande regn. Jag hade regnskydd på hela tiden, men med ryggan helt full plus ett tält utanpå var det svårt att få regnskyddet att täcka helt, och alla detaljer på säcken bidrar ju med sömmar och dragkedjor där eventuell väta kan krypa in. Det är en nackdel. Möjligen slarvade jag lite vid raster också, men poängen är att regnskyddet kunde vara lite bättre anpassat efter säckens form. Dessutom är det helt löst, till skillnad från på mammas Jaguar/Puma där det sitter fast med en liten rem i fickan under säcken.

Alla Karrimor är inte lika lull-lulliga som Sabre heller, så kolla på t ex Jaguar eller Puma. Iofs vet jag inte om det finns nån annan säck som rymmer lika mycket som Sabre.

MvH

Re: Arcteryx Bora

Markus_h; sa:

/Markus

Är det någon som vet om det finns någon handlare i öresundsregionen som har Arcteryx ryggor hemma så att man kan prova dem?

/Jonas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg