Ryggsäcksjämförelse

Nordesjö; sa:
Själv tycker jag dock att det är ger mer effekt att sänka totalvikten än att höja gosigheten :)

hmm.. jag tänkte inte på "gossigheten" mer på funktion och hållfasthet.. men visst stämmer det nog att man har gossigare remmar på di Amerikanske säckarna..huh

annars så håller jag nog med dig Martin. Sänk vikten så behöver man inte bekymmra sig om "gossighet".. eller nått sånt..

tjonsson; sa:
Sänka vikten?

De flesta kvalitetssäckar med packvolym 80+ tenderar att väga >3 kg.

Jag tänkte främst på att sänka vikten på det som är INUTI säcken. Vad jag menar är att det är smartare att se över sin packning och banta den 5 kg än att skaffa en superduperkomforygga (som ju dessutom väger ett eller två kilo mer än en enklare).

Men som sagt - en strippad Atlas väger runt 2 kg. :)

---
Magnus,
Apropå sidfickor som går att bygga till dagssäckar:
Det är fullkomligt lysande när man är ute och reser. Men på vandring struntar jag i att ta med sidfickorna, eftersom allt går ner i ryggan.

Idén kommer ju från det militära, och de brukar ju inte vara så särdeles lätta att påverka med försäljningsknep av den sorten.

Jeg har stor sans for Bergans sine største sekker. De er gode å bære, uhyggelig slitesterke og har meget bra løsninger når det gjelder stor sidelommer og et stort topplokk.

http://www.bergans.no. Selges blant annet på getout.se i Sverige.

30951_large.jpg

Nordesjö; sa:
Jag tänkte främst på att sänka vikten på det som är INUTI säcken. Vad jag menar är att det är smartare att se över sin packning och banta den 5 kg än att skaffa en superduperkomforygga (som ju dessutom väger ett eller två kilo mer än en enklare).

Men som sagt - en strippad Atlas väger runt 2 kg. :)

Jo, jag kastar mig in i diskussioner utan att ha riktig koll på vad som diskuteras. Det är sådana som jag som gör livet lite mer jobbigt och omständigt.

Ok, men 2 kilo är helt ok. Gearskin-bärsystemet som jag refererar till ovan väger typ 1 pound (ca 500 g), men då ger man upp mycket komfort.

tjonsson; sa:
Ok, men 2 kilo är helt ok. Gearskin-bärsystemet som jag refererar till ovan väger typ 1 pound (ca 500 g), men då ger man upp mycket komfort.

Förmodligen.
Men då är ju grejen att hela packningen väger max 10 kg, och med den vikten funkar ju till och med Kånkens "bärsystem" (är det bara jag som tycker att det är skrattretande att den finns kvar på marknaden trots att kompressionsremmarna på en modern säck är bredare än axelremmarna på en Kånken?)

Sen finns ju en hel del säckar som inte går "hela vägen" till UL, utan utgår från en vanlig säckkonstruktion men med lättare material och färre "finesser".
Då brukar man hamna mellan 1,5 och 2 kg:
Bask Eiger, Osprey Aether, Berghaus Extrem Expedition... det finns säkert fler.

Nordesjö; sa:
Magnus,
Apropå sidfickor som går att bygga till dagssäckar:
Det är fullkomligt lysande när man är ute och reser. Men på vandring struntar jag i att ta med sidfickorna, eftersom allt går ner i ryggan.

Idén kommer ju från det militära, och de brukar ju inte vara så särdeles lätta att påverka med försäljningsknep av den sorten.

På K4 använde vi oss inte av något sådant system. Även de som hade en Vulcan använde SS2000 som stridssäck. I händelse av krig är det sista jag vill göra att sitta och pilla med en massa dragkedjor för att få med mig det nödvändigaste... Då är det lättare att bara slita ut en mindre säck som förslagsvis ligger under locket på den stora. Kan ju även vara en viktig säkerhetsåtgärd på fjället...

nummeråtta; sa:
Då är det lättare att bara slita ut en mindre säck som förslagsvis ligger under locket på den stora. Kan ju även vara en viktig säkerhetsåtgärd på fjället...

jepp.. håller med dig.. trots att du gillar fluff-ryggor :) har aldrig använt extra fickorna på min vulcan, å andra sidan så går dom inte att sätta fast längre då min vulcan nu e en UL-vulcan på 1990gr.. det sved i mitt hjärta när jag satte saxen i den...huh

det smartaste tipset på liten rygga i den stora är någon vis man här på utsidan skrev att man kunde sätta bärremmar på sovsäckens kompressionspåse eller motsvarande till tältet.. snacka om att spara vikt.l eller som dom tuffa grabbarna Tigern och Malin(do) säge: "ujuj.. va tufft och polyvalent"

nummeråtta; sa:
På K4 använde vi oss inte av något sådant system.

Det betvivlar jag inte.
Vulcan togs fram för att passa det brittiska PLCE-systemet, och används av många brittiska soldater. Berghaus är inte ensamna om att tillverka den här typen av ryggor åt brittiska försvaret.
Så nån tanke på att använda grejerna måste de ju ha haft, även om de säkert blir väldigt besvikna för att svenska barrskogsindianer inte använder sina sidfickor. :)

Men som sagt, själv använder jag dem inte heller på vandring. Eftersom jag sällan vandrar ensam tycker jag att man lika gärna kan ladda ner hela gängets turpackning i en enda riktig rygga. Särskilt om det är en så lätt rygga som Vulcan...
(En annan lösning är som sagt att ha en tältpåse med bärremmar. Men det ökar ju den totala vikten)

-Patric-; sa:
jepp.. håller med dig.. trots att du gillar fluff-ryggor :)

Det var härligt att höra! ;)

"Fluff-ryggor" tycker jag dock är fel benämning. Arcteryx och Osprey säckarna är båda väldigt rena. Inte överdrivet med detaljer. En fluff-säck skulle väl snarare kunna vara Bergans Alpinist eller liknande. ;)

Kanske menade du vikten?! I sådana fall har jag ett hett UL-tips: Klipp bort både avbärarbälte och bärremmar, de väger för mycket!

Nordesjö; sa:
Det betvivlar jag inte.
Vulcan togs fram för att passa det brittiska PLCE-systemet, och används av många brittiska soldater. Berghaus är inte ensamna om att tillverka den här typen av ryggor åt brittiska försvaret.
Så nån tanke på att använda grejerna måste de ju ha haft, även om de säkert blir väldigt besvikna för att svenska barrskogsindianer inte använder sina sidfickor. :)

Men som sagt, själv använder jag dem inte heller på vandring. Eftersom jag sällan vandrar ensam tycker jag att man lika gärna kan ladda ner hela gängets turpackning i en enda riktig rygga. Särskilt om det är en så lätt rygga som Vulcan...
(En annan lösning är som sagt att ha en tältpåse med bärremmar. Men det ökar ju den totala vikten)

Jo, tanken är väl att stressa de stackars soldaterna så mycket som möjligt... ;)

Alla är ju olika, och vissa kanske väljer lite pill för att slippa bära extra, det är inte så väsentligt i den här diskussionen. Det viktiga är, tycker jag, är att man väljer en säck utefter bärsystem och "planlösning" i första hand och sedan kan man gärna kolla på alla andra roliga detaljer...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg