Ryggsäck för vardag, resor och dagsvandring?

Min ryggsäck jag fick som julklapp för några år sedan har hållt förvånansvärt länge och använts på resor runt om i världen, men nu är den uppsliten.

Det jag behöver är en ryggsäck att ha i jobb, på vardagsturer med familjen, dagsturer vandring och resor. Vädertätad. Ingen riktigt vandringsryggsäck mao.

Hoppas på flera tips!?
 
Jag har en Osprey Hornet 24 som jag är otroligt nöjd med. Den följer med till jobbet varje dag och även som handbagage när jag flyger. Perfekt som dagssäck på resmålet oavsett om det är storstad eller landsbygd. Vet dock inte om den går att få tag på längre...
 
Har en Osprey Talon, de finns i 11, 22, 33 och 44 liter.
Osprey har god kvalitet.

Det finns gott om andra ryggsäckar för det bruket du beskriver.
Välj ett någorlunda känt märke om du vill vara någorlunda säker på att få en ok kvalitet.
 
Mellan 25 och 30 liter är säkert lämpligt men en 40L går att få igenom som handbagage oftast.

Du kanske kan titta på seglarmärken om du vill ha vattentätt.
 
Halaj!

Jo, jag har också haft sådana där billiga ryggor som ”dagligryggsäck”. De håller några år och sen är det bara att slänga.

Men Osprey? Jag är tveksam. Osprey gör UL-säckar. Säga vad man vill: ULgrejer har andra prioriteringar framför slitstyrka. Och slitstyrka är vad du behöver.

Man säger ju att cordura is the shit när det kommer till slitstyrka. Men jag har en Bergans 50 l cordurasäck som jag använde när jag veckopendlade, till att frakta laptop, smutstvätt mm.
Efter några år är den skamfilad både här och där. Inte imponerad alls.

The north face. Jag vet inte om jag är så imponerad av deras produkter i övrigt, men jag har en liten TNF-rygga som ”vardagsaccessoar”. Den där ryggan bara verkar vägra att dö! Jag har haft den i säkert fem år i ur och skur och den uppvisar inget slitage öht, förutom ett litet hål i ena meshsidofickan på utsidan! Grymt impad!
Jag köpte den i någon klädaffär med sportinriktning (intersport, team sportia, stadium), minns inte vilken.

//T

P.S. Och jo, jag har en Ospreysäck själv. Någon mellanstorlek. Orkar inte hämta den och kolla. DS
 
Halaj!

Jo, jag har också haft sådana där billiga ryggor som ”dagligryggsäck”. De håller några år och sen är det bara att slänga.

Men Osprey? Jag är tveksam. Osprey gör UL-säckar. Säga vad man vill: ULgrejer har andra prioriteringar framför slitstyrka. Och slitstyrka är vad du behöver.

Naturligtvis beror slitage på användandet, men min Osprey har nu hållit utan synbart slitage i tre år.
Den har fått en liten reva i fickan på avbärarbältet där jag fastnade i en taggtråd, men det ser jag inte som en brist på Ospreys prylar.
Jag använder säcken stort sett dagligen, till jobb, på resor, skola mm och bär böcker, varor jag handlar, träningskläder, regnkläder och engångsgrillar för att nämna något, dock inte allt detta samtidigt. ;-)

Ryggsäckarna i t.ex Talon, Kobe mfl av de mindre säckarna är inte lättviktsserier heller.

Poängen är att de är hållbara säckar, men naturligtvis inte outslitliga. Flera års relativt tufft bruk tål de. Det finns andra säckar som också är lika bra, men det finns ingen orsak att vara rädd att välja denna typen av säckar från Osprey.
 
Liten säck tycker jag inte behöver något krav att den ska vara UL. Har en Bergans Backcountry Guide 32L som varit med överallt i ungefär 8 år. Lite sliten, men inget trasigt någonstans.
 
Liten säck tycker jag inte behöver något krav att den ska vara UL. Har en Bergans Backcountry Guide 32L som varit med överallt i ungefär 8 år. Lite sliten, men inget trasigt någonstans.

Varför inte? Din säck väger 1,5 kilo tom, medan min väger 1,5 kilo med 1 kilo innehåll...

Dessutom har du "lavinficka" och fästen för skidor, bräda, spade, yxor, mm. Det är inget jag saknar när jag reser mellan hemmet och jobbet och inte heller när jag har den som handbagage på flyget... ;-)
 
Till dagligsäck har jag en kopia av fjällrävens klättersäck 30 l, inga finesser alls. Lätt, oöm har bytt bärband en gång.
Men till sittlapp, papper, bok, regnställ och ibland fikapaket, tröja eller vad jag köper med hem fullt tillräcklig. 365g, det räcker. Den har varit handbagage åtskilliga gånger.
 
Haglöfs Tight PRO XXL

Jag har en Haglöfs Tight PRO XXL sedan snart 5 år, den verkar tåla i princip hur mycket stryk som helst. Jag använder den i jobbet, jag reser rätt mycket har då min dator i en väska som jag norpat av frun (den hörde ursprungligen till en Haglöfs backup 17).
Min Tight har vart på ställen som , Peking, Shanghai, Dallas, Phoenix, London, Berlin, Frankrike (div olika städer), Mauritius...etc...etc...den fungerar perfekt på flyget som handbagage
Mellan varven tjänsgör den också på div hemma turer med hundarna eller som tur rygga på div. fisketrippar, den fungerar t.o.m på kortare tältturer då jag spänner fast tält å sovsäck utanpå min rygga

Kan varmt rekomendera denna säck...det syns inte på den att den är använd !! Att den är gråsvart och att lort inte syns på detta kan ha sin betydelse...

Säcken är på 44 liter (eller 42 ??) och är väl inte sådär överdrivet "sexig"...mer modell "mullesäck"...men, fungerar det gör den...och den frågar hela tiden bara efter mer stryk...

...är osäker på om denna säck verkligen tillverkas längre...

// Pzon ..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg